پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
کشت الگویی «کاملینا» در خراسان شمالی به دومین سال خود رسید . ویژگی‌هایی منحصر به فرد این دانه روغنی از جمله مقاومت به سرما و کم آبی این امیدواری را به وجود آورده که این گیاه بتواند چاره مشکل وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی باشد . کشت کاملینا در حال حاضر در مرحله الگویی - ترویجی است. در خراسان شمالی ۸۵ هکتار از اراضی این استان به کشت این گیاه اختصاص پیدا می کند و قرار است در سالهای آینده سطح زیر کشت به ۷۰۰ هکتار افزایش یابد .

شعار سال : دولت می‌خواهد با حمایت کامل از این محصول از جمله خرید تضمینی زمینه توسعه کشت آن و افزایش ضریب خوداتکایی به روغن را افزایش دهد.


  بهترین محصول برای کشت در اراضی دیم


کشت این محصول در نخستین سال‌های ورود این محصول به چرخه تولید دانه‌های روغنی به کشاورزان پیشرو در استان‌ها سپرده شده تا الگویی موفق برای دیگر کشاورزان شوند. «اسماعیل شیرغانی» کشاورز پیشرو خراسان شمالی ۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اش در شیروان را به کشت این محصول اختصاص داده است. وی می‌گوید: کاملینا نیاز آبی بسیار کمی دارد به گونه‌ای که در مناطق کم باران در مرحله سبز شدن فقط احتیاج به یک نوبت آبیاری دارد و در مناطق با بارندگی متوسط به بالا بدون نیاز به آبیاری و فقط به‌صورت دیم کشت می‌شود که این مسأله با توجه به محدودیت‌های آبی که در همه جای کشور داریم امتیاز بزرگی به شمار می‌رود. به گفته وی، کشاورزان می‌توانند با کشت کاملینا در اراضی آیش که در تناوب کشت آن را رها می‌کنند از این طریق به درآمد خوبی برسند. وی می‌افزاید: این دانه روغنی ۲۰ تا ۳۰ روز نسبت به کلزا زودتر قابلیت برداشت پیدا می‌کند. وی تأکید می‌کند: وزیر جهاد کشاورزی در بازدیدی که از کشت کاملینا در خراسان شمالی به‌عنوان الگوی کشت این دانه روغنی داشته قول داده این محصول باقیمت بالاتر از کلزا به‌صورت تضمینی خریداری شود .   


 دو برابر شدن سطح کشت در خراسان شمالی   


 در همین حال «محمد نقی کاظمیان»، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز به «ایران» می‌گوید: سال گذشته حدود ۴۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت کاملینا رفته بود که در سال‌جاری این میزان به ۸۵ هکتار رسیده است. وی تأکید می‌کند: در برنامه وزارت جهاد کشاورزی کشت حدود ۷۰۰ هکتار کاملینا در استان دیده شده که قطعاً به مرور به این هدف می‌رسیم. وی می‌افزاید: عملکرد در هکتار این محصول در استان حدود ۱,۸ تن در هکتار بوده است. وی تأکید می‌کند که کاملینا یکی از بهترین گیاه‌هایی است که می‌توان در این استان کشت کرد.
به گفته وی این دانه روغنی مقاومت بالایی در مقابل تنش‌های مختلف کشاورزی همچون کم آبی دارد و می‌توان کشت این گیاه را در فصل پاییز نیز انجام داد.
 وی خاطرنشان می‌کند: کشت این گیاه در مزارع دیم و نیمه دیم و زمین‌هایی که می‌توانند یک تا دو آب داشته باشند بسیار مناسب است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تأکید می‌کند: حداکثر نیاز آبی این گیاه ۱۸۰ میلیمتر است این در حالی است که میانگین بارش در این استان بیش از ۲۰۰ میلیمتر است.
وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این گیاه دارا بودن آنتی اکسیدان است که این ماده سبب می‌شود تا بعد از ماندن مزه تلخی نداشته باشد. 

 
کاهش تدریجی وابستگی به واردات


 از سوی دیگر دکتر «سیدباقر محمودی»، معاون توسعه و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به «ایران» می‌گوید: کاملینا گیاهی از خانواده کلزاست که از مهم‌ترین دانه‌های روغنی ایران و جهان است. وی با اشاره به اینکه این گیاه در مقابل استرس‌های محیطی مانند سرما و خشکی بسیار مقاوم است، می‌افزاید: از این‌رو کشت این محصول در استان‌هایی مانند خراسان شمالی یا رضوی یا در مناطق سرد غربی کشور مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و حتی مازندران و خوزستان می‌تواند مناسب باشد. وی با اشاره به اینکه معمولاً سالانه حدود ۶ میلیون هکتار از ارضی کشور به‌دلیل کمبود آب به زیر کشت دیم می‌رود، تصریح می‌کند: کشاورزان معمولاً در ۹۰ درصد اراضی دیم، گندم می‌کارند که اگر بتوانیم کاملینا را نیز به این چرخه وارد کنیم هم از کشت تک محصولی در اراضی دیم رها می‌شویم و هم کمک بزرگی به تولید روغن می‌کنیم.
 وی تصریح می‌کند: متأسفانه بالغ بر ۸۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و شکی نیست که هرچقدر بتوانیم روی توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور آن هم به‌صورت دیم کار کنیم در کاهش واردات توفیق پیدا می‌کنیم. وی توضیح می‌دهد که کاملینا در سال گذشته در ۱۶ منطقه کشور که آب و هوای سردی داشته به‌صورت دیم کشت شده که در استان‌هایی مانند کرمانشاه و خراسان شمالی بسیار خوب جواب داده است. وی می‌گوید: جالب است بدانید روغن کاملینا مانند روغن ماهی امگا ۳ دارد و سازمان ملی استاندارد تا حدود یک ماه دیگر استاندارد آن را ابلاغ می‌کند.
محمودی با تأکید بر اینکه دولت بنا دارد به منظور افزایش انگیزه کشاورزان محصول کاملینا را به‌صورت تضمینی خریداری کند، می‌افزاید: امسال به‌دلیل زمانبر بودن کارهای اداری قیمت تضمینی خرید کاملینا به سرانجام نرسید ولی قطعاً برای سال زراعی بعد خرید این محصول رابه صورت تضمینی خواهیم داشت و کشاورزان می‌توانند با خیال راحت این محصول را بکارند . وی تأکید می‌کند: البته قرار نیست کاملینا جای کلزا را بگیرد ولی در جاهایی که به‌دلیل سرما و خشکی نمی‌توانیم کلزا بکاریم قطعاً کاملینا بهترین گزینه خواهد بود.
 وی افزود: اگر ما بتوانیم در سال زراعی آینده حداقل ۳هزار هکتار ازاراضی مستعد را به زیر کشت این محصول ببریم با احتساب عملکرد در هکتار ۲تنی کاملینا ۶ هزار تن دانه روغنی خواهیم داشت که به ما ۲هزار تن روغن با کیفیت می‌دهد. اگر سالانه همین میزان را به سطح زیر کشت کاملینا اضافه کنیم سالانه ۱۰ درصد از وابستگی ما به واردات روغن کاهش می‌یابد.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایران آنلاین ، تاریخ انتشار 6 بهمن 99 ، کد خبر :665773 ،  ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
اگر کشت این دانه بهتر است از هر نظر نسبت به دانه‌های دیگر، میتوان کشت آن را گسترش داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین