پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
محمدتقی نجم‌آبادی گفت: باید روی تولیدات داخلی سرمایه‌گذاری کرد. در عین حمایت از تولید داخلی، باید واردات هم داشته باشیم، چون باعث رقابتی شدن بیشتر بازار می‌شود.

شعار سال:سم، کود و دیگر مواد، ابزارها و اقلام مربوط به کشاورزی و باغداری؛ اهمیتی حیاتی در اقتصاد و امنیت غذایی کشورمان دارند. در حال حاضر فعالان این بخش در چه وضعیتی به سر می‌برند؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد اولیه کشاورزی و باغبانی و بهداشتی به گفتگو نشستیم. با توجه به مفصل بودن این گفتگو آن را در دو نوبت منتشر می‌کنیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.


ارتباط مستقیم اتحادیه با کشاورزان
 
محمدتقی نجم‌آبادی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد اولیه کشاورزی و باغبانی و بهداشتی گفت: «اقلام مربوط به این حوزه با قوت لایموت مردم سروکار دارد. از طرف دیگر هم تولید داخل داریم و هم واردات. در این شرایط تصمیم‌گیری باید با تکیه بر کار کارشناسی انجام شود. در رده بالای کارشناسی، کار کارشناسی انجام می‌شود اما باید بیشتر از این‌ها با اهالی صنفی و اتحادیه‌ها مشورت شود. واردکننده، نمونه‌ای از محصول مدنظر خود را به سازمان مربوطه عرضه می‌کند و بعد از کشت و آزمون آن محصول در یک یا دو نوبت، اجازه ورود داده می‌شود. این در حالی است که صنفی مثل ما به صورت مستقیم با مردم و کشاورزان در ارتباط و تعامل است؛ بنابراین باید حتما با آنها مشورت شود. به خصوص در ارتباط با سموم که رکن اصلی هستند باید از نظر دانش کارشناسان اتحادیه استفاده شود. کارشناسان ما همان تولیدکنندگان و واردکنندگان هستند. در ارتباط با قیمت هم، اتحادیه به خوبی از وضعیت بازار مطلع است و می‌دانیم چه قیمتی جلوی اجحاف به کشاورز را می‌گیرد».
 
قیمت چند بار افزایش یافت
 
قطع ارز مرجع برای کود و سموم مخالفان و موافقان زیادی داشت. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان مواد اولیه کشاورزی در تحلیل این سیاست گفت: « باز کردن ناگهانی آب سد، منطقی نیست. در شرایطی که تولیدکننده و واردکننده از ارز مرجع استفاده می‌کردند قیمت در سه مقطع افزایش یافت. باید نظارت‌ موثرتری به عمل آید. کشاورزی که برای مثال فلان سم را ۱۵۰ هزار تومان می‌خریده است اکنون باید همان محصول را به قیمت ۳۹۰ هزار تومان بخرد. در این شرایط کشاورز استفاده از سموم را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر شاهد عرضه سموم تاریخ گذشته یا در انبار مانده آن هم به بازار به قیمت روز بودیم. قصد ندارم همه تولیدکنندگان و واردکنندگان را زیر سوال ببرم اما به هر حال تعدادی از آنها، این کار را انجام داده‌اند».

قطع کامل واردات یعنی رونق قاچاق و تقلب
 
تولید و واردات باید متوازن باشد. محمدتقی نجم‌آبادی ضمن اشاره به این موضوع اظهار داشت: «قطع کامل واردات به تقلب و قاچاق رونق می‌دهد و از همه بدتر سلامت مردم به خطر می‌افتد. کشاورز مجبور می‌شود حجم استفاده از سم را کاهش دهد یا از سم تاریخ‌گذشته استفاده کند. به این ترتیب آفت از بین نمی‌رود و کشاورز برای رفع این مشکل، زمانبندی سمپاشی را تغیر می‌دهد. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا شاهد سونامی سرطان باشیم. وقتی به کسانی که باید در امر نظارت، نقش داشته باشند بی‌توجهی می‌شود به چنین نقطه‌ای می‌رسیم. اتحادیه می‌تواند در زمینه‌های مختلف (تولید، واردات، توزیع) نقش‌آفرینی داشته باشد و از تیم بازرسی خود برای نظارت هرچه بهتر استفاده کند».

شرکت‌های خاطی تحت فشار قرار بگیرند
 
وی در ارتباط با کیفیت سموم تولیدداخل گفت: «بعضی از تولیدکنندگان ما شانه به شانه شرکت‌های بزرگ جهان حرکت می‌کنند. کیفیت سموم بعضی از شرکت‌های داخلی و خارجی به حدی است که تاریخ انقضای آنها به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. البته بعضی شرکت‌های داخلی هم در زمینه فناوری و تیم مهندسی و آزمایشگاهی ضعیف هستند ولی در مجموع تولید داخلی ما بسیار باکیفیت است. باید روی تولیدات داخلی سرمایه‌گذاری کرد و در کنار آن استانداردها را ارتقا داد. پتانسیل بالایی داریم نباید آنها را بلااستفاده گذاشت. در عین حمایت از تولید داخلی، باید واردات هم داشته باشیم چون باعث رقابتی شدن بیشتر بازار می‌شود. از طرف دیگر نباید بر محصول نمونه تولیدکننده بسنده نشود؛ یعنی تعدادی از محصولات او در بازار و فروشگاه‌ها به آزمایشگاه برده شود و کیفیت آنها بررسی شود. شرکت‌های خاطی هم تحت فشار قرار بگیرند. متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از این موارد را نداریم».


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  ، تاریخ انتشار:  9بهمن 1399  ، کدخبر:150431 ، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین