شعار سال: محمدحسین شریف زادگان، استاد دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی با اشاره به آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر نوشت: آلودگی هوای شهری که هر از چندی در پاییز و زمستان با سرد شدن زمین شهرها، وارونگی هوا را ایجاد میکند یکی از چالشهای مداوم شهرهای بزرگ ایران شده است. علت وارونگی هوای شهرها درپاییز و زمستان، به دلیل سرد شدن دمای بستر زمین شهرها و وارونگی لایههای هوا و پایین آمدن آلودگیهایی است که در بهار و تابستان به شکل طبیعی اتفاق نمیافتد.
از سوی دیگر وجود آلایندههایی که شامل خودروها، کارخانههای تولید برق، کارخانههای آسفالت در اطراف شهرها بخصوص تهران موجب افزایش انواع مواد اضافی معلق از نوع گوگرد، کربن و گازهای SO ۲، SO، CO ۲ و CO میشود، که به خاطر غلظت زیاد آن برای سلامتی و تنفس مضر است و حداقل هشت شهر ایران از جمله تهران، کرج و اصفهان را از حالت "زیست پذیری"خارج ساخته است.
به نظر میرسد علت اصلی بروز چنین مشکلاتی برای شهرهای ایران در مدیریت این شهرها نهفته است. در واقع قوانین مدیریت شهری در ایران به شکلی طراحی نشده است که شهرها دارای مدیریتی باشند که همه عوامل تاثیر گذار روی فعالیتهای آن شهر را در بر بگیرد. مثلاً بخشی از ترافیک در وزارت کشور پلیس راهنمایی و حتی پلاک اتومبیلهای جدید که یکی از عوامل آلایندگی هواست در اختیار نیروی انتظامی، آب و برق و فاضلاب در اختیار ادارات نیرو و نفت و گاز در اختیار وزارت نفت و محیطزیست در اختیار ریاست جمهوری است.
این در حالی است که ماهیت حیات وتوسعه شهری امری یک پارچه و تلفیقی از همه عوامل بخشی در دستگاههای اجرایی مختلف است. ماهیت مدیریت بر پدیده شهری که امری تلفیقی و بین بخشی است نمیتواند متفرق وجدا جدا و بخشی باشد بلکه میبایست کاملا پکپارچه عمل کند. در همه کشورهای توسعه یافته و حتی در کشورهای شبه قاره هند این امور نه در حد حاکمیتی که در حد حوزه تصدی در اختیار مدیریت شهری است و به طور یکپارچه سیاستگذاری و مدیریت میشود.
چند سال پیش یکی از شهرداران تهران گفت که اگر دولت به وی اختیار بدهد میتواند آلودگی شهر تهران را حل نماید. این نشانه آن است که آلودگی هوای تهران در اختیار یک مدیریت شهری یکپارچه نیست. البته مدیریت یکپارچه در قوانین ایران محتاج تغییرات قانونی لازم است که بتواند با به رسمیت شناختن روابط افقی اختیارات تلفیقی وبین بخشی مقامات محلی، اختیارات شهرها را گستردهتر نماید. امروز اثبات شده برای اداره موثر و کارآمد مناطق و شهرهای یک کشور میبایست اختیارات منطقهای و شهری تا حد دولتهای محلی افزایش یابد، ولی در ایران، چون قانون اساسی اجازه دولتهای محلی به شیوه معمول آن را نمیدهد، میتوانیم با قوانین عادی اختیارات حداکثری استانداریها، فرمانداران، شهرداران و شوراهای شهر را افزایش دهیم به طوری که دامنه آن به آموزش و پرورش، حمل و نقل شهری و منطقه ای، آب و فاضلاب، گاز، محیط زیست، پلیس راهنمایی و به خصوص مالیه مستقل شهری و درآمد پایدار ناشی از مالیات اختصاصی در شهرها، گسترش یابد. اگر مدیریت یگپارچه شهری باشد، همه مسایل شهری واز جمله آلودگی شهرها یک جا دیده میشود وبااختیار کامل امکان سیاست گذاری موثر واجرای آنها فراهم میشود.
حکمروایی شهری که اداره شهر با همکاری و مشارکت مردم به طور یکپارچه است، جزئی از تجربه کنونی جهانی است و آن را برای اداره شهرها بعد از فراز و فرودهای فراوان برگزیدهاند. ما ایرانیها چرا در بعضی از امور مثل پزشکی و مهندسی از تجارب جهانی استفاده میکنیم، ولی در حکمروایی شهری که تجربه همه ملتهای جهان است نه تنها از آن تجارب استفاده نمیکنیم بلکه خودمان را به ناشنوایی و ندیدن میزنیم؛ بنابراین چاره کار آلودگی هوای شهرها دادن اختیار به مدیریت شهری تاحد یکپارچگی است. البته اول باید ارکان دولت، دستگاهها و وزارتخانهها، اصل تجربه جهانی حکمروایی یکپارچه شهری را بپذیرند و سپس از طریق اصلاحات قانونی در وظایف و اختیارات شورای شهر و شهرداریها اقدام نمایند.
مشکلاتی که در تدوین لوایح قانونی مدیریت یکپارچه شهری از سوی دولت و مسیر دشوار تصویب در مجلس فراهم شده، نشانگر آن است که مفاهیم اصلی حکمروایی یکپارچه شهری هنوز محل تردید است؛ لذا به نظر میرسد ابتدا این امر میبایست در معرض تصمیم سازی و تصمیم گیری مجدد در سطح سه قوه قرار گرفته و سپس در مجلس مورد تصویب قرار گیرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از اعتمادت آنلاین، تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۴۵۹۰۳۵، www.etemaadonline.ir