پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
بافت تاریخی فیروزآباد شهرستان اشکذر، اگرچه وسعت چندانی در مقایسه با سایر بافت‌های تاریخی استان ندارد اما بافتی تاریخی است که این روزها در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد. البته تک‌بناهای این بافت مورد رسیدگی و مرمت قرار گرفته اما برای کف سازی و بدنه سازی آن اقدامی صورت نگرفته است.

شعار سال: خانه‌های قدیمی این بافت درحال تخریب است و سیما و منظر ناخوشایندی به این بافت داده است؛ این در حالی است که این بافت همچنان زنده است و برخی ساکنان منطقه فیروزآباد در آن زندگی می‌کنند.
خانه‌های قدیمی بافت، در حال ریزش و تخریب هستند و اهالی توان اقتصادی برای مرمت این خانه‎‎ها ندارند و قطعاً با گذشت زمان و خطرساز شدن این خانه‌ها، سکونت در این بافت را ترک می کنند و به بافت جدید شهر اشکذر می‌روند.

تخریب خانه‌های قدیمی
یکی از ساکنان بافت تاریخی فیروزآباد می‌گوید: این بافت مدت‌هاست که مورد بی‌توجهی قرار دارد و هیچ اقدامی برای حفاظت و نگهداری از آن انجام نشده است. تنها اقدام صورت گرفته مرمت برخی بناهای قدیمی از جمله مسجد و حمام است.
»
محمدعلی رضایی» می‌افزاید: بافت تاریخی بسیار ارزشمند است اما هنوز هیچ اقدامی برای ثبت آن انجام نشده است و این نشان می‌دهد هرچه از مرکز استان دورتر شویم، ارزش بافت‌های تاریخی کمتر می‌شود به ویژه این که این بافت گردشگران کمتری دارد، از این رو توجه و اعتباری برای مرمت آن وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: بافت تاریخی به دلیل قدمت و مقاومت آن دارای اهمیت است. اما تنها بافت‌هایی که گردشگرپذیر هستند، مورد رسیدگی و مرمت قرار می‌گیرند و به ساکنانی که در بافت تاریخی فیروزآباد زندگی می‌کنند، اهمیت کافی داده نمی‌شود.
رضایی بیان می‌کند: فیروزآباد، بافت تاریخی زیبایی دارد که در صورت مرمت و رسیدگی، می‌تواند به محل بازدید گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود و فاصله کوتاه آن از مرکز استان شرایط را برای اجرای تورهای گردشگری به اشکذر و بافت تاریخی فیروزآباد مهیا کرده است اما باید این اراده در بین مسئولان و متولیان صنعت گردشگری استان ایجاد و تقویت شود.

نیاز به کف سازی و بدنه سازی
یکی دیگر از ساکنان هم با اشاره به مرمت‌ بناهای تاریخی این بافت، خواستار توجه به ساختار کامل بافت و بهسازی و مناسب سازی در و دیوارهای آن می‌شود.
»
خدیجه رحیمی» با بیان این که ارزش بافت تاریخی به ساکنان آن است، ادامه می‌دهد: زمانی که ساکنان این بافت، اینجا را به عنوان محل زندگی انتخاب کرده‌اند، قطعاً حاضر هستند که برای نگهداری و بهسازی آن همکاری کنند اما ظاهراً مسئولان، بافت فیروزآباد را فراموش کرده ‌اند.
وی می‌گوید: ساکنان بافت فیروزآباد خواستار رسیدگی به وضعیت بافت به ویژه جلوگیری از تخریب خانه‌های قدیمی بازمانده از سال‌های قبل هستند و عقیده دارند حفاظت از این خانه‌ها بسیار ارزشمند تر از مهاجرت از بافت و سکونت در بافت جدید شهر است.

توزیع مصالح برای مرمت خانه‌ها
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با تایید ثبت نشدن این بافت در فهرست آثار ملی کشور، می‌گوید: هر چند بافت تاریخی فیروزآباد چندان وسیع نیست و غیرمنسجم است اما هر سال اعتباراتی برای مرمت بناهای تاریخی آن هزینه شده است.
»
سیدمحمدجعفر میرجلیلی» ادامه می‌دهد: وضعیت بافت تاریخی فیروزآباد چندان رضایت بخش نیست اما با وجود این‌که این بافت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده است، اعتباراتی به صورت سالانه جذب و برای مرمت تک‌بناهای این بافت هزینه می شود.
وی اضافه می‌کند: ساکنان بافت و اعضای شورا به عنوان معتمدان محلی باید درخواستی مبنی بر ضرورت ثبت این بافت به اداره میراث فرهنگی شهرستان ارسال کنند تا مراحل ثبت شدن بافت تاریخی فیروزآباد در فهرست آثار ملی کشور انجام شود. در این صورت اعتبارات و امتیازات ویژه‌ای نیز به این بافت اختصاص می‌یابد.
این مسئول می‌افزاید: البته اکنون نیز برای توزیع اعتبارات شهرستان، با توجه به شاخص‌ها و بافت‌های دارای اولویت، اعتباراتی به بافت فیروزآباد تخصیص یافته و خواهد یافت اما آنچه مسلم است اولویت این اعتبار شهرستانی برای بافت‌های پربازدید و بافت‌هایی است که وضعیت بحرانی دارند.
وی می‌گوید: در 2 سال گذشته مرمت حسینیه، مسجد حاجی آخوند، مسجد جامع، حمام و برخی دیگر از تک بناهای بافت تاریخی فیروزآباد با مشارکت شورای شهر اشکذر انجام شده اما هنوز هیچ پیگیری‌ای برای ثبت این بافت در فهرست آثار ملی کشور از سوی ساکنان و معتمدان شهر صورت نگرفته است.
میرجلیلی اظهار می‌کند: اداره میراث فرهنگی شهرستان در حوزه‌هایی که لازم بوده، ورود کرده است و به ثبت تک بناها و حتی تهیه پرونده ثبتی ساباط این بافت اقدام کرده است اما ثبت ملی بافت با توجه به این که املاک این بافت شخصی است باید با پیگیری اهالی دنبال و به اداره میراث فرهنگی شهرستان اعلام شود.

ضرورت پیگیری ثبت از سوی شورای شهر
کارشناس مسئول ثبت آثار تاریخی استان نیز با بیان این که همه بافت‌های تاریخی استان ارزشمند هستند، می‌گوید: شورای شهر به عنوان متولی باید درخواست ثبت بافت تاریخی را به اداره میراث فرهنگی اعلام کند.
»
محمدناصر بابایی» ادامه می‌دهد: خانه‌های بافت تاریخی مالکیت شخصی دارند؛ با این وجود پیگیری‌هایی برای ثبت این بافت در فهرست آثار ملی کشور انجام شده است.
وی اضافه می‌کند: البته ثبت بافت تاریخی در فهرست آثار ملی، نیازمند شرایط و معیارهای خاصی است که مهم‌ترین آنها آثار تاریخی و فرهنگی آن است.
کارشناس مسئول ثبت آثار تاریخی استان اظهار می‌کند: قطعاً ثبت شدن این بافت در فهرست آثار ملی کشور با امتیازاتی از جمله جذب اعتبارات همراه خواهد بود.

استقبال نکردن ساکنان بافت از مرمت خانه‌ها
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشکذر می‌گوید: این اداره برای حفاظت از بافت فیروزآباد، به توزیع مصالح ساختمانی برای مرمت خانه‌های قدیمی آن اقدام کرده است.
»
سیدمحمدجعفر میرجلیلی» می‌افزاید: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، اجرای طرح مشارکتی برای مرمت خانه‌های تاریخی بود که بر اساس این طرح، اداره میراث فرهنگی شهرستان 25 درصد از هزینه‌های مرمت خانه‌های قدیمی را تقبل کرد اما حتی یکی از ساکنان فیروزآباد نیز از این طرح استقبال نکرده است.وی با بیان این‌که هزار نفر از شهروندان اشکذر در فیروزآباد ساکن هستند، ادامه می‌دهد: البته تنها بخش محدودی از فیروزآباد بافت تاریخی است و بقیه آن در قالب بافت جدید شکل گرفته که نگهداری و حفاظت از این بافت محدود هم وظیفه ماست.
وی عنوان می‌کند: اداره میراث فرهنگی شهرستان حتی برای تک‌بناهای این بافت که در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده نیز اعتبار اختصاص داده اما مهم‌ترین اقدام برای حفاظت از این بافت پیگیری برای ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور است.

میرجلیلی ادامه می‌دهد: به این ترتیب این بافت تاریخی می‌تواند از اعتبارات مجزایی برای مرمت بهره‎‎مند و فرصت برای بازدید گردشگران فراهم شود.به گفته این مسئول، اداره میراث فرهنگی شهرستان به ایجاد یک اقامتگاه بوم گردی اقدام کرده است مقدمات تغییر کاربری آب انبار حاج علیرضا نیز با مشارکت معتمدان و فعالان میراث فرهنگی فراهم شده و مرمت آن با همکاری واقفان و معتمدان در دست اقدام است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک یزد، تاریخ 13 دی 95، کد مطلب: 353210: www.tabnakyazd.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین