پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد گفت: بیشتر خانه‌های واجد ارزش تاریخی شهرستان بروجرد تاکنون شناسایی‌شده و اقدامات مرمتی لازم بر اساس اعتبارات اندک این سازمان در این خانه‌ها انجام‌شده و ادعای تخریب این ابنیه صحت ندارد.

شعارسال:حجت‌الله یارمحمدی با اشاره به انتشار برخی شایعات مبنی بر بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی در تخریب خانه‌های قدیمی این شهرستان اظهار داشت: سال‌ها پیش یکی از خانه‌های بروجرد که منصوب به مرحوم مستجاب‌الدعوه بود توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و تملک شده و در قسمت‌هایی از آن اقدامات مرمتی انجام‌شده است.

وی افزود: یکی دیگر از خانه‌های قدیمی این شهرستان که آن‌ هم مربوط به خاندان مستجاب‌الدعوه بوده بیش از 10 سال پیش توسط گروهی برای تبدیل به حسینیه خریداری‌شده و در طول زمان به‌مرور بخش‌هایی از آن تخریب‌ شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد بیان کرد: تنها خانه‌هایی که از نظر سازمان میراث فرهنگی ارزش و اعتبار تاریخی دارد و توسط کارشناسان این سازمان ارزش‌گذاری شده است قابلیت نگهداری و ثبت در آثار تاریخی این شهرستان را دارد و دیگر خانه‌های تاریخی در صورت نداشتن فاکتورهای موردنظر فاقد ارزش تاریخی هستند.

وی همچنین با اشاره به میزان مرمت خانه‌های تاریخی این شهرستان عنوان کرد: چنین قانونی وجود ندارد که مرمت و نگهداری خانه‌های دارای ارزش و اعتبار تاریخی که مالک خصوصی دارد در اختیار سازمان میراث فرهنگی باشد بلکه این سازمان در چارچوب قانون با همکاری مالک بنا می‌تواند اقدامات مرمتی را روی این بناها انجام دهد.

یارمحمدی با تصریح بر اینکه تاکنون گزارش تخریب خانه‌های تاریخی از مرجعی رسمی به این سازمان داده نشده است گفت: سازمان میراث فرهنگی موظف است خانه‌های قدیمی را شناسایی کرده و از تخریب آن‌ها جلوگیری کند علاوه بر آن شهرداری نیز در کنار این سازمان نباید برای واحدهای ارزشمندی که حتی به‌صورت تعمدی تخریب‌شده باشد و مالک خصوصی هم ندارد پروانه ساخت صادر کند و در صورت اعلام این سازمان مبنی بر ارزشمند بودن بنا از صدور پروانه ساختمانی جلوگیری کند.

وی با اشاره وجود نظارت‌های محکم بر عدم تخریب خانه‌های قدیمی این شهرستان بیان کرد: تقریباً بیشتر خانه‌های واجد ارزش تاریخی شهرستان بروجرد تاکنون شناسایی‌شده و اقدامات مرمتی لازم بر اساس اعتبارات اندک این سازمان در این خانه‌ها انجام‌ شده و برخی از آن‌ها نیز به تملک این سازمان درآمده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22مهر1395، کدخبر: 1211144: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین