پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آمارهای موجود امید به زندگی در بین زنان این استان از 82 سال فراتر رفته است.

شعار سال: اورنگ ایلامی روز دوشنبه افزود: آمارها نشان می‌دهد که امید به زندگی در بین مردان استان به بیش از 76 سال رسیده است.

امروزه در دنیا یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی و توسعه‌نیافتگی مربوط به شاخص «امید به زندگی»است.

امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد.

هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورهاست.

بر اساس گزارش سرشماری نفوس و مسکن سال 90 که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شد امید به زندگی زنان ایرانی 74 سال و 6 ماه و امید به زندگی مردان 72 سال و یک ماه بوده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که امید به زندگی ایرانی‌ها ظرف پنج‌سال از 85 تا 90 اندکی رشد کرده به‌طوری که در سال 85 این شاخص برای مردان 71 سال و یک ماه و برای زنان 73 سال و یک ماه بوده است.

نرخ جهانی امید به زندگی برای هر دو جنسیت مرد و زن از 3/65 در سال 1990 به 71/5در سال 2013 رسیده و در این میان امید به زندگی در زنان بیشتر بوده است که اگر همین روند ادامه داشته باشد امید به زندگی زنان تا سال 2030 به 85/3 سال وامید به زندگی مردان به 78/1 سال خواهد رسید.

نرخ امید به زندگی در آسیا 62 تا 80 سال اعلام شده است که ایران در این شاخص با 73 سال، هفت سال با کشور اول آسیا که ژاپن است، فاصله دارد.

بر اساس آمارهای جهانی هنگ کنک با 83 سال دارای بیشترین نرخ امید به زندگی و سیرالئون و افغانستان با 47 و 43 دارای کمترین نرخ امید به زندگی در جهان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: براساس آمارهای این دانشگاه، 42 درصد مرگ و میر در استان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

ایلامی تصریح کرد که اطلس بیماری‌ها در استان تغییر کرده و از واگیردار به غیر واگیر تغییر کرده است.

به گفته وی بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر علل مرگ و میر افراد در کشور است و از سال 75 تا 95 بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر مرگ و میر قرار داشته و بعد از آن بیماری‌های مغزی، حوادث جاده‌ای، فشار خون و سرطان معده و روده در رده‌های بعدی مرگ و میر قرار دارد.

ایلامی گفت: در سال گذشته 42 درصد علل مرگ و میر در استان بیماری‌های قلبی و عروقی، 12 درصد سرطان‌ها، مرگ در تولد هشت درصد و حوادث و سوانح جاده‌ای هفت درصد بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد در برخی شاخص‌ها از وضعیت کشوری آمار مطلوب‌تری دارد به‌طوری که از هر 100 نفر جمعیت بالای 30 سال در این استان 22 نفر دارای فشار خون بالا است که در کشور این آمار 27 نفر مبتلا به فشار خون است که اجرای مطلوب برنامه غربالگری در کاهش آمار افرادی مبتلا به فشار خون مؤثر بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد وضعیت استان در بیماری دیابت را نسبت به کشور مطلوب دانست و گفت: مبتلایان به این بیماری در جمعیت بالای 30 سال 6/1 درصد است در حالی که در کشور جمعیت بالای 30 سال مبتلا به دیابت 9/5 است.

وی تصریح کرد: به ازای هر 10 هزار نفر شش دهم درصد در استان به سرطان مبتلا هستند که در کشور نه دهم درصد است که راه‌اندازی مرکز جامع سرطان در کاهش مبتلایان به سرطان مؤثر است.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19 تیر 1394، کد مطلب: 82593299:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین