پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۷۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
دیتاسنتر‌ها به اندازه صنعت، حمل ونقل هوایی هوا را آلوده می‌کنند. با این اوصاف است که مدیران شرکت‌های تکنولوژی به دنبال راه‌های نوآورانه برای پاکسازی این تصویر تاریک و سیاه دیتاسنتر‌ها هستند. در ماه سپتامبر گذشته عده‌ای یک سیلندر فلزی ۴۰ فوتی را از آب‌های جزایر اورکنی در شمال شرقی اسکاتلند، بیرون کشیدند. آن‌ها مهندسان فعال در صنعت نفت و گاز نبودند که به دریای شمال آمده باشند؛ آن‌ها کارمندان شرکت مایکروسافت بودند. این تیم با کمک متخصصان علوم دریایی، این سیلندر را که در واقع دیتاسنتری با لوگوی بزرگ غول نرم افزاری جهان بود، از بستر دریا بیرون آوردند.
شعار سال: مایکروسافت در راستای پروژه‌ای به نام «ناتیک»، می‌خواست این موضوع را ارزیابی کند که آیا دیتاسنتر‌ها در زیر آب و با وجود رطوبت، نسبت به روی زمین عملکرد بهتری دارند یا خیر. این کار چیزی بیش از یک مانور برای ارزیابی بازدهی و بهره وری بود. مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است که می‌خواست به مشکل آلودگی ایجاد شده توسط صنعت تکنولوژی یا همان ردپای کربن بپردازد.
 
یکی از اهداف مایکروسافت از قرار دادن دیتاسنتر در زیر آب، کاهش مصرف انرژی آن‌ها در مقایسه با زمانی بود که روی زمین قرار داشتند. سرور‌ها در هنگام کار گرمای زیادی تولید می‌کنند و به همین دلیل در دمای پایین عملکرد بهتری دارند، به این ترتیب سیستم‌های خنک کننده دیتاسنتر‌هایی که روی زمین هستند، انرژی بیشتری برای خنک کردن آن‌ها مصرف می‌کنند. این در حالی است که آب سردی که در عمق ۱۲۰ فوتی از سطح دریاست، این امکان را به مایکروسافت داد تا با عملکردی شبیه به زیردریایی ها، یک سیستم تبادل گرمای کم مصرف را انتخاب کند.
 
یافتن راه حل‌های پایدار و مناسب برای مایکروسافت
 
از آنجا که تمام برق مصرفی جزایر اورکنی از باد و خورشید تامین می‌شود، این جزایر به مکانی ایده آل و مناسب برای چنین آزمایشی تبدیل شده اند. این دیتاسنتر دو سال زیر آب بود. «سیندی رز» مدیراجرایی مایکروسافت در انگلستان در این مورد گفت: «یافتن راه حل‌های پایدار و مناسب همیشه برای مایکروسافت اهمیت داشته است و پروژه ناتیک گامی به سمت دیدگاه ما درباره دیتاسنتر‌هایی است که بتوانند منبع انرژی پایدار داشته باشند.» مایکروسافت از دیتاسنتر قابل حمل جدید خود رونمایی کرد نگرانی‌ها و دغدغه‌های مربوط به تاثیر زیست محیطی خدمات دیجیتالی از ابزار‌های مورد استفاده در دفاتر کاری گرفته تا نتفلیکس و حتی ایمیل ها، همچنان رو به افزایش است؛ تا جایی که حتی در مقیاسی کوچک تخمین زده می‌شود که اگر هر فرد در انگلستان در طول یک روز یک ایمیل کمتر بفرستد، میزان تولید کربن در این کشور تا ۱۶ هزار تن در سال کاهش پیدا خواهد کرد و این میزان برابر با سفر هوایی ۸۰ هزار نفر از لندن به مادرید است.
 
هرچند اعداد و ارقام دقیق محل اختلاف هستند، اما برآورد‌ها نشان می‌دهند که دیتاسنتر‌ها به اندازه کل صنعت حمل ونقل هوایی که همیشه بزرگ‌ترین متهم انتشار کربن بوده است، کربن منتشر می‌کنند. هزاران سروری که در دیتاسنتر‌های عظیم شرکت‌هایی مانند آمازون و فیس بوک قرار دارند، به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند تا بتوانند سیستم‌های خنک کننده پیشرفته شان را به کار بیندازند. مقالات مرتبط: آلایندگی دیتاسنترها؛ تهدیدی که باید جدی گرفته شود آیا دیتاسنتر‌ها انرژی الکتریسیته زمین را می‌بلعند؟ قوانین جدید چین برای کنترل عملکرد غول‌های تکنولوژی تسهیلات و تخفیف‌های ساکنان محدوده کنترل آلودگی زوج... صرف نظر از تلاش برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بسیاری از دیتاسنتر‌ها همچنان با نیروی برق تولیدشده توسط سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود تا از خاموشی‌های ناشی از مصرف بالای برق جلوگیری شود. گروه بزرگی از دیتاسنتر‌های واقع در ویرجینیای شمالی –که به خاطر میزبانی ۷۰ درصد از بار ترافیک اینترنت جهان، به عنوان دره دیتاسنتر‌ها شناخته می‌شود- تا حد زیادی انرژی خودشان را از برق تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی تامین می‌کنند و این به دلیل کمبود منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در این منطقه است. پیش بینی شده که حدود یک سوم این انرژی از زغال سنگ تامین می‌شود.
 
یک بطری پلاستیکی چه آسیبی می‌تواند به محیط زیست برساند؟
 
«دکتر رابی باشروش» مدیر جهانی بخش زیرساخت‌های IT در موسسه مشاوره‌ای Uptime و استاد دانشگاه شرق لندن در این مورد می‌گوید: «این موضوع من را به یاد بطری‌های پلاستیکی در چند سال گذشته می‌اندازد. با خودمان فکر می‌کنیم که یک بطری پلاستیکی چه آسیبی می‌تواند به محیط زیست برساند؟ اما بعد بلافاصله متوجه می‌شویم که اگر هفت میلیارد نفر از مردم جهان این بطری‌ها را دور بیندازند، این اتفاق می‌تواند به یک بلای جدی برای محیط زیست تبدیل شود. این موضوع درباره استفاده روزافزون از موبایل‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم درست است.»
 
باشروش تخمین می‌زند که انرژی مصرفی توسط یک موزیک ویدئو که شامل فرآیند ذخیره اطلاعات در دیتاسنتر، انتقال شبکه‌ای و تماشا روی تلویزیون یا موبایل هوشمند است، می‌تواند به اندازه انرژی مصرفی یک سال تمام کشور‌های چاد، گینه بیسائو، سومالی، سیرالئون و جمهوری آفریقای مرکزی باشد. این ویدئو چیزی در حدود هفت میلیارد بار در یوتیوب نمایش داده شده است. «دکتر جسیکا مک لین» معاون سخنگوی دانشگاه مکوآری در استرالیا، می‌گوید: «بخشی از این مشکل آن است که ما اغلب تکنولوژی‌های دیجیتال را به عنوان راهکار زیست محیطی ساده‌ای می‌دانیم، درحالی که آن‌ها خودشان بخش مهمی از این بحران هستند.» مایکروسافت و دیگر غول‌های تکنولوژی مانند آمازون و گوگل در حال ساخت دیتاسنتر‌های عظیمی در سراسر جهان هستند تا بتوانند میلیارد‌ها گیگابایت داده‌ای را که سرویس‌ها و خدمات شان تولید می‌کنند، پردازش کنند.
 
دیتاسنتر‌های جدید کم مصرف‌تر خواهند بود
 
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که این دیتاسنتر‌های جدید کم مصرف‌تر خواهند بود. گوگل مدعی است که پانزده دیتاسنتر بسیار بزرگ این شرکت تا دو برابر کمتر از دیتاسنتر‌های قدیمی آن انرژی مصرف می‌کنند. این درحالی است که سازمان زیست محیطی Greenpeace افشا کرد این دیتاسنتر‌ها برق مصرفی شان را از سوخت‌های فسیلی تامین می‌کنند تا گوگل ناچار به انجام اقدامات بیشتر در جهت کاهش مصرف انرژی آن‌ها شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در سال‌های اخیر از انگیزه‌ها و اهداف جدیدشان در راستای محافظت از محیط زیست خبر داده اند. در ماه سپتامبر گذشته شرکت گوگل که دیتاسنترهایش تمام خدمات محبوب و پرطرفدار جهان از موتور جست وجوی این شرکت گرفته تا جی میل و یوتیوب را پردازش می‌کنند، از برنامه‌های تازه اش برای مدیریت کسب وکارش به شکلی عاری از کربن تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است. شرکت مایکروسافت هم تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن توسط دیتاسنترهایش را به صفر برساند و می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ تمام کربن‌های تولید شده توسط دیتاسنترهایش در اتمسفر را پاک کند. شرکت آمازون هم متعهد شده است تا میزان تولید و انتشار کربن توسط دیتاسنترهایش را تا سال ۲۰۴۰ به زیر صفر برساند. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی حالا در حال انجام سرمایه گذاری‌های هنگفتی روی انرژی‌های تجدیدپذیر و توافق‌های مربوط به آن‌ها هستند و با این اوصاف انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور این شرکت‌ها با یکدیگر به توافقی واحد بر سر این موضوع برسند.
 
با این حال، اما این اقدامات هنوز نتوانسته است همه را متقاعد کند. مشکل فنی دیتاسنتر CenturyLink و اختلال دسترسی به سرویس‌های مشهور دنیا «جان بوث» مدیر موسسه Carbon ۳ IT که به کمیسیون اروپا برای ایجاد راهکار‌های مصرف بهینه برای دیتاسنتر‌ها کمک می‌کند، در این مورد گفته است: «فکر می‌کنم هنوز اقدامات بیشتری در این زمینه لازم است. کاملا می‌فهمم که آن‌ها برای مصرف بهینه انرژی در تلاش هستند، اما این اقدامات کافی نیستند.»
 
مایکروسافت میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توسط دیتاسنترهایش را اعلام نکرده است. گوگل، اما در گزارشی میزان انتشار گاز دی اکسید کربن توسط این شرکت در سال ۲۰۱۸ را که حدود ۹/ ۴ میلیون تن بوده و برابر گاز‌های گلخانه‌ای منتشر شده توسط یک میلیون خودرو در سال است، منتشر کرده است. اما نکته آنجاست که این آمار مربوط به کل شرکت گوگل است و نه دیتاسنترهایش. با این اوصاف است که بعضی کارشناسان و منتقدان غول‌های تکنولوژی را به استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار دی اکسید کربن بیشتر برای پاک کردن ردپای انتشار کربن خودشان متهم می‌کنند و معتقدند که با افزایش نیاز هر روزه مردم جهان به استفاده از خدمات دیجیتال، میزان تولید کربن و گاز‌های گلخانه‌ای توسط این شرکت‌ها به سرعت رو به افزایش خواهد بود. آیا دیتاسنتر‌ها انرژی الکتریسیته زمین را می‌بلعند؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته ازعصر پویا، تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹، asrepooya.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
خیلی به مقاله ای که در دست اقدام داشتم کمک میکنه و حتما از شما در مقاله خودم یاد میکنم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین