پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
سیستان و بلوچستان یکی از بخش‌های تاریخی ایران است. این بخش که از نظر توسعه جز محروم‌ترین مناطق ایران است دارای دیدنی‌ها و اماکن تاریخی است که کمتر مورد توجه واقع شده‌اند.

شعار سال: سیستان و بلوچستان یکی از بخش‌های تاریخی ایران است. این بخش که از نظر توسعه جز محروم‌ترین مناطق ایران است دارای دیدنی‌ها و اماکن تاریخی است که کمتر مورد توجه واقع شده‌اند.

سرزمین باستان

یک باور قدیمی می‌گوید سیستان و بلوچستان یازدهمین سرزمینی است که اهورامزدا آفریده است. این سرزمین باستانی در ادوار مختلف دارای اسامی گوناگون بوده است: سیوستان، سکستان، سیستن، ماساژت، آریا پلیس، درانگیانا، زرنگ، زرنج، نیمروز یا نصف النهار، زاول، زابل و ده‌ها نام دیگر.

فواره‌های گِلی

گلافشان یکی از شگفت انگیز‌ترین پدیده‌های سیستان و بلوچستان است. سه گل‌افشان این منطقه در «دشت کهیر» واقع شده که دوتای آن‌ها به شکل تپه و دیگری به شکل آتشفشان است.

ناف دریا

مردم محلی به این نوع پدیده ناف دریا یا بولوبولو می‌گویند. در هنگام فعالیت گل افشان‌ها صداهایی شبیه شلیک تفنگ به گوش می‌رسد. ارتفاع گل افشان‌های چابهار یا گل فشان تنگ، حدودا۲۰ متر و قطر دهانه آن ۱۲ متر است.

بعضی گل افشان‌ها از دامنه‌های خود نیز گل متصاعد می‌کنند اما گل افشان تنگ تنها از دهانه خود این عمل را انجام می‌دهد.

شهر باستانی ۵هزار ساله

شهر سوخته سیستان و بلوچستان قدمت‌اش به ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

روستای تیس

روستای تیس با قدمتی حداقل ۲۳۰۰ ساله در دوران هخامنشیان از بندر‌های مهم ایران در دریای مکران بود. این روستا در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و درناحیه‌ای کوهپایه‌ای در شمال غربی چابهار واقع شده است. عکس از قبرستان جن‌ها.

قبرستان جن‌ها

در روستا تیس مقبرههای جنانی گچ که به باور محلی ‌ها محل سکونت جن‌ها بوده و «پیل بند» و «غارهای‌بان مسیتی» و نقاشی‌های عجیب و غریب آن، دیدنی است. چاه باستانی «تیس کوپان» و گورهای مرموز «تپه نهادی» هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

موج‌سواری در سواحل چابهار

در سال ۱۳۹۱ یک دختر ۲۶ ساله موج سوار ایرلندی در سواحل چابهار در استان سیستان و بلوچستان موج سواری کرد. وی از این سفر مجموعه عکس‌هایی را منتشر کرده است. این منطقه می‌تواند برای موج‌سواری و غواصی مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري پارس ناز، تاریخ انتشار -، كد مطلب: -: www. parsnaz.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین