پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۷۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
چند ماه مانده به پایان عمر شورای شهر تهران، مردم در حال استشمام سم به جای هوا هستند. روز گذشته قصد داشتیم شعارهای 4سال قبل را با اعضای شورای شهر به اشتراک بگذاریم و بپرسیم به جز شعار و نامگذاری معابر دیگر چه بلد هستید؟ هر 21 عضو شورای شهر پایتخت مثل همیشه به بهانه‌های مختلف از پاسخگویی فراری بودند. آنان تصور می‌کنند با روزی یک توئیت زدن به مطالبات مردم پاسخ داده اند!
شعار سال: این اندازه همت و حمیت اعضای شورای شهر در ناپاسخگویی، اگر پشت هر معضل شهر تهران قرار می‌گرفت قطعا، بی‌مشکل‌ترین پایتخت شهر‌های جهان همین تهران بزرگ بود، اما چه می‌شود کرد که ۲۱ عضو شورای شهر تهران همچنان به خبرنگاران روی خوش نشان نمی‌دهند و صرفا با معدود خبرنگارانِ دستچین شده حرف می‌زنند، چون پذیرفته اند: «سری که درد نمی‌کند را نباید دستمال بست!»

اصلا آلودگی هوای تهران که مشکل امروز و دیروز نیست که خواسته باشیم «کاسه ـ کوزه ها» را سر شورای پنجم تهران بشکنیم؛ رد و نشانه‌ی این آلودگی را اگر کنکاش کنیم شاید به نیم قرن پیشتر برسد، به سال‌هایی که شورا‌های شهر، شورای شهر بود نه یک تشکل سیاسی شبه مردمی! این‌ها را خوب می‌دانیم، فقط خواستیم بپرسیم شما که چپ و راست وعده‌های رنگین و برطرف‌کننده‌ی آلودگی هوای تهران می‌دادید حالا چرا دو دستِ تسلیم به آسمان بلند کرده‌اید که «نمی توانیم کاری کنیم!» این اسمش سیاست است، کیاست است، زرنگ بازی است یا تن در دادن به همان حرف‌های حسابی که اول دوره ـ ۹۶ ـ بسیاری گفتند که وقتی نمی‌توانید وعده ندهید که روزی اینچنین هماهنگ مجبور باشید به جز چند تماس خاص، باقی تماس‌ها را بی‌پاسخ بگذارید؟!

> قالیباف مثل شورای پنجم، شورای پنجم مثل بقیه!

کافی است پای یکی از مرورگر‌ها بنشینی و عبارت «آلودگی شهر تهران» را «حک» کنی، آن وقت خواهی دید غیر از شورای پنجمی‌ها، خیلی‌ها درباره‌ی آلودگی شهرتهران حرف زده‌اند و وعده داده‌اند و ادعاهاکرده اند، حداقل برای «خبرنگار» جماعت این مسئله تازگی ندارد؛ از قالیباف که همین تیرماه ۹۹ گفت: «آلودگی شهر تهران ۶ ساله حل می‌شود» و یادش نبود لابد که خودش دو تا ۶ سال شهردار همین تهران آلوده بوده و قدمی برنداشته تا مهدی چمران که بالاخره فهمید «آلودگی هوا با سخنرانی و شعار از بین نمی‌رود!»، «جلسه فوری برگزار شود»، «باید چاره‌ای اندیشید»، «فقط می‌توانیم تذکر بدهیم»، «از دست ما کاری ساخته نیست» و... از این دست حرف‌ها را که «سهراب سپهری» زیباترش را گفته: «جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود...».

> برخورد سیاسی با آلودگی هوا؟!‌

می‌گویند نوک پیکان حمله را به سمتِ «مازوت» نگیرید! می‌گوییم چشم مگر وقتی نوک پیکان حمله را به سمت «پالم» گرفتیم چیزی عوض شد یا معضلی حل؟! اصلا وقتی برای شهر برنامه و طرح و بررسی و آمار و علم و اندیشه نداریم؛ قومی ـ قبیله‌ای یک روز به بهانه‌ی آلودگی هوای تهران به رئیس جمهور و برجام حمله می‌کنیم و روز دیگر آلودگی هوای تهران را به اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن اعضای شورای شهر تهران ربط می‌دهیم؛ منهای سیاسی بودن شورا که خود اصل معضل است برخورد سیاسی با آلودگی هوا از آن دست رفتار‌هایی است که روی پوپولیسم را سفید می‌کند، اما این دلیل نمی‌شود وقتی مردم منتظر پاسخی حداقل روشنگرانه و آرامش بخش هستند سکوت کنیم و بگوییم: «فقط می‌توانیم تذکر بدهیم!» باشد تذکر بدهید، اما به که تذکر می‌دهید؛ به باران که چرا نباریده، یا باد که چرا نوزیده، یا برف که چرا کمرنگ شده، یا آفتاب که کمک نمی‌کند، یا به اتوبوس‌های اسقاط شده و تاکسی‌های نونوار نشده و مترو که جان ندارد بار حمل و نقل را به دوش بگیرد، یا به رئیس جمهور که چرا حناچی را در جلسات هیئت دولت نمی‌پذیرد یا اصلا به خبرنگاران که چرا سوالات مردم را از مسئولان شان می‌پرسند؛ دقیقاً به که تذکر می‌دهید؟!

من الان تلفن را بردارم و به تمامی ۲۱ عضو منهای عضو مستعفی (!) زنگ بزنم و یادآوری کنم که خانم امانی یادتان هست وقتی می‌خواستید عضو شورای شهر بشوید درباره‌ی آلودگی هوا چه گفتید؟ یا از محمد جواد حق شناس بعدِ گلایه که چرا پاسخ تلفن تان را نمی‌دهید این سوال را مطرح کنم و بپرسم که وعده‌های انتخاباتی شما چه شد؟ به آقای سالاری و میرلوحی چه بگویم که پاسخش چاره‌ی درد آلودگی هوا باشد؟ از بقیه دقیقا با چه لحنی سوال بپرسم که مخاطب وقتی سوال و پاسخِ سوال را خواند نفس راحتی بکشد که خب، چاره پیدا شد منتظر می‌مانیم درمان شود!

> آلودگی مثل ترافیک؛ راه حل انتخاباتی ندارد!‌

نمی‌دانم چطور وقتی می‌خواهند عضو شورای شهر یا مجلس شورا یا پاستور شوند آن چنان با هم بی‌تعارف می‌شوند که باید صدای تلویزیون را ببندی! اما همین که به یک معضل و مشکل می‌رسند دقیقا جوری تعارف بین خود تقسیم می‌کنند که به گذشته‌ای که در ذهن داری شک می‌کنی؟!

اصلا آلودگی منشا آن مازوت باشد یا گازوئیل یا توان نصفه و نیمه‌ی مترو یا ناوگان حمل و نقل عمومی ناکارآمد یا جمعیتی که نباید روز به روز به تهران افزوده شود یا تراکم فروشی، یا باغ‌هایی که کمیسیون ماده ۵ با تغییر کاربری آنان به برج و پاساژ موافقت کرد یا سکون و سکوت مدیریت شهری یا اقدام نکردن برای تشویق مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده روی یا اصلا تحریم و اوضاع بد اقتصادی؛ چرا باید ربط داده شود به خط و خطوط سیاسی و جناحی، خلاصه شود در چند شعار انتخاباتی، محدود شود به یکی ـ دوهفته مانده به انتخابات؟

روزگاری نوشتیم؛ تهران بدون ترافیک زیبا نیست اصلا ترافیک یکی از جذابیت‌های این شهر ۱۴ میلیون نفری است، اما حالا هم می‌توانیم بنویسم آلودگی قُل دوم تهران و برادر بزرگ ترافیک است؟! یعنی تهران نشینانی که دقیقاً نمی‌دانند در جلسات شورای شهر چه می‌گذرد که «دود سفید» از مجموع جدال‌های آن از دودکش مصوبات آن خارج نمی‌شود از ما می‌پذیرند که بنویسیم آلودگی هم مثل ترافیک، جزء جداناشدنی تهران است و نمی‌شود با آن جنگید بلکه باید دست‌ها را تا جایی که می‌شود برد بالا و تسلیم شد؟!

یعنی حالا که بعد غائله‌ی «پالم»، ملغمه‌ی «مازوت» را سر زبان‌ها انداخته‌اید بیاییم به مردم بگوییم مازوت هم مثل «امواج دکل‌های مخابراتی مخصوص موبایل» بیماری زا هست، اما سرطان زا نیست؟! اصلا بیاییم و بنویسیم یعنی مخاطبی که مجهز شده به انواع راه‌های ارتباطی و کنکاش‌های آنی و دم دستی علمی، از ما می‌پذیرد؟

حالا آمدیم و نوشتیم با مقوله‌ی چندگانگی پاسخ‌ها و علل و عوامل چه کنیم؟ مگر در فقره‌ی بوی بدی که تهران نشینان را عصبی کرد کسی پاسخ راست و درستی داد؟!

> وقتی می‌توانیم شعار بدهیم و نگران نباشیم!

راه حل مشکل آلودگی شهر تهران هرگز صحن شورای اسلامی شهر تهران نبوده و نیست بلکه یک عادت زشت است، عادتی که یاد گرفته‌ایم وعده بدهیم، شعار بدهیم و نگران روز حساب هم نباشیم که اگر روزی عین سخنرانی و مصاحبه‌ی ۴ سال ۸ سال و ۲۰ سال قبل ما را گذاشتند جلوی ما و تناقض داشت، عمل نشده بود چه کنیم؟ درنهایت با یک شوخی و تکذیب و تقطیع شده است و آن روز بحث چیز دیگری بود غائله را ختم می‌کنیم، اما یادمان می‌رود که راه و روش قانع کردن افکار عمومی این نیست یعنی آلودگی هوا هم حل شود، اما عادت عجیب ناپاسخگویی درست نشود بازهم نفس کشیدن در این شهر با مسئولانی که چنین تفکراتی دارند سخت است!

> مخلص ماجرا...

۲۱ عضو شورای شهر تهران ۴ سال قبل که می‌خواستند به شورا راه پیدا‌کننده کلی وعده دادند و راه حل و شعار و ادعا که به ما رای دهید اگر می‌خواهید مشکل آلودگی و باقی مشکلات شهر تهران حل شود حالا و بعداز گذشت نزدیک به ۴ سال و درست چندماه مانده به ختم ماجرای شورای پنجم، یکی که استعفا داد و جانم خلاص، بقیه هم که یا می‌گویند کاری نمی‌شود کرد جز تذکر دادن، یا سکوت می‌کنند و حال همه‌ی ما خوب است، اما تو باور نکن!

حتم دارم فردا که سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را نظاره می‌کنیم هم مصاحبه انجام شده هم یادداشت و سرمقاله نوشته‌اند باور نمی‌کنید تا طلوع آفتاب صبوری به خرج دهید و اگر کار ضروری ندارید از خانه خارج نشوید خصوصاً کهنسالان و کودکان و بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار و کسانی که آلودگی هوا ممکن است بیماری شان را تشدید کند و در ضمن دعا کنید باران ببارد، باد بوزد و آسمان روی آبی ِ زیبای خود را به ما نشان دهد و اگرنه تا اطلاع ثانوی آلودگی شهر تهران به قوت خود باقی است!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آفتاب یزد، تاریخ انتشار ۱۶ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۷۸۷۷۹، aftabeyazd.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
این روزها مسئولین قبل از مدیر شدن دو واحد توییت زنی هم پاس میکنن بعد مدیر میشن
ناشناس
Netherlands
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
این عادت بد رو که هرکسی میاد در نقش اپوزوسیون توییت میزنه و خودش رو تحلیه روانی میکنه رو باید مسئولین کنار بذارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین