پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۱۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
رئیس کمیته ملی المپیک تأکید کرد، گرفتن امتیاز میزبانی مسابقات هندبال قهرمانی جوانان از کشورمان را نباید توطئه تلقی کنیم.

  شعار سال: رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک که میهمان برنامه ورزش و مردم بود، در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است. امیدوارم جوانان رهرو حقیقی او باشند. همچنین ولادت حضرت مسیح را به مسیحیان و ارامنه کشورمان تبریک می‌گویم. از دو سال قبل یک تیم بسیار قدرتمند فنی در کمیته المپیک و وزارت ورزش در قالب دو ستاد عملیاتی و عالی کار را شکل دادند تا این دوره نمایش بهتری نسبت به دوره‌های قبلی داشته باشیم. همه فدراسیون‌ها در اردو بودند و به دنبال کسب سهمیه. پیش‌بینی این بود که 70 سهمیه کسب شود و ما تا آن زمان 52 سهمیه گرفتیم. بروز کرونا یک شوک ایجاد کرد و همه چیز دستخوش تغییر شد. تصمیم گرفتیم هر فرد تمرینات اختصاصی داشته باشد.
 
«سعی کردیم حقوق یک ساله را در شش ماهه اول امسال پرداخت کنیم.»، وی با بیان این جمله درباره حقوق پرداختی به ورزشکاران گفت: یک گروه 10 نفره قهرمانان هستند که به کمیته بین‌المللی المپیک معرفی کرده‌ایم و بورسیه شده‌اند و ارزی پول می‌گیرند. سایرین هم حقوق پنج میلیونی می‌گیرند و به مربیان نیز حقوق 2.5 میلیونی پرداخته می‌شود. تنها دغدغه ما آمادگی ملی‌پوشان است و اینکه آنها مدت زمان زیادی از اردو دور بودند.
 
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: در این میان چندین مصدوم داشتیم که خوشبختانه شرایط یزدانی، مرادی و عباسعلی خوب است. آن چیزی که برای ما اهمیت دارد، این است که شرایط آمادگی را در همین وضعیت بالا ببریم.
 
صالحی امیری درباره شیوع کرونا عنوان کرد: این وضعیت مربوط به ایران نیست و 206 کشور درگیر کرونا هستند. نکته مهم این است که با یک برنامه‌ریزی جدید اردوها آغاز شود. خوشبختانه چند اردو هم آغاز شده‌اند. من این هفته به اردوی کشتی رفتم و 90 نفر در اردو بودند. وقتی ما از رعایت پروتکل حرف می‌زنیم، در واقع یک دستورالعمل وجود دارد. الان همه اردوها در چارچوب پروتکل‌ها برگزار و سختگیرانه دنبال می‌شود. ارزیابی‌ام به نقل از نصرالله سجادی به‌عنوان مسئول فنی کاروان، مثبت است. در مجموع دغدغه جدی وجود ندارد و دولت در تأمین منابع ارزی همکاری کرد. درست است که کمبود داریم، ولی ما همه منابع را به رشته‌ها تخصیص دادیم. ما سال آینده شش رویداد در پیش داریم که مهمترین رویداد، المپیک است. بنابراین سال 1400 ان‌شاءالله برای ملت خوش‌یمن خواهد بود و کام ملت شیرین می‌شود.
 
«قهرمانانی که برای المپیک تلاش می‌کنند می‌توانند برای استفاده از واکسن کرونا در اولویت قرار بگیرند.»، وی در واکنش به طرح این موضوع گفت: غیر از اینکه در داخل به این موضوع توجه می‌شود، کمیته ملی المپیک با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی تفاهم‌نامه امضا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که قبل از المپیک توکیو ورزشکاران واکسیناسیون شوند. ستاد عالی کرونا یک ساختار کاملاً کارشناسی و حرفه‌ای است که درگیر این موضوع است. فدراسیون پزشکی هم در این ارتباط پیگیر است. ما هم با دولت درباره این موضوع در ارتباط هستیم. ما اعتقادمان این است که ابتدا طبقاتی مثل کارگران، معلمان و کسانی که در معرض آسیب هستند در اولویت قرار بگیرند و در انتها هم مسئولان. ما در موضوع واکسیناسیون باید طوری عمل کنیم که اعتماد مردم را بازسازی کنیم و واقعاً بدون هیچ حاشیه‌ای از طبقات پایین واکسیناسیون را شروع کنیم و بعد به طبقات بالا برسیم.
 
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: ما همزمان با ستاد عملیاتی المپیک یک ستاد فرهنگی هم تشکیل دادیم که در این ستاد 10 ارگان حضور دارند. کل مجموعه کشور درگیر این موضوع هستند که یک نمایش فرهنگی از تمدن ایران ‌زمین را در توکیو به نمایش بگذاریم. ما یک ستاد فرهنگی در المپیک 2020 داریم و یک ستاد قهرمانی. در ستاد فرهنگی هم اعزام گروه‌های هنری و چهره‌های بنام برای ایرانی‌های مقیم ژاپن را مدنظر داریم و هم با تهیه فیلم‌هایی با زیرنویس به دنبال این هستیم تا ایران زیبا در دنیا به نمایش گذاشته شود.  بحث دیگر ما در ستاد فرهنگی انتخاب لباس است.
 
صالحی امیری درباره لباس کاروان اعزامی به المپیک 2020 توکیو گفت: ما سعی کردیم در همه کارهای جاری از نظام سلیقگی پرهیز کنیم. لباس کاروان یک نوع نماد و فرهنگی ملی یک کشور است. گزارشی که IOC می‌دهد، این است که المپیک در زمان برگزاری چهار میلیارد بیننده دارد، پس لباس معرف فرهنگ یک کشور است. 200 طرح لباس آمد که در نهایت 10 طرح نهایی شده و طی روزهای آتی نیز سه طرح نهایی می‌شوند. این مسیر یک فرآیند طولانی را طی کرده است و طرح‌های زیبایی هم آمد. در مجموع می‌توانیم بگوییم که انتخاب لباس بر عهده طراحان مد و لباس ایران است.
 
وی راجع به شعار کاروان هم گفت: ما دنبال لفظ فاخر ملی بودیم که شمولیت داشته باشد. جمع‌بندی نهایی روی چند مفهوم شد که ستارگان ایران زمین بود. برخی پرسیدند چرا این نام انتخاب شده است. ما گفتیم که ستارگان ایران شهدا و قهرمانان می‌شود. لغت «ایران» هم برای حضور ایران است. فلسفه شعار ایجاد وحدت ملی است و نباید باعث اختلاف شود.
 
رئیس کمیته ملی المپیک در مورد بودجه این کمیته خاطر نشان کرد: باید از دولتمردان و در رأس آنها دکتر نوبخت تشکر کنم، چون نسبت به ورزش بیش از آنچه که انتظار بود، توجه صورت گرفت. سازمان برنامه نسبت به تخصیص بودجه کوتاهی نکرد و همت بلندی انجام داد. در واقع بودجه ما در سه سال گذشته صد درصد افزایش یافت و برای سال 1400 نیز 200 درصد افزایش یافته است. هیچ رویدادی تاکنون به خاطر بودجه لغو نشده است و هر زمان که احساس کمبود کردیم، دولت کمک کرد. نباید ناشکر باشیم. ما شفاف‌سازی می‌کنیم و بودجه تخصیص یافته به فدراسیون‌ها را روی سایت کمیته المپیک می‌گذاریم. ما با فدراسیون‌ها به صورت انفرادی برخورد نمی‌کنیم و در هر فصل همه بودجه را می‌دهیم. توزیع بودجه عادلانه، شفاف و برای کمک به توسعه ورزش قهرمانی است و در این باره نهایت همکاری را داریم. ما برای برگزاری هیچ رویدادی به ویژه اردو اجازه نمی‌دهیم کسی احساس کمبود کند.
 
وی درباره نرخ پاداش قهرمانان المپیک و مشکلات ادوار گذشته پیش نیاید، گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم، پاداش در پای سکوست. برای سال 2020 هنوز قطعی نکردیم. معمولاً پاداش طلا پنج هزار دلار، نقره سه هزار دلار و برنز دو هزار دلار است. ما ارز را از بانک مرکزی به نرخ روز می‌خریم و همان ارز را به ورزشکاران می‌دهیم. آن چیزی که الان مهم است این است که ما بتوانیم کاروان قدرتمندی داشته باشیم و نتایج خوبی بگیریم تا کام ملت را در سال 1400 شیرین کنیم.
 
صالحی امیری درباره راه‌اندازی موزه ورزش گفت: موزه تجلی هویت است. نسل‌های جدید با امثال تختی و بزرگان ورزش آشنایی ندارند. ما در موزه اقدامات صورت گرفته را به نمایش گذاشتیم. ما نظام امانت را راه انداخته‌ایم. حدود 90 درصد مدال‌ها اهدا می‌شود و 10 درصد هم به امانت می‌گیریم. نکته مهم این است که موزه ورزش متعلق به ملت است. جمع‌بندی شده است که یک موزه جدید در مجموعه انقلاب ساخته شود. ما ماهیانه پنج تندیس را رونمایی می‌کنیم و در حال حاضر نیز 46 تندیس آماده رونمایی است. تقاضا می‌کنم با رعایت پروتکل‌ها، دانشجویان و دانش‌آموزان از موزه بازدید کنند.
 
وی درباره دیپلماسی ورزشی گفت: این تحلیل غلط جا افتاده که دیپلماسی، کسب کرسی است. دیپلماسی مجموعه‌ای از کارها برای ایجاد فرصت و رفع تهدید است. در ورزش، دیپلماسی فراتر از کرسی است. دیپلماسی، مجموعه‌ای از تعاملات است. در سفر اخیر به عمان، با آنها برای یک تعامل 10 ساله به توافق رسیدیم. سپس با قطر به عنوان یکی از کانون‌های ورزش در خلیج فارس، صحبت کردیم.
 
رئیس کمیته ملی المپیک درباره میزبانی مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا عنوان کرد: اگر ورزش قهرمانی به دنبال جهش باشد، باید میزبانی بگیریم و این یک ضرورت است، اما کسب میزبانی با تقاضا و شعار رخ نمی‌دهد، بلکه یک چارچوب‌هایی دارد. اولین نکته داشتن یک اراده ملی است. قطر برای بازی‌های آسیایی 2030 تعهد کرد که 1.5 میلیارد دلار هزینه کند و این رقم برای 2034 عربستان مبلغ 1.2 میلیارد دلار است. در حالی که بودجه ورزش ایران در یک سال کمتر از 100 میلیون دلار است. میزبانی یک رویداد نیاز به حمایت ملی دارد.
 
صالحی امیری ادامه داد: نکته دوم داشتن زیرساخت است که شامل زیرساخت هوایی، زمینی و سایر مسائل می‌شود. ما تفاهم کردیم که برخی تیم‌ها برای جام جهانی در کیش اردو بزنند، اما واقعیت این است که امکانات لازم وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: نکته سوم منابع است، وقتی در شرایط سخت تحریم هستیم و برگزاری یک رویداد بین‌المللی 1.5 میلیارد هزینه‌ خواهد داشت، ما در چنین شرایطی امکان برگزاری رویداد بین‌المللی نداریم. نکته دیگر این است که کشورهای کوچک خلیج فارس به دنبال هویت‌سازی از طریق برگزاری رویدادها هستند و ما نباید احساس تحقیر کنیم. ما یک ملت بزرگ و تاریخ بزرگ داریم و هویت‌مان را فقط از طریق ورزش نمی‌گیریم، ما صدها عناصر هویتی داریم. این مسئله نباید تهدید ملی باشد، ولی برای مسئولان باید یک دغدغه باشد. مسئولان باید در سطح ملی این تعهد را ایجاد کنند که در پنج سال آینده در شهرهای بزرگی مثل تهران، شیراز، مشهد و تبریز بتوانیم حداقل رویدادهای آسیایی را برگزار کنیم. اجماع ملی، زیرساخت‌ها و بودجه یک طرف قضیه است و نکته بعدی تعاملات ملی است و باید پذیرش ایجاد کنیم. ما لغو میزبانی مسابقات هندبال به دلیل کرونا را نباید تبدیل به یک توطئه کنیم. همین الان تصویب کردند که مشروط بر اینکه کرونا از بین برود شورای آسیایی المپیک در تهران برگزار شود.
 
رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سؤال که برای ریاست فدراسیون فوتبال تمایل دارد، گفت: من یک تعهدی به مجموعه فدراسیون‌های قهرمانی دارم که چهار سال در کمیته ملی المپیک خدمت کنم و به این تعهدم وفادار دارم و بنا به حضور در هیچ حوزه‌ دیگری ندارم.
 
صالحی امیری در واکنش به این موضوع که در کنار وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک هم از عضویت در مجمع فدراسیون فوتبال خط خورد، تصریح کرد: جامعه فوتبال جامعه بزرگی است و اکثریت قریب به اتفاق مدیران و باشگاه‌های ما انسان‌های سالم و سختکوشی هستند و در همین شرایط سخت می‌بینیم که در مواقعی فوتبال کام ملت را شیرین می‌کند. ما مخاطب‌مان جامعه بزرگ فوتبال نیست که به همه آنها ارادت داریم. یک مسئله‌ای داریم به نام ذهنیت اجتماعی. اینطور تصویر شده است که فوتبال در مسائل مالی شفاف نیست. سه نکته ساده وجود دارد. فوتبال برای عبور از این ذهنیت اجتماعی باید شفاف‌سازی کند و باید نظارت را بر خودش بپذیرد. این نظارت می‌تواند هم با نهادهای نظارتی باشد و هم کمیته ملی المپیک. فوتبال در جامعه ایران می‌خواهد فعالیت کند و باید همه نهادهای ملی را به کمک بگیرد و نه فقط کمیته ملی المپیک. ببینید چه کسی دو میلیون یورو را برای فدراسیون فوتبال تأمین کرد؟ چه کسی در استان‌ها امکانات و زیرساخت‌ها را تهیه می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: من از مدیران‌مان تعجب می‌کنم. ببینید کدام یک از فدراسیون‌های فوتبال در منطقه این منطق را پیگیری می‌کنند. رؤسای همه فدراسیون‌های منطقه انتصابی هستند. باید ببینیم چه کسانی به فیفا خوراک می‌دهند و گزارش تهیه می‌کنند. چرا فیفا به چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای قفقاز ورود نمی‌کند؟ در صورتی که همه فدراسیون‌های کشورهای خلیج فارس و آسیای قفقاز انتصابی هستند. باید بگویم که ما حضورمان حضور نظارتی است. یک نکته مداخله است که از نظر ما مذموم است. نه وزارت ورزش و نه کمیته ملی المپیک در فدراسیون فوتبال دخالت نمی‌کند. نکته دوم حمایت و نکته سوم نظارت است. وزارت ورزش در توسعه زیرساخت‌ها، مشکلات فوتبال و همه چالش‌هایی که به وجود آمده است، حمایت می‌کند. بنده شخصاً دیده‌ام که وزیر ورزش وقت می‌گذارد تا موانع فوتبال برطرف شود. من در مکاتبه‌ای که با اینفانتینو  رئیس فیفا داشتم، او مکتوب اعلام کرد که ما از حضور کمیته ملی المپیک برای نظارت در فوتبال کاملاً استقبال می‌کنیم. رئیس فیفا، عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک هم است. تیم فوتبال امید ما متعلق به المپیک است و می‌توانیم یک نهاد نظارتی برای فوتبال باشیم. بنابراین حذف کمیته ملی المپیک از مجمع فدراسیون فوتبال یک بی‌تدبیری و سوءمدیریت است و باید برگردد، چون اینفانتینو مکتوب نوشته است که موافق حضور کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال است.
 
صالحی امیری در پایان گفت: من یک بار دیگر از رسانه ملی به دلیل حمایت‌هایش از ورزش تشکر می‌کنم. همیشه تأکید کرده‌ام که ورزش ایران چهار پایه دارد که یکی از پایه‌ها رسانه است. به همه پیشکسوتان و مدیران و ورزشکاران و هیئت‌ها خسته نباشید می‌گویم و ان‌شاءالله روزگار زیباتری را بعد از پایان کرونا تجربه کنیم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  تسنیم، تاریخ انتشار:  12 دی  1399  ، کدخبر:2422472 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
درسته ولي ورزش هم بخش بزرگي از تمدن و فرهنگ مارو شامل ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
صحبت هاي ايشون رو تماما كه بخوني راضي ميشه به صحبت هاش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
اميد داريم كه در زمينه زيرساخت ورزش ايران بتونيم به اوج قله ها برسيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین