پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اقدامات اثربخش در زمینه سلامت اجتماعی قبل و بعد از انقلاب شاهد بوده‌ایم اگر طرح‌های بگیر و ببند را کنار بگذاریم شاهد افزایش سالانه آسیب‌هایی مثل اعتیاد، طلاق،‌حاشیه نشینی و اختلالات روحی هستیم.

شعارسال: انوشیروان محسنی بندپی در آیین افتتاحیه طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: هر روز با تغییراتی در محیط شاهد تغییرات در ساختار فرهنگ جوامع و درنتیجه افزایش مشکلات اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه با ابزار علمی و برنامه‌های هوشمند و کلان‌نگر به حل این مشکلات نپرداخته‌ایم.

محسنی گفت: قبل و بعد از انقلاب در رابطه با سلامت جسمانی اقدامات ارزشمندی را شاهدیم به طوری که هر 6 سال امید به زندگی را افزایش داده و اکنون به سن 78 سالگی رسیده است اما در رابطه با سلامت اجتماعی اقداماتی اثربخش و تحول‌آفرین را شاهد نبوده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر طرح‌هایی مثل بگیر و ببندها را کنار بگذاریم چیزی را شاهد نیستیم و نتایج نشان می‌دهد که سالانه آسیب‌های اجتماعی مثل‌ طلاق، اعتیاد، اختلالات روحی و حاشیه نشینی سال به سال رو به افزایش بوده است.

وی با اشاره به طرح نماد گفت: این طرح هوشمند نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است که بین سازمان‌هایی مثل وزارت کشور، بهزیستی، رفاه و آموزش و پرورش مطرح شده است.

وی گفت: دانش‌آموزان چون در سن حساسی هستند و انتقال آموزش و توانمندسازی آنها راحت‌ است در این طرح قرار گرفته‌اند و این دو شاخص سن و مکان آنها به عنوان مدرسه شرایطی را فراهم می‌کند که طرح نماد به صورت طرحی علمی اجرا شود.

محسنی گفت: در این طرح شناسایی و غربالگری به موقع آموزش و توانمندسازی به همراه مداخلات استاندارد علمی مبتنی بر شواهد دنبال می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از اینکه هنوز ساختار نظام آموزشی را نتوانسته‌ایم شکل بدهیم گفت: آنچه از طرح نماد متصور هستیم انسجام و ساماندهی حمایت‌های اجتماعی و روانی است و تکیه بر هویت انسانی و ظرفیت جامعه هدف است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم مشارکت و اعتماد جامعه هدف را جلب کنیم سرمایه اجتماعی ارتقا می‌یابد و مداخلات علمی نهادینه می‌شوند. بهزیستی در این زمینه تمام رویکردهایش بر پیشگیری استوار است به طوری که در سلامت جسمی و در پیشگیری از بروز معلولیت‌ها غربالگری شنوایی و بینایی را به بالای 90 درصد رسانده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه 25 تا 30 هزار معلول در کشور متولد می‌شوند به همین دلیل مشاوره ژنتیک را به صورت طرح به مجلس برده‌ایم تا اجباری شود.

محسنی گفت: در بحث‌های آسیب‌ها نیز باید پیشگیری اولویت بدهیم و امیدواریم عوامل موثر در کاهش عوامل خط را ارزیابی کنیم و در یک برنامه زمان‌بندی مشخص به مهار آسیب‌ها بپردازیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ما امروز دیگر نگران 2.5 درصد جامعه معتاد نیستیم بلکه نگران 97.5 درصد افراد پاک جامعه هستیم که در معرض خطرند و سال به سال در حال افزایش هستند.

وی گفت: در طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90، یک میلیون و 200 هزار معتاد ثبت شده است اما در سال گذشته 2.5 میلیون ثبت شده است.

وی در پایان گفت: بنابراینت باید ابتدا آسیب‌ها را شناسایی و مهار کنیم تا در سال‌های آینده شاهد کاهش آنها در همه اقشار به ویژه در بین دانش‌آموزان باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 24 مهر 1395، کدمطلب: 13950724000745 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین