پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۶۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران گفت: میزان کم تحرکی و ورزش نکردن ایرانیان بعد از شروع اپیدمی کرونا در ایران ۲۰ درصد بیشتر شده است، قبل از کرونا ۵۰ درصد بی تحرکی داشتیم اکنون از هر چهار ایرانی سه نفر ورزش نمی‌کنند.
شعار سال:  محمد حسین پور غریب روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره افزایش کم تحرکی بعد از کرونا افزود: این مساله اکنون یکی از نگرانی‌های جدی کشور است. در دوران کرونا شرایط و میزان ورزش تحرک مردم بدتر شده است در دنیا ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم ورزش نمی‌کنند، اما در ایران قبل از کرونا ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم ورزش نمی‌کردند و بعد از کرونا این میزان ۲۰ درصد هم بیشتر شده و اکنون بیش از ۷۵ درصد مردم هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند.

دبیر انجمن پزشکی ورزشی ایران گفت: توصیه متخصصان به مردم این است که حداقل ۱۵۰ ساعت در هفته فعالیت فیزیکی و ورزشی داشته باشند و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشند تا به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. این حداقل میزان توصیه شده است و هر چقدر میزان ورزش روزانه و هفتگی بیشتر شود و مثلا به ۳۰۰ دقیقه در هفته برسد، بیشتر به سلامت جسمی و روحی افراد کمک می‌کند.

وی ادامه داد: فعالیت ورزشی علاوه بر اینکه از بیماری‌های قلبی و اسکلتی پیشگیری می‌کند از بروز افسردگی، اضطراب و بیماری‌های روانی هم پیشگیری می‌کند و با افزایش ایمنی بدن در پیشگیری از کرون هم موثر است. ورزش کردن نقش مهمی نیز در بهبودی از بیماری و بازتوانی دارد

غریب پور گفت: یکی از مسائل مهم جامعه توسعه فرهنگ ورزش خانودگی است، به مردم توصیه می‌کنیم برای خود و خانواده شان زنگ ورزش تعریف کنند و ساعتی را در روز به انجام ورزش‌های هوازی در خانه یا پارک‌های خلوت نزدیک خانه اختصاص دهند.

وی افزود: انجام ورزش روزانه برای کودکان نیز بسیار مهم و ضروری است و حتما باید کودکان ۶۰ دقیقه در روزدر قالب بازی ورزش هوازی، قدرتی، تعادلی و کششی داشته باشند، در غیر این صورت به عوارض خطرناکی در آینده مبتلا می‌شوند و در خطر چاقی، بیماری‌های اسکلتی و متابولیک قرار می‌گیرند.

وی گفت: به ورزشکاران توصیه می‌شود در جا‌های خلوت ورزش کنند که نیازی به استفاده از ماسک نباشد، اما گر درجا‌هایی ورزش می‌کنند که شلوغ است حتما باید از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی ۴ تا ۵ متر را رعایت کنند تا در معرض ترشحات تنفسی قرار نگیرند.

وی گفت: مشکلات قلبی و ریوی خطرناک‌ترین عارضه در بین مردم است، اما شایعترین اختلال در بین مردم مشکلات عضلانی است که با ورزش بسیاری از این مشکلات بر طرف می‌شود.

غریب پور از برنامه ریزی وزارت بهداشت و وزارت بهداشت برای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و رعایت بیشتر استاندارد‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در بین ورزشکاران حرفه‌ای خبر داد.

وی گفت: با توجه به اینکه ممکن است ورزش با شدت بالا اثرات منفی در ایمنی داشته باشد، از ورزشکاران حرفه‌ای می‌خواهیم ملاحظات قرنطینه را بیشتر رعایت کنند و بیش از یک ساعت در روز فعالیت ورزشی شدید نداشته باشند و به جای آن فعالیت ورزشی را چند بار در روز تکرار کنند.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی گفت: از همه ورزشکاران می‌خواهیم در صورت ابتلا به کرونا حتما تا دو هفته یا حداقل ۱۰ روز از ورزش سنگین خودداری کنند و حداقل ۱۰ روز استراحت داشته باشند و بعد از اینکه تست آن‌ها منفی شد، قبل از شروع مجدد ورزش برای معاینه قلبی وتنفسی به پزشک مراجعه کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور هواداران رشته‌های ورزشی گفت: در این مورد در جلسات ستاد ملی کرونا بررسی‌های لازم انجام می‌شود، اولویت اول بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی است، اما چون پیک سوم کرونا شروع شده فعلا امکان حضور هواداران ورزشی وجود ندارد، اما قرار است مسابقات فوتسال از هفته آینده شروع می‌شود.

غریب پور ادامه داد: از مردم می‌خواهیم از ورزش‌های خیلی سنگین پرهیز کنند، اما در مورد ورزشکان حرفه‌ای موضوع فرق می‌کند و این کار جزو وظایف و شغل آنان است با این حال ورزشکان حرفه‌ای نیز باید اصول و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به صورت انفرادی ورزش کنند و در مجموع با نظارت فدراسیون‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین ورزشکان حرفه‌ای قابل قبول است.

کاهش ابتلا به کرونا در بین ورزشکاران، فوتی نداشتیم

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره میزان ابتلا و فوت کرونا در بین ورزشکاران حرفه‌ای نیز توضیح داد: موارد تست مثبت مثلا در فوتبال کم بوده است و ورزشکاران اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی گفت: در اردو‌های ورزشی نیز مشکلی نداریم، بیشترین مساله این است که ورزشکاران ممکن است در خانه یا اجتماع و رفت و آمد‌هایی که بیرون از اردو دارند، ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

غریب پور افزود: ابتلای ورزشکاران حرفه‌ای به کرونا در فوتبال بین دو تا سه درصد بود و در در فصل جدید ید زیر یک درصد است ابتلا کمتر شده است ابتلا در ورزشکاران و بیماری شدید محدود بوده است یک نفر در تیم ملی کشتی بود و یک نفر هم در فوتبال بود که بد حال شد و هیچ مورد فوتی کرونا در بین ورزشکاران حرفه‌ای نداشته ایم.

پروتکل‌های بهداشتی در باشگاه‌ها رعایت نمی‌شود

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره نظارت بر باشگاه‌های ورزشی گف: تعداد باشگاه‌های ورزشی تعداد درکشور زیاد است و وزار بهداشت این قدر بازرس ندارد که همه را کنترل کند؛ میزان رعایت پروتکل‌ها به خود باشگاه دار بر می‌گردد، البته این مراکز مشکلات مالی هم دارند، اما متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی در این باشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها چراغ خاموش کار می‌کنند.

غریب پور گفت: در ورزش‌های انفرادی که وسایل و تجهزات وجود ندارد امکان انتقال کرونا کمتر است، اما در باشگاه‌های بدنسازی که همه از وسایل مشترک استفاده می‌کنند، خطر انتقال کرونا و شانس ابتلا زیاد است و باشگاه بدنسازی نباید باز باشد. تعدادی از این باشگاه‌ها به علت رعایت نکردن پروتکل‌ها تعطیل شده اند.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره میزان استفاده از مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ استفاده مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی حتی قبل از اینکه برنامه غذایی داشته باشند؛ بسیار گسترده است، استفاده از دارو‌های غیر مجاز هم زیاد است که بر ایمنی بدن افراد اثر منفی دارد، خیلی از این افراد از دارو‌های هورمونی هم استفاده می‌کنند که اثرات ناشناخته دارد، توصیه به این ورزشکاران این است که به سمت این مواد و دارو‌ها نروند، زیرا عوارض غیر قابل پیش بینی خاص خود را دارد.

مافیای مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی

غریب پور به خبرنگار ایرنا گفت: نمی‌توانیم بر مصرف مکمل‌ها در باشگاه‌ها نظارت کنیم، زیرا به نوعی مافیایی در این زمینه وجود دارد که بدون اینکه به فکر برنامه غذایی ورزشکاران باشند به سرعت آن‌ها به سمت دارو‌ها و مکمل‌های غیر مجاز می‌برند.

وی افزود: مربی ورزشی نباید تجویز کننده دارو و مکمل باشد و این کار خلاف و خطرناک است و تجویز این مواد در صلاحیت افراد صلاحیت دار از طرف وزارت بهداشت است، اما متاسفانه این مساله وجود دارد این مکمل‌ها نیز به وفور در باشگاه‌ها و فضای مجازی خرید و فروش می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره فرنطینه ورزشکاران مبتلا به کرونا گفت: ورزشکاران نیز مانند هر فرد دیگری در همان شهری که تست آن‌ها مثبت می‌شود باید قرنطینه شوند و حق سفر ندارند و حداقل ۱۰ روز تا دو هفته باید در قرنطینه باشند تا تست آن‌ها منفی شود.

غریب پور افزود: هنوز به سمت جریمه ورزشکاران متخلف نرفته ایم، اما کمیته‌های انضباطی در این مورد اختیارات لازم را دارند، اما بیشتر ورزشکاران خودشان رعایت می‌کنند و نمایندگان فدراسیون پزشکی ورزشی نیز در سراسر کشور به این موضوع نظارت دارند.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا،تاریخ انتشار:10آذر1399،کدخبر:84129360،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
کم تحرکی هم بعدا اثار خودش رو نشون میده واقعا جهان داره به شدت به خودش می پیجه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
اين موضوع ميتونه در اينده بعد از كرونا به يك معضل اساسي تبديل بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین