پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
رهبر ارکستر ملی گفت: در ایام عزاداری نباید ممنوعیتی برای نواختن هیچ سازی وجود داشته باشد، چون موسیقی والاترین هنری است که در این روزها می‌توان برای انتقال ارزش‌های عاشورا استفاده کرد.

شعار سال: فریدون شهبازیان پس از پایان اجراهای شانزدهمین «شب آواز ایرانی» درباره موسیقی آیینی و عاشورایی، اظهار کرد: برنامه «شب آواز ایرانی» که مدتی است برگزار می‌شود و مورد توجه قرار گرفته، قرار بود تا در شانزدهمین شب، به‌مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) برنامه اجرا کند. برنامه‌های مناسبتی از این دست که برای بزرگان دین و شخصیت‌های محبوب مردم برگزار می‌شود، باید با بهترین کیفیت اجرا شود. متأسفانه آثار مناسبتی در این سال‌ها این مشخصات را نداشته و همیشه دم دستی‌ترین آثار را ارائه می‌دادیم.

او ادامه داد: هنرمندان باید این موضوع را در نظر بگیرند که شخصیت‌های مورد علاقه و احترام مردم، باید همیشه در کارهای هنری به بهترین شکل ممکن از نظر ارزشی و هنری ارائه شوند.

شهبازیان با تاکید بر این‌که موسیقی آیینی کشور ما از سال‌ها پیش در تعزیه‌ها و عزاداری‌ها وجود داشته است، بیان کرد: نغمات بسیار زیبایی در موسیقی آیینی ما هست که همه برگرفته از موسیقی‌های مقامی، محلی و سنتی کشور است. اما به دلیل این‌که آن موسیقی‌ها باید از سوگ بسیار بالایی برخوردار باشند، نغماتی استفاده می‌شود که حزن‌انگیز و سوگواره است.

در شانزدهمین شب آواز ایرانی، علی‌اصغر شاه‌زیدی، خواننده و مدرس آواز، چند بیت از مولانا به‌مناسبت ایام عاشورا خواند، ذبیح‌الله کردعلی‌وند نیز همراه ساسان بازگیر (نوازنده تار) به اجرای آوازی در دستگاه سه‌گاه با استفاده از غزل‌های سعدی پرداخت.

سیدرضا طیبی همراه سعید همتیان (نوازنده نی) نیز یکی از گروه‌های شرکت‌کننده در مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه شور و کرد بیات با استفاده از غزلی از دکتر حسن سعیدی پرداختند.

از دیگر بخش‌های برنامه «شب آواز ایرانی» اجرای علی دلفان همراه علیرضا سپهوند (نوازنده سنتور) در مایه اصفهان با استفاده از غزل‌های نظامی گنجوی بود

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 25 مهر 1395، کد مطلب: 95072514628:www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین