پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۶۵۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
هنرآموزان و هنرجویان تفتی از آموزش مجازی دروس کارگاهی رضایت ندارند و این امر می‌طلبد تا مسئولان تدبیری برای آموزش دروس عملی و کارگاهی هنرجویان داشته باشند.

شعار سال: آموزش دروس نظری و تئوری به صورت مجازی ممکن است ولی هنرآموزی که نیاز به حضور در کارگاه و کار با ابزار و تجهیزات دارد را نمی توان کاملاً مجازی آموزش داد.

هنرجویانی که در هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش مشغول به تحصیل هستند برای آموزش به حضور در کارگاه های آموزشی و استفاده از ابزار و امکانات نیاز دارند.

هنرجوی رشته مکانیک باید از نزدیک، باز و بسته کردن موتور خودرو را ببیند و خود آن را انجام دهد یا هنرجوی رشته برق باید با حضور در کارگاه و استفاده از ابزار بستن و باز کردن، مدارهای الکتریکی را بیاموزد و به صورت کلی هر هنر یا مهارتی نیازمند آموزش حضوری و عملی است.

این نگرانی، دامنگیر هنرجویان هنرستانهای شهرستان تفت در استان یزد هم شده و آنها از وضعیت موجود چندان راضی نیستند.

به همین منظور با تعدادی از هنرجویان تفتی به گفت و گو نشستیم تا اگر راهکاری برای حل این معضل دارند آن را به گوش مسوولان برسانند.

هنرآموزان و هنرجویان تفتی از آموزش مجازی دروس کارگاهی رضایت ندارند و این امر می طلبد تا مسئولان تدبیری برای آموزش دروس عملی و کارگاهی هنرجویان داشته باشند.

بازدهی آموزش مجازی در هنرآموزها حداکثر ۳۰ درصد است
هنرآموز رشته تابلوسازی و برق صنعتی تفت گفت: در دروس نظری و تئوری، دانش آموز باید مطالب را حفظ کنند و یادگیری حرف اول را می زند اما هنرجو در دروس مهارتی باید وسیله ها را لمس کند و کار عملی انجام دهد که این نیازمند حضور در کارگاه و آموزش حضوری است.

ابوالفضل بنایی افزود: در این مدتی که از سال تحصیلی گذشته، تمامی مدارهای الکتریکی یک پایه به صورت مجازی آموزش داده شده در حالی که سال های گذشته در آموزش حضوری این مدارها در طول سال تدریس می شد و هنرجویان به صورت عملی مدارهای الکتریکی را می بستند.

وی با بیان اینکه تدریس با حضور در کلاس و کارگاه مدرسه به صورت پخش زنده از برنامه شاد انجام می شود، گفت: در خوش بینانه ترین حالت، این آموزش ۳۰ درصد اثرگذاری آموزش حضوری را دارد.

بنایی با اشاره به تجربه آموزش مجازی در سال گذشته، گفت: هنرجویانی داشتیم که مشتاقانه کلاس های مجازی را شرکت کرده و پیگیر درس ها بودند ولی هنگامی که برای انجام کار عملی آمدند نتوانستند کاری انجام دهند و مجدداً تمامی مطالب را در کارگاه تکرار کردیم.

درس کارگاهی را نمی توان غیرحضوری آموزش داد
هنرآموز رشته تأسیسات گازرسانی ساختمان هم گفت: برای درس عملی و کارگاهی نمی توان کلاس غیرحضوری برگزار کرد مثلاً درس جوشکاری هرچقدر هم نکات آن را به صورت غیرحضوری آموزش دهیم ولی تا هنرجو جوشکاری نکند یاد نمی گیرد؛ در خانه هم امکان جوشکاری وجود ندارد.

حامد زارع افزود: آموزش حضوری را نمی توان اصلاً با آموزش مجازی مقایسه کرد، چراکه پای تخته نوشتن سبب ماندگاری بیشتر در ذهن می شود.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی به صورت مکمل می تواند مفید باشد، اضافه کرد: سطح دسترسی دانش آموزان به اینترنت باکیفیت و امکانات آموزش مجازی به یک میزان نیست و برخی مشکل دارند.

هنر را نمی‌توان مجازی آموخت

سرپرست رشته تابلوسازی و برق صنعتی هم گفت: هنر را نمی توان به صورت مجازی آموخت و در رشته برق آموزش مجازی فایده ای ندارد اما چون چاره ای نیست به این روش آموزش می دهیم.

حمید انوری ادامه داد: امکان سوال پرسیدن در آموزش مجازی برای دروس فنی که باید فرمول تایپ کنند سخت است و هنرجویان آن گونه که در کلاس های حضوری سوال می کنند در آموزش مجازی سوالی نمی پرسند.

وی اضافه داد: در سال تحصیلی جاری که آموزش مجازی بود دو نوبت امتحان برگزار شد که نشان داد هنرجویان آن گونه که باید مباحث را نیاموخته اند.

آموزش مجازی، ما را به هدفمان نمی‌رساند

هنر آموز رشته مکانیک خودرو نیز گفت: هنرجویان باید کار عملی انجام دهند مثلاً باید موتور خودرو را باز و بسته کنند که این نیازمند حضور است و نمی توان به صورت مجازی انجام داد.

علی سالاری افزود: در آموزش مجازی هنرجو در هر وضعیتی مثل خوردن صبحانه، پای تلویزیون، بیرون در کنار رفقا ممکن است باشد و فقط برای حضور در کلاس آنلاین می شود.

نبود امکان کار با ابزار و وسایل کارگاهی، نبود فرصت لازم همانند آموزش حضوری برای پرسش و پاسخ، مشکلات دسترسی به اینترنت و برقراری ارتباط با آموزش مجازی مهمترین دلایل نارضایتی هنرجویان از آموزش مجازی است.

دروس عملی هنرستان ها تعطیل شده است
مدیر هنرستان کاردانش عباس بن علی (ع) شهرستان تفت به گزارشگر ایرنا گفت: سال تحصیلی جدید در هنرستان ها همانند دیگر مدارس، هنوز شروع نشده تعطیل شد با این تفاوت که در مدارس نظری آموزش از طریق فضای مجازی ادامه پیدا کرد ولی دروس عملی هنرستان ها کاملاً تعطیل شد.

جواد شیریزدانی افزود: مگر می توان جوش کاری، تراش کاری، برق کاری یا مکانیکی را از طریق فضای مجازی آموزش داد؟

وی با بیان اینکه اکثر خانواده ها از بسته بودن مدرسه ناراضی هستند، گفت: آنها ابراز می‌دارند که فرزندانشان در طول روز بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی به همراه دوستان و همکلاسی های خود به اموری در خارج از مدرسه مشغول هستند.

شیریزدانی با اشاره به اینکه باید فکری برای آموزش عملی هنرجویان در هنرستان ها نمود، اضافه کرد: در این مدت رغبت به ادامه تحصیل کاهش یافته و آمار ترک تحصیل مدارس به شدت افزایش داشته است.

وی افزود: زنگ خطر برای این دسته از دانش آموزان فراموش شده مدتی است که به صدا درآمده و چنانچه هر چه سریع تر اقدام صورت نگیرد باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.

تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم

مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفت گفت: برای برگزاری هرگونه کلاس حضوری تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم و در این زمینه وزارت آموزش و پرورش تصمیم گیر نیست چه برسد به اینکه آموزش و پرورش شهرستان ها یا استان بخواهند اعمال نظر کند.

محمدصادق مهدیان گفت: در  اکثر مناطق روستایی شهرستان تفت مثل دهشیر شرایط نزدیک به سفید است و مورد کرونایی نداریم و تمام نیروها بومی هستند و تعداد دانش آموز چندانی هم ندارد و  برگزاری حضوری کلاس مشکل چندانی نخواهد داشت ولی وزرات بهداشت و ستاد ملی کرونا این اجازه را نمی دهند.

وی ادامه داد: در اوایل شیوع کرونا، آموزش و پرورش برگزاری تجمیعی کلاس های هنرستان ها را پیشنهاد داد مثلاً هنرآموزان و هنرجویان یک رشته دو تا سه روز در مدرسه  حضور یابند و به صورت فشرده این کار مهارتی را یاد بگیرند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفت تصریح کرد: تمام مواردی که سبب جمع شدن دانش آموزان شود تابع ستاد ملی کروناست و پیشنهاد ما برگزاری تجمیعی کلاس هاست.

شهرستان تفت دارای چهار هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش و ۴۱۸ هنرجوی دختر و پسر است که ۲۱۷ نفر در هنرستان های فنی و حرفه ای و ۲۰۱ نفر در هنرستان های کاردانش مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد ۱۷۶ هنرجوی دختر و ۲۴۲ هنرجوی پسر می باشند.

هنرستان کاردانش عباس بن علی (ع) شهرستان تفت ۱۱۵ هنرجو و سه رشته تحصیلی تابلوسازی برق صنعتی، تأسیسات گازرسانی ساختمان و مکانیک خودرو دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:21آذر1399، کدخبر:-، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
من نميدونم اين ها با خودشون چي فكر ميكنن كه يك رشته فني رو اون هم براي مفاهيم پايه اي به صورت انلاين ميذارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین