پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۴۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان این‌که 98درصد سموم و آفتکش‌های مصرفی در کشور وارداتی است، گفت: ۱۰۰سم پرخطر طی ۱۰سال گذشته از فهرست سموم مورد استفاده حذف شد. در سال ۱۳۷۵سهم آفتکش‌های پرخطر در سبد آفتکش‌های مصرفی ۲۹درصد بود که در سال ۱۳۹۲ به ۹درصد و در پایان ۱۳۹۸ به پنج درصد رسید. همچنین طی سه سال گذشته 150نوع سم کم‌خطر با دز مصرف پایین به سبد مصرفی کشاورزان افزوده شده است.

شعار سال: کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به آمار مصرف سم در دنیا اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف آفتکش در دنیا در هکتار ۸/۲ کیلوگرم و در کشور ما ۵/۲ کیلوگرم است. همچنین به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی ۶۵/۰ گرم سم مصرف می‌شود، اما در کشور ما این میزان حدود ۳۵/۰ گرم است. این عدد در ژاپن ۱۹کیلوگرم در هکتار، در انگلستان بیش از چهار کیلوگرم، در فرانسه ۹/۳ و در آمریکا حدود چهار کیلوگرم است.

وی با اشاره به این‌که یک‌هزار و ۴۰۰ کارشناس در کلینیک‌های گیاه‌پزشکی داریم که پارامتر‌های دخیل در بیماری و بروز آفات را ثبت و شناسایی می‌کنند، اظهار کرد: این کارشناسان همچنین تقویم نوع و زمان ظهور آفات را تنظیم کرده‌اند و که براساس آن، آفات رصد و پایش می‌شوند.

چنگلوایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: رویکرد سازمان حفظ نباتات استفاده از سایر روش‌های غیرشیمیایی و تولید محصولات سالم است تا محصولات دچار مشکل نشوند و بازار‌های هدف نیز از دست نرود. در این راستا چندین اقدام انجام شده است؛ یکی از این اقدامات مدیریت استفاده از سموم و دیگری این است که از هر سمی استفاده نشود؛ همچنین کشاورزان آموزش داده شوند.

۱۵۰سم کم‌خطر با دز مصرفی پایین به سبد آفتکش‌ها اضافه شد

وی تصریح کرد: ۱۵۰نوع سم کم‌خطر با دز مصرفی پایین طی سه سال گذشته به سبد آفتکش‌ها اضافه شد. همچنین حذف یارانه سموم و اعمال شاخص خطر در سم نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بود.

چنگلوایی با بیان این که رویکرد ما در مبارزه با آفات استفاده از سایر روش‌ها خصوصاً بیولوژیک است، گفت: در تمام زنجیره ارتقای دانش مدنظر گرفته است و سعی شده تا از تولید محصولات فناورانه حمایت شود. ۱۰شرکت دانش‌بنیان در این زمینه مشغول فعالیت هستند و ۴۲قلم آفتکش بیولوژیک طی پنج سال گذشته ثبت شده است.

به گفته وی با اقدامات انجام شده ۵/۱ میلون هکتار از سطح مبارزات شیمیایی کاهش یافته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه به آفت ملخ صحرایی اشاره کرد و گفت: ملخ صحرایی حدود دو سال است که وارد کشور شده. امسال نیز در سطحی بالغ بر ۴۰۴هزار هکتار با این آفت مبارزه شده است و اگر این مقدار مبارزه صورت نمی‌گرفت، چند صد میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی آسیب وارد می‌شد.

وی همچنین اضافه کرد: در سطح ۵۷۰هزار هکتار با آفت زنگ گندم و در سطح دو میلیون و ۵۰۰هزار هکتار با سن گندم مبارزه شده است.

پلمب ۲۹۳ فروشگاه سم به سبب تخلف

چنگلوایی در پاسخ به این سوال که چه نظارت‌هایی بر فروشگاه‌های سموم نباتات می‌شود، گفت: مدیریت فروشگاه‌ها مانند سایر صنف‌ها با بخش خصوصی است. هفت‌هزار و ۲۰۰ فروشگاه در سطح کشور داریم که به فروش انواع آفتکش مشغول هستند. نظارت بر این فروشگاه‌ها بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است و پروانه فعالیت آن‌ها را این سازمان صادر می‌کند و نظارت عالیه را سازمان حفظ نباتات بر این فروشگاه‌ها دارد. در بازدید‌ها گاه فروشگاهی پلمب یا پروانه فعالیت آن اخذ شده است؛ همچنین با هرگونه کم‌فروشی، تخلف و گران‌فروشی نیز برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته پنج‌هزار و ۱۸۰ اکیپ بازرسی برای بازدید از این فروشگاه‌ها تشکیل شد و ۲۷هزار و ۷۰۵مورد بازدید صورت گرفت که ۳۳۲ مورد تخلف گزارش شد. در این بازدید‌ها ۷۰۷ فروشگاه دارای سم تاریخ گذشته بودند که۲۹۳ فروشگاه پلمب شد.

ورود موج جدید ملخ صحرایی از اوایل پاییز

چنگلوایی تصریح کرد: بارندگی‌هایی که در شبه جزیره عربستان صورت گرفت، باعث به وجود آمدن سیل شد و شرایط را برای افزایش جمعیت آفت ملخ صحرایی فراهم کرد. طبق پیش‌بینی‌ها با دسته‌های گسترده‌تری از این ملخ در اوایل پاییز مواجه خواهیم شد که از هند و پاکستان باز می‌گردند و اواخر دی نیز حمله گسترده‌تری از شبه جزیره عربستان به سمت ایران خواهیم داشت؛ به‌همین جهت در تلاش هستیم تا با فراهم کردن امکانات لازم تاب‌آوری استان‌ها را در برابر این آفت بالا ببریم تا به استان‌های مرکزی سرایت نکند.

رئیس سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی خط اعتباری مکانیزاسیون انجام شد و طی این سال یک‌هزار میلیارد تومان وام ۱۵درصد بین کشاورزان برای خرید کمباین، تراکتور و تجهیزات سم‌پاشی توزیع شد.

به گفته این مقام مسئول باید ضمن ساماندهی سیستم‌های موجود به نوسازی سمپاش‌ها و تجهیزات دیگر بپردازیم و همچنین به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله پهپاد برویم.

چنگلوایی در ادامه به مبارزه با ملخ‌های بومی اشاره کرد و گفت: در سطحی بالغ بر ۱۴۰هزار هکتار مبارزه با ملخ بومی انجام شد و با توجه به رصد و پایش و مبارزه خساراتی وارد نشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا قیمت سم گران شده است، گفت: از اواسط سال ۹۷ تا ۹۸ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به سموم اختصاص داده می‌شد، اما از ابتدای امسال سموم آفتکش‌ها مشمول ارز نیمایی شد؛ یعنی از ارز دولتی به ارز حدود ۲۰ هزار تومانی رسید که این امر در افزایش قیمت سموم موثر بود-

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 29 مرداد    99، کد خبر:   87548، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین