پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۴۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
بودجه ۱۴۰۰ در حالی با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شده که ورزش ایران از جمله باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در آن سهمی دارند.
شعار سال: دولت دوازدهم، در دوازدهمین روز از ماه آذر، کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. بودجه‌ای که با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شده است. در این بودجه ورزش ایران سهمی دارد که در ادامه نگاهی به آن می‌اندازیم. در ابتدا نگاهی می‌کنیم به مبلغ عوارض خروج ورزشکاران و بعد از آن هم به حق پخش تلویزیونی و سهم وزارت ورزش از آن می‌پردازیم. در انتهای گزارش هم با هم نگاهی می‌کنیم به بودجه وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک در اولین سال از قرن جدید. 

عواض خروج ورزشکاران چقدر است؟
بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، عوارض خروج برای هر ایرانی ۲۶۴ هزار تومان، و عوارض خروج زائران حج تمتع و حج عمره برابر با ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.
ورزشکاران هم به دلیل حضور در رقابت‌های ورزشی بین‌المللی مجبور به پرداخت عوارض خروج متعدد هستند. دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ عوارض خروج ورزشکاران تیم‌های ملی را که با مجوز وزارت ورزش و جوانان به مسابقات برون مرزی اعزام می‌شوند برای هر مرحله خروج همان نرخ ۲۶۴ هزار تومان در نظر گرفته است.

سهم ورزش از حق پخش تلویزیونی چقدر است؟
ورزش ایران هنوز با چالش حق پخش تلویزیونی روبه‌روست؛ چالشی که برای تمام اهالی ورزش در سراسر جهان حل شده است برای ورزش ایران هنوز یک دغدغه بزرگ است. هرچند با پیشنهادی که در سال گذشته ارائه شد تا حدودی این مشکل در حال برطرف شدن است، اما تا رفع کامل آن راه درازی مانده است.
به استناد بند «پ» ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف‌اند درآمد‌های تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹- ۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره ۹ این قانون به نسبت سی درصد (۳۰%) در اختیار وزارت ورزش و جوانان برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه و هفتاد درصد (۷۰%) در اختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.
قانونی که قرار بود در سال ۹۹ هم اجرا شود، اما در عمل این اتفاق رخ نداد. حالا باید منتظر ماند و دید ورزش ایران در سال ۱۴۰۰ از سهم پخش تلویزیونی خود منتفع می‌شود یا خیر.

جدول شماره ۷؛ مهم‌ترین جدول بودجه ۱۴۰۰
وزارت ورزش و جوانان سهمی یک هزار و ۷۱۹ میلیارد و ۵۷ میلیون، تومانی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دارد که در بخش جاری، یک هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، بودجه دریافت می‌کند و در بخش عمرانی نیز دولت مبلغ، ۳۴۶ میلیارد و ۶۰۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، برای این وزارتخانه در نظر گرفته است.
دولت برای کمیته ملی المپیک، در سال ۱۴۰۰، در بخش هزینه‌ای مبلغ، ۱۶۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و در بخش عمرانی هم سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، بودجه در نظر گرفته است.
کمیته ملی پارالمپیک نیز در بخش هزینه‌ای ۷۰ میلیارد تومان و در بخش عمرانی نیز یک میلیارد تومان بودجه در سال ۱۴۰۰ دریافت می‌کند.
البته گفتنی است که این مبالغ در صورت تصویب مجلس به هر کدام از این نهاد‌ها تعلق می‌گیرد.

جدول ۷-۱؛ اعتبارات متفرقه انتقال‌یافته به جداول ۷
وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی و المپیک و پارالمپیک ایران در جدول ۷-۱ بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی سهم‌هایی جداگانه نیز دارند. وزارت ورزش و جوانان بیش از ۳ میلیارد تومان، بابت توسعه ورزش همگانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی بودجه دریافت می‌کند. کمیته ملی المپیک هم بیش از ۱۴ میلیارد تومان و کمیته پارالمپیک هم مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان، برای کمک به آماده‌سازی و شرکت در مسابقات ورزشی منطقه‌ای و جهانی بودجه دریافت می‌کنند. ورزش زنان هم از بودجه ۱۴۰۰، سهمی ۵۴ میلیارد تومانی دارد. سهم پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز از بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ مبلغ یازده میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۴۹۴۱۹، etemaadonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
وقتی استقلال و پرسپولیس سهمی از بودجه دارند چرا اینقدر می نالند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
ورزش ايران خيلي وقته اون وجه بين المللي خودش رو از دست داده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
بودجه 1400 براي چي بايد اين همه معضل ايجاد كنه وقتي هنوز سال شروع نشده؟ خدا بهمون رحم كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین