پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۲۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
بلبشو و مناقشه میان واردکنندگان سموم به‌ویژه آفت‌کش‌ها که خود را واردکنندگان سموم می‌نامند و انجمنی هم به همین نام دارند با گروهی دیگر که خود را تولیدکنندگان داخل سموم می‌دانند و این‌ها هم انجمنی به همین نام دارند بالا گرفته است
شعار سال: بلبشو و مناقشه میان واردکنندگان سموم به‌ویژه آفت‌کش‌ها که خود را واردکنندگان سموم می‌نامند و انجمنی هم به همین نام دارند با گروهی دیگر که خود را تولیدکنندگان داخل سموم می‌دانند و این‌ها هم انجمنی به همین نام دارند بالا گرفته است. اولی‌ها می‌گویند ما خوبیم و ارز نیمایی را به ما بدهید. دومی‌ها می‌گویند نه ما خوبیم ارز نیمایی را به ما بدهید. تهدید می‌کنند ما خیلی خوبیم اگر ارز به ما ندهید آفت سراسر مزارع کشور را می‌گیرد، تولیدات داخل کیفیت ندارند. دومی‌ها می‌کویند این‌ها آفت کش‌های بی کیفت چینی و هندی وارد می‌کنند و می‌خواهند تولید داخل را نابود کنند و کشور سراسر مملو از آفت می‌شود. در این دعوای به من بدهید به آن‌ها ندهید، کارشناسان کشاورزی و کشاورزان یک صدا می‌گویند سم، سم، سم به هر قیمتی نیمایی یا غیر آن را به موقع برسانید. دی و بهمن سم از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است. دو انجمن ذکر شده هیچکدام حرفی از کشاورزان نمی‌زنند و فقط می‌گویند ارز را به من بدهید. زودتر بدهید و بیشتر بدهید. یکی برای سم آماده شده فرموله شده دیگری برای واردات مواد اولیه برای فرموله کردن سم در داخل.
در این میان سعید نوربخش مدیرکل دفتر آفت کش‌های سازمان حفظ نباتات در گفتگو با رسانه‌ها می‌گوید: از تاریخ ۲۴/۱/۹۹ تخصیص ارز برای آفت کش‌ها با ارز نیمایی صورت می‌گیرد و این دست از گروه کالایی یک به گروه ۲ تغییر یافته است و مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شود و ما ثبت سفارش‌ها را انجام داده ایم و پیگیر هستیم که ارز نیمایی از بانک مرکزی دریافت گردد و این موضوع دغدغه اصلی ماست. سعید نوربخش در مورد ادعای وارد کنندگان درباره عدم واردات سموم در ماه‌های اخیر گفته است: وارد کنندگان و تولید کنندگان ادعا می‌کنند در تهیه ارز از سامانه نیما دچار چالش می‌شوند و این سامانه در زمان مقتضی پاسخ مناسبی نمی‌دهد. ما می‌پذیریم که میزان واردات به علت عدم تخصیص ارز کاهش پیدا کرده، اما این که اصلا واردات نداشته ایم قابل قبول نیست، چون ما ثبت سفارش‌ها را انجام می‌دهیم و بر اساس اولویت و تاریخ ثبت سفارش ارز نیمایی تخصیص داده می‌شود.

وی در مورد دغدغه نبود سموم برای علف‌کش‌ها گفت:ما برای گندم، زمان سموم ضدعفونی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. اما علف‌کش‌ها در مجموع دغدغه ما است و اگر ظهور و بروز علف‌های هرز که قابل پیش‌بینی نیست، براساس الگو‌های سال‌های پیش می‌باشد برای ماه‌های آینده مشکلی نخواهیم داشت.

در این میان سیدحسینی رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان کود و سم گفته: وضعیت واردات کود و سم مناسب نیست و در ۱۱ ماه اخیر هیچ گونه وارداتی نداشته‌ایم. چون در حال حاضر ارزی دریافت نمی‌کنیم تا واردات داشته باشیم. اکنون زمان سفارش کنف‌کش گندم است که هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است و ما را در آینده دچار مشکل می‌کند. به طوری که که احتمال می‌رود سال آینده با ۴۰ درصد با کمبود گندم مواجه شویم.

حسینی به نوعی در پاسخ تولید کنندگان داخلی می‌گوید: واردات سم متعلق به برند‌های اروپایی و کشور‌های آلمان، سوییس و هلند است. اگرچه کود‌های خوب هم معمولا اروپایی است، اما واردات ما بیشتر از کشور‌های چین و هند انجام می‌گیرد. البته نباید از یاد برد که در آن زمان واردات کود و سم با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان انجام می‌گرفت، که اکنون با دلار ۲۸ هزار تومانی باید وارد شود.

به واقع حسینی به تلویح می‌گوید این اتهام که ما سم از هند و چین وارد می‌کنیم درست نیست، ما سموم با کیفیت استاندارد اروپایی وارد می‌کنیم. حسینی در عین حال نرخ این واردات را تعیین میکند و در همین گفتگو یادآور می‌شود ۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتیم و برای ما کافی بود. وی می‌گوید: مصرف سالانه سم ۲۷ هزار تن است که نزدیک به ۱۳۰ میلیون دلار و کود نزدیک به ۱۶۰ میلیون دلار برای ما هزینه داشت یعنی واردات سم و کود با ۳۰۰ میلیون دلار می‌توانستند کار خود را انجام دهند. البته در این ۱۱ ماه که واردات نداشتیم تاکنون اتفاقی نیفتاده و مانند سایر کالا از ذخایر استفاده شده است.

البته رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان می‌داند کفگیر ارز دولتی و حتی نیمایی به ته دیگ خورده و گویا قرار است قیمت‌ها ازاد شود می‌افزاید: همچنین نزدیکی به فصل زمستان مزید بر علت شده تا کشاورزان متوجه کمبود کود و سم نشوند. ما پیشنهاد داده‌ایم که با پول خود واردات داشته باشیم و تنها اجازه ترخیص دهند که همچنان در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری نشده است.

حال مقایسه کنید آن چه که سعید نوربخش مدیرکل دفتر آفت کش‌ها می‌گوید با آن چه که رئیس انجمن وارد کنندگان با رسانه‌ها در میان می‌گذارد. از طرف دیگر تولیدکنندگان سم در داخل کشور یک کمیته خلق الساعه به نام کمیته حمایت از تولید کنندگان داخل که البته منظورشان خودشان است و نه تمامی تولید کنندگان، ایجاد میکنند و با حضور به قول یک سایت ده‌ها خبرنگار (؟!) فریاد و فغان واتولید داخل سر می‌دهند و یکی از پیشکسوتان عضو کمیته تازه خلق شده می‌گوید بعد از ۶۰، ۷۰ سال تولید داخل، داریم نابود می‌شویم، سم ما بهتر از سم‌های چینی و هندی است از این کمیته تازه تاسیس ما حمایت کنید. ارز را به واردکنندگان ندهید. در این کمیته حمایت از تولید داخل سم که با حضور ده‌ها خبرنگار (!) صدای مظلومیت سر می‌دهند، حتی یک کشاورز یا یک کارشناس کشاورزی نیست و کسانی که ۶۰ سال بازار تولید داخل را در دست داشته اند و سم کشاورزی کشور را بدون این هیاهو‌ها تامین کرده اند سخنی از توانایی‌های ۶۰، ۷۰ سال‌ها نیست و چرا حالا این هیاهو‌ها شروع شده و می‌خواهند این ده‌ها خبرنگار دست به قلم برای کسانی که سالیان متمادی با کمک ارز ارزان قیمت دولتی بازار را در دست داشته اند و در یک فضای بدون مناقشه با واردکنندگان بازار را تقسیم کرده بودند حالا چه اتفاقی افتاده است و به دعوا و مناقشه و اره بده تیشه بگیر افتاده اند. آیا نه این است که دنبال لحاف ملا می‌کرددند و می‌خواهند با اتکا به ارز ارزان خواه ترجیحی یا نیمایی بازار را تسخیر کنند؟ پس جای انتخاب مصرف کنندگان یعنی کشاورزان، کیفیت، آموزش و ترویج فرهنگ سازی تا حالا برای این دو دسته تسخیر کنندگان بازار کجا بوده است که بند ناف آن‌ها وصل است به حمایت ارزی دولت! آیا سایر تولیدکنندگان سم در دنیای از دولت‌های خود ارز ارزان می‌گیرند که این‌ها یعنی تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند با آن‌ها رقابت کنند؟ چرا این‌ها هر دو طرف فقط حرف خودشان را می‌زنند و دنبال رانت هستند و اصلا در فکر این بحث نیستند که برای ماه‌های پیش رو برای کشاورزی کشور باید گفت: سم، سم، باز هم، این‌ها می‌گویند ارز، ارز و ارز ارزان و مزیت خود را دستیابی بیشتر به این مزیت می‌دانند ۴۲ سال از حمایت‌های ارزی دولت نسبت به این‌ها گذشته است، اما هنوز هم نتوانسته اند سر پای خودشان بایستند و سخن از نابودی عنقریب خود می‌دهند نباید به حال کشاورزی و کشاورزان کشور دل سوخت!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد کشاورزی، تاریخ انتشار: 15 مهر 1399، کد خبر: 2813،  www.kajpress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
اگر بشر ميبدونست كه اين افت كش ها چه تاثير بدي روي سلامت انسان ميذاره حتي ذره اي ازش رو استفاده نميكردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین