پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برخی فعالیت‌های ترویجی این سازمان گفت: نگاه ما به بحث فعالیت‌های ترویجی، متفاوت از دیگر دستگاه‌ها هست و بیشتر تربیتی و به دور از موازی‌کاری است.
شعار سال: محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا شامگاه دوشنبه، ششم بهمن‌ماه با حضور در استودیو برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما به پرسش‌های مهدی صفری، مجری‌کارشناس این برنامه پاسخ داد.

محمدحسین حسنی با اشاره به پیشینه جهاددانشگاهی گفت: این مولود انقلاب اسلامی، پس از انقلاب فرهنگی و به فرمان امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد و به برکت این نهاد انقلابی، مجموعه‌های ‌متنوعی در کشور راه‌اندازی شده است که یکی از آنها سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا است.

وی افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز از حضور تعدادی از جوانان نخبه انقلابی که در دل دانشگاه‌ها حضور داشتند، شکل گرفت. آنان به فرمان امام(ره) فعالیت جهادی در دانشگاه‌ها را آغاز کردند و از دل رویدادهایی که جهاددانشگاهی برگزار می‌کند، افراد جذب این نهاد می‌شوند و بعد از یک‌مدت همراهی، هسته‌هایی شکل می‌گیرد، این هسته‌ها به تدریج تبدیل به نهال‌ها و جوانه‌هایی می‌شوند.

مدیرعامل ایکنا با تأکید بر اینکه تفاوت فعالیت جهاددانشگاهی با سایر دستگاه‌های اداری کشور این است که اعضای آن به دنبال تشکیلات به نحوی که مرسوم است، نبوده‌ است، افزود: این جمع شدن جوانان دور یک ایده و سوژه تبدیل به هسته‌هایی همچون «رویان»، «پژوهشگاه ابن سینا» یا «سازمان قرآنی دانشگاهیان» شده است که افتخار جمهوری اسلامی در دنیا هستند و خدمات و تلاش‌های ارزشمندی را در راستای خدمت‌رسانی به مردم عزیز دارند و این باعث شده جهاددانشگاهی به عنوان الگویی موفق از فعالیت انقلابی در کشور به یک سازمان علمی، فناوری و فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان تصریح کرد: البته جهاددانشگاهی، سازمانی در تراز بین‌المللی است و رتبه‌های بالایی در حوزه‌های فناوری دارد، از جمله این رتبه‌ها در بحث پزشکی سلولی و مولکولی است. در طی این سال‌ها کارهای بزرگی در جهاد انجام شده است که به طور نمونه می‌توان به ساخت و بومی‌سازی بسیاری از فناوری‌های مورد نیاز کشور اشاره کرد، یکی از این کارها ساخت سکوهای نفتی است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نحوه ورود جهاددانشگاهی به عرصه فعالیت‌های قرآنی گفت: دبیرخانه مسابقات سراسری قرآن دانشجویان کشور در جهاددانشگاهی (سال ۱۳۶۲) تقریباً همزمان با افتتاح رادیو قرآن راه‌اندازی شد ـ جا دارد در همینجا به آقای قصری‌زاده، مدیر جدید رادیو قرآن که از شرکت‌‌کنندگان در مسابقات قرآن جهاددانشگاهی و برگزیدگان این مسابقات بوده است، تبریک بگویم ـ بعد از برگزاری ۲۴ دوره مسابقات سراسری قرآن دانشجویان، برپایی این رویداد مهم به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تحویل داده شد. برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نیز از دیگر افتخارات جهاددانشگاهی است و در نهایت سازمان قرآنی دانشگاهیان از دل این مسابقات شکل گرفت و افرادی که رتبه‌های بالایی را در بخش‌های مختلف مسابقات به دست آوردند، جذب سازمان شدند.

حسنی با اشاره به اینکه امروز در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، هشت مرکز تخصصی فعالیت دارد، گفت: جا دارد از استاد رحیم خاکی به عنوان‌ مؤسس سازمان و جمع زیادی از شخصیت‌های قرآنی کشور که در بارور کردن این‌ نهال حضور داشته‌اند و چهره‌هایی همچون دکتر عیسی علیزاده، دکتر حمید صابرفرزام، دکتر محمدجواد شوشتری و حجت‌الاسلام «مهدی تقوی» که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند، یاد کنیم.

وجه تمایز ایکنا با دیگر رسانه‌ها
وی افزود: خبرگزاری ایکنا، بزرگترین رسانه معارفی در کشور و در دنیا است. مزیت برجسته ایکنا علاوه بر تولید اخبار فاخر به زبان فارسی این است که به ۱۹ زبان دنیا خبر تولید می‌کند. این رسانه محتوای قرآنی را در کشورهای هدف برای کشورهای هدف و با خبرنگاران بومی آن کشورها تولید می‌کند و این وجه تمایز ایکنا با رسانه‌های دیگر است. این خبرگزاری علاوه بر اینکه بدون توقع و با کمال خضوع یار و یاور همه مجموعه‌‌های قرآنی کشور است در وجه بین‌المللی هم حضور جدی دارد.

محمدحسین حسنی به تشریح بخش‌های دیگری از فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان پرداخت و اظهار کرد: یکی از مراکز سازمان، مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم است که سابقه‌ای ۱۰ ساله دارد. این مرکز با توجه به منویاتی که مقام معظم رهبری در بحث اسلامی شدن علوم انسانی داشتند، راه‌اندازی شد. اعتقاد داریم برای تحقق فرمایشات معظم‌له یکی از کارهای جدی این است که حوزه علوم انسانی را قرآن‌بنیان کنیم و کارهای بین‌رشته‌ای انجام شود تا به قرآن بنیان شدن علوم انسانی کمک کند. یکی از اهداف جدی تشکیل جهاددانشگاهی کاربردی‌سازی تحقیقات و پژوهش‌ها برای رفع نیازهای کشور بوده است. در حوزه علوم انسانی جزء مجموعه‌های پیشتازی هستیم که بر روی کاربردی‌سازی فعالیت می‌کنیم.‌ کارهای متنوعی در این‌ مجموعه انجام شده و در گروه‌های قرآن و علوم تربیتی، قرآن و سلامت روان، قرآن و رسانه و قرآن و اقتصاد، دانشجویان علاقه‌مند و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی با ما همکاری دارند و شبکه گسترده‌ای از علاقه‌مندان به قرآن در بین اندیشمندان علوم اسلامی تشکیل شده است.

در ادامه این برنامه گزارشی از جدیدترین پویش خبرگزاری ایکنا با عنوان «فجر انقلاب» پخش شد و پس از آن رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به بیان توضیحاتی در مورد فعالیت‌های ترویجی ایکنا پرداخت و گفت: پویش فجر انقلاب، یکی از مجموعه‌ کارهای ترویجی است که در ایکنا دنبال می‌شود، در همین راستا اخیراً پویش «تلاوت فاطمی» را برگزار کردیم و قبل از آن هم‌ پویش بزرگ «روضه‌های خانگی» را ویژه ماه محرم و صفر برگزار کردیم. این پویش با استقبال خوبی مواجه شد و بیش از ۶۰ هزار نفر به آن پیوستند.

مدیرعامل ایکنا با تأکید بر اینکه در پویش روضه‌های خانگی تنها یک بخش از کار به مباحث سلامت و کرونا اختصاص داشت، گفت: بخش جدی این پویش مربوط به مباحث تربیتی بود. روضه‌های خانگی در طول تاریخ کشور، قدمت طولانی دارد و کارکرد تربیتی آن در خانواده‌ها فراموش شده است، فرصت کرونا باعث شد، بتوانیم به این سنت بپردازیم.

رویکرد متفاوت جشنواره کتابت قرآن کریم
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ترویجی پیش روی این سازمان، برگزاری جشنواره ملی کتابت قرآن کریم است در طول سال، مجموعه رویدادهای فعالی برقرار است که این جشنواره یکی از آنها هست. مهلت ارسال اثر برای این‌ جشنواره تا ۱۵ بهمن‌ماه خواهد بود. موازی‌کاری در حوزه‌های فرهنگی یکی از چالش‌های اصلی است و بر همین اساس جشنواره کتابت قرآن کریم متفاوت با دیگر جشنواره‌‌های مشابه است. تفاوت جدی کار کتابت قرآن کریم در این جشنواره با مجموعه کارهای ارزشمند دیگری که از سوی دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود در داشتن نگاه تربیتی است.‌ این جشنواره برای اینکه بتواند هنرمندِ خوشنویسِ متعهدِ متدبر در قرآن را تربیت کند، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش در جشنواره ملی کتابت قرآن‌ کریم بسیار جدی است، گفت: دانشجویانی که در این‌ جشنواره مشارکت دارند در یک بازه شش‌ماهه با ما همراه خواهند بود و طی این مدت آموزش خوشنویسی به آنها ارائه خواهد شد. نشست‌هایی در مورد تاریخ خوشنویسی برای آنها برگزار خواهد شد و همچنین در کارگاه‌های تدبر در قرآن کریم حضور خواهند داشت.‌ همزمان به مناسبت‌های مختلف ژوژمان‌های مختلفی برای آنها برگزار خواهد شد، در انتهای این جشنواره امتیاز نهایی به اثر داده نمی‌شود، بلکه نمره به کل فرایند شرکت‌کننده در طی این شش‌ماه تعلق خواهد گرفت.

بزرگترین رسانه معارفی در کشور و در دنیا است، مزیت برجسته ایکنا علاوه بر تولید اخبار فاخر به زبان فارسی این است که به ۱۹ زبان دنیا خبر تولید می‌کند. این رسانه محتوای قرآنی را در کشورهای هدف برای کشورهای هدف و با خبرنگاران بومی آن کشورها تولید می‌کند و این وجه تمایز ایکنا با رسانه‌های دیگر است. این خبرگزاری علاوه بر اینکه بدون توقع و با کمال خضوع یار و یاور همه مجموعه‌‌های قرآنی کشور است در وجه بین‌المللی هم حضور جدی دارد.
به گزارش ایکنا، حسنی همچنین اظهار کرد: مرکز دیگر این سازمان، مرکز رشد است که جزء کارهای ابتکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان است. از جمله اقدامات مؤثر مرکز رشد، واحدهای فناور هنر قرآنی است که به موضوع تجاری‌سازی محصولات قرآن کریم و محتواسازی در حوزه کسب و کارهای اسلامی کار می‌کند و محصولات دانش بنیان خوبی هم داشته است. در حوزه توانمندسازی و پایداری خانواده و انتقال محتوا و آموزش مفاهیم قرآن در سطح بین‌المللی واحد فناور تشکیل داده‌ایم. وظیفه‌ ما این است که برای کسب و کارها شرایط را تسهیل کنیم تا پایدار بمانند.

وی در ادامه به بخشی از صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: معظم‌له می‌فرمایند: «از باب مثال شما فعالیت قرآنی دارید، فعالیت قرآنی را خیلی‌ها دارند، همه‌اش هم خوب است، می‌دانید من خودم از کسانی هستم که نسبت به فعالیت‌های قرآنی دنبالگیری و احساس مسئولیت ویژه دارم از قبل از انقلاب الان هم همینطور است. یعنی اگر‌ در یک مسجدی ۱۰ نفر هم‌ جمع شوند و فعالیتی را انجام دهند از نظر من مطلوب است و این را دوست دارم، لیکن شما اگر‌ فعالیت قرآنی کنید باید با فعالیت قرآنی غیردانشگاهی متفاوت باشد، لذا اگر شما هم بخواهید لحن و نوا و شیوه فلان قاری و تجوید و صدای خوش را مثل بقیه تکرار کنید، البته خیلی خوب است، اما فعالیت جهاددانشگاهی در قرآن این نیست یک چیزی فراتر از این است، باید ببینید باب فهم دانشگاهی در مواجه با قرآن چیست؟ بروید سراغ فهمیدن قرآن». پیرو این فرمایش معظم‌له، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی به موضوع تدبر و کاربردی‌سازی مفاهیم آیات و... برمی‌گردد.

محمدحسین حسنی در پایان به بیان‌ یک‌ نکته در حوزه فعالیت‌های آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان پرداخت و اظهار کرد: جهاددانشگاهی یک سازمان فن‌آور است به تبع انتظار می‌رود، سازمان قرآنی دانشگاهیان در این حوزه فعالیت ویژه داشته باشد، به طور نمونه در ایام کرونا در قالب پلتفرم‌های آموزشی که داشته‌ایم به مباحث آموزشی پرداخته‌ایم و جز معدود مراکزی هستیم‌ که در حوزه آموزش دچار کاهش مخاطب نبوده‌ایم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1399، کد خبر: 3949892،  www.iqna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین