پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۷۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تأکید کرد: سامانه جامع تجارت ایران باعث شفافیت می‌شود، اما بهرحال یکسری اطلاعات، درون سازمانی است؛ لذا بحث شفافیت را نباید با اطلاعات داخلی شرکت‌ها مداخله داد و هیچ گاه این شرکت‌ها نمی‌خواهند که اطلاعات مربوط به داخل سازمان خود را در دسترس قرار دهند، چون قطعاً برای منافع و آینده فعالیت‌های آن‌ها مشکل ساز خواهد شد و موجبات سوء استفاده را فراهم می‌کند.

شعار سال: مسأله امضای طلایی در نظام اداری ایران و فساد در اقتصاد موضوع جدیدی نیست؛ تاسف‌بارتر این‌که هنوز هم امید اندکی به حذف آن وجود دارد، اما این روز‌ها مردان دولت روحانی از حذف آن زیاد سخن می‌گویند و در این ماه‌های آخر فعالیت دولت دوازدهم به دنبال ریشه یابی این معضل هستند، اما امیدی نیست که بتوانند این کار را تا پایان عمر دولت به پایان برسانند.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سامانه جامع تجارت ایران را آغاز فصل جدیدی در شفافیت می‌داند و بر ضرورت اهتمام دستگاه‌های مرتبط برای تسریع در تکمیل این سامانه تاکید دارد.

رزم حسینی معتقد است؛ با راه اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از تهدید‌های اقتصادی و فساد‌ها و امضا‌های طلایی از بین می‌رود و فساد اداری به حداقل می‌رسد. 

حالا قرار است تمام سازمان‌ها و سامانه‌های مستقل وزارت صمت به سامانه جامع تجارت متصل شوند تا ضمن حفظ استقلال سامانه، دسترسی کافی برای فعالیت‌های تجاری فراهم شود.

این وزیر کابینه دولت دوازدهم، یکی از مسائلی که باعث افت جایگاه شاخص کسب و کار می‌شود را بروکراسی اداری می‌داند و بر این باور است با رسیدن به دولت الکترونیک از جمله اجرای این سامانه قدم بزرگی در بهبود این شاخص خواهند برداشت.

احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران به تشریح زوایای راه اندازی سامانه جامع تجارت ایران پرداخت و گفت: مشکلی که سال‌ها فعالان اقتصادی با آن دست به گریبان بوده و هستند موضوع امضا‌های طلایی و فساد اداری در اقتصاد کشور است و همچنان پابرچاست؛ این بحث بسیار قدیمی در اقتصاد کشور مانع بزرگی در توسعه بخش‌های مختلف تولید، تجارت و... است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: در چنین شرایطی بنگاه‌های اقتصادی تمام پتانسیل و ظرفیت‌های خود را به جای بهبود در بهره وری و توسعه در بخش‌های مختلف تولید و تجارت صرف دستیابی به مجوز‌های خاص می‌کنند و همین موضوع فرصت طلایی در اقتصاد را به هدررفت تبدیل کرده و اکنون انگیزه برای ارتقای بهره وری از بنگاه‌های اقتصادی گرفته شده است.

به اعتقاد فرشچیان، سامانه جامع تجارت ایران می‌تواند باعث شفافیت و کاهش فساد اداری شود، اما الزامات آن قبل از هر اقدامی باید با همفکری بخش خصوصی عملیاتی شود.

این فعال اقتصادی در ادامه تأکید کرد: سامانه‌ای که وزارت صمت افتتاح کرده باید تا پایان سال یکپارچه شده و ایراد‌های آن مرتفع شود. این سامانه به بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله صادرات، واردات و تولید کمک می‌کند، هرچند ممکن است برخی از موارد و مسائل در این سامانه مشکل‌ساز باشد.

افتتاح سامانه جامع تجارت ایران ضروری است، اما باید اصلاح شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق ادامه داد: در حال حاضر فعالان اقتصادی برخی نظرات و پیشنهادات خود را برای رفع مشکلات احتمالی و ایراد‌های وارده به سامانه جامع تجارت ایران در راستای تحقق اهداف و پیشرفت برنامه‌ها اعلام کرده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: بسیاری از کشور‌ها تجربه خوب و موفقی از ایجاد و راه اندازی چنین سامانه‌هایی در اقتصاد داشته‌اند حالا ایران نیز با راه اندازی چنین سامانه‌ای می‌تواند شفافیت در اقتصاد را هرچه سریعتر و کامل‌تر اجرا کند.

فرشچیان تصریح کرد: اما باید در نظر گرفته شود که برای ایجاد شفافیت، درج تمام اطلاعات در این سامانه هیچ ضرورتی ندارد. مشکلات هک و نفوذ اطلاعات از سامانه جامع تجارت ایران به بیرون یکی از موضوعاتی است که باید برای رفع آن برنامه‌ای درنظر گرفته شود چراکه فعالان اقتصادی علاوه بر اعتماد به این نوع سامانه، اطلاعات خود را در آن ثبت می‌کنند و به همین دلیل نیاز به حفظ اطلاعات و تضمین عدم خروج این اطلاعات به بیرون دارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تأکید کرد: سامانه جامع تجارت ایران باعث شفافیت می‌شود، اما بهرحال یکسری اطلاعات، درون سازمانی است؛ لذا بحث شفافیت را نباید با اطلاعات داخلی شرکت‌ها مداخله داد و هیچ گاه این شرکت‌ها نمی‌خواهند که اطلاعات مربوط به داخل سازمان خود را در دسترس قرار دهند چون قطعاً برای منافع و آینده فعالیت‌های آنها مشکل ساز خواهد شد و موجبات سوء استفاده را فراهم می‌کند.

وی افزود: بخش خصوصی از ایجاد و راه اندازی سامانه جامع تجارت ایران استقبال می‌کند، اما باید در نظر گرفته شود که برای فعالیت در این سامانه باید یکسری اصلاحات انجام بگیرد. این اصلاحات در حال جمع‌آوری است و تا قبل از فرصت اعلام شده راه اندازی سامانه جامع تجارت ایران، قطعاً از سوی بخش خصوصی به دولت ارائه خواهد شد.

فرشچیان در پایان با تأکید بر اینکه راه اندازی سامانه جامع تجارت ایران می‌تواند از بروز فساد‌های اداری جلوگیری کند گفت: تنها موضوعی که باید در اجرای این طرح در نظر گرفته شود تضمین داده‌ها و اطلاعات درون سازمانی بنگاه‌های اقتصادی است که در سراسر دنیا این موضوع در اولویت قرار دارد.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد24، تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: -، eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
بزرگترين مشكلي گه در زمينه سامانه ها داريم باگ هاي فسادزاييه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
همیشه راه های فساد بازه این کارا فقط نمایشی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین