پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
شهرستان فنوج واقع در جنوب سیستان و بلوچستان با یادگارهایی از دوران ایران باستان و ظرفیت های فراوان گردشگری، صنایع دستی زیبا و دیدنی چشم انتظار گردشگران و طبیعت گردان در فصول مختلف سال بویژه ایام تعطیلات نوروزی است.

شعار سال: شهرستان فنوج با 52 هزار نفر جمعیت و هفت هزار و 733 کیلومتر مربع گستره در 600 کیلومتری جنوب غربی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
این شهرستان علاوه بر آثار تاریخی شاخص و حایز اهمیت دارای جاذبه های طبیعی فراوانیست که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و نمونه ای از شهرهای زیبا و گردشگری استان پهناور و پرجاذبه سیستان و بلوچستان است.
فنوج از شهرهای قدیمی جنوب سیستان و بلوچستان است که در سر راه کاروان های تجاری از سواحل دریای عمان بویژه بندر تجاری جاسک و بشاگرد به شمال استان قرار داشته و محل استقرار نیروهای نظامی در جنوب غربی این نقطه از ایران اسلامی بوده است.
آثار و سفالینه های به جامانده از دوران ایران باستان در قلعه معروف به 'کلا بزرگان' و 'پشت کلات' نشان از گذشته پر رونق این شهر تاریخی دارد.
فنوج نقطه ارتباط مکران(بلوچستان) با منطقه پر رونق و دارای تمدن کهن جیرفت، جنوب کرمان و هرمزگان بوده است.
سنگ نوشته ها و غارهای منقش و گورهای پیش از تاریخ در دامنه سفید کوه نیز گواه بر این مدعاست.
فنوج در سال 1369 به عنوان بخش مستقلی از بخش بمپور ایرانشهر جدا شد و در سال 1370 به شهر ارتقا یافت و به شهرستان نیکشهر الحاق شد و در نهایت در سال 1392 به شهرستان ارتقا یافت.
فنوج یکی از مناطق کهن سیستان و بلوچستان است که گمانه زنی های انجام شده در این منطقه حاکی از وجود تمدنی چند هزار ساله دارد، که تپه 'مگون'، کوه 'تگاران'، محوطه باستانی 'کتیچ'، محوطه 'زبرینگ'، قلاع 'مسکوتان'، قلعه 'فنوج' و قلعه 'محترم آباد' نمونه ای از آن است.

**
آثار تاریخی فنوج
محوطه دمبان در قسمت غربی فنوج که از طرف جنوب و غرب آن رودخانه رامک جریان دارد از دمبهایی که بوسیله سنگهای کف رودخانه پوشیده شده است.
دمب یعنی قبر، دمب های این محوطه بیشتر در حاشیه رودخانه رامک قرار گرفته اند اما قسمت شمالی محوطه خالی از دمب است.
سفالهای بدست آمده در این محوطه از نوع سفالهای قرمز رنگ ساده و خشن بوده علاوه برآن سفالهای قرمز رنگ منقوش چرخ ساز نیز در این محوطه بدست آمد که مزین به نقوش هندسی از قبیل مثلث و خطوط موازی بودند.

**
کلات آهوک فنوج
این محوطه در قسمت جنوب غربی و در حاشیه شرقی رودخانه فنوج واقع شده و در قسمت غربی این صخره سنگی، رودخانه فنوج و اطراف دیگر آن را زمین ها و باغ کشاورزی احاطه کرده اند که فقط بقایای آثار معماری از یک برج دیده بانی بر فراز صخره سنگی دیده می شود که از خشت خام و گل ساخته شده است.

**
محوطه دمبان کتیچ
این محوطه در قسمت جنوب کتیچ واقع شده که از طرف شمال به کوههای جنوب کتیچ و از طرف غرب به رودخانه 'بورور'، از جانب شرقی به راه ارتباطی کتیچ به 'گیران' محدود است.
دمب های این محوطه تمام تخریب شدند حتی یک نمونه سالم نیز مشاهده نشده است.
در کنار دمب ها قطعه های سفالی از نوع سفال های قرمز رنگ ساده و منقوش چرخ ساز وجود دارد که مزین به نقوش هندسی هستند.
در قسمت غربی محوطه آثاری از سفال های دوران اسلامی دیده می شود که از نوع سفال های قرمز رنگ لعاب دار با لعابهای سبز و زرد است.

**
محوطه تاریخی بند 'کهور'
این محوطه در قسمت شرقی روستای زبرینگ و در قسمت شمال آن رودخانه کتیچ جریان دارد که در سطح محوطه قطعه سفال های قرمز رنگ ساده و منقوش به چشم می خورد.
سفال های این محوطه از نوع سفال های چرخ ساز، مزین به نقوش هندسیست که علاوه بر این آثار معماری نیز در این محوطه مشهود است که در قسمت شمالی به صورت دیواری از سنگ دیده می شود.

**
جاذبه های گردشگری شهرستان فنوج
فنوج علاوه بر آثار تاریخی شاخص و حایز اهمیت دارای جاذبه های طبیعی فراوانیست که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و نمونه ای از شهرهای زیبا و صنعت گردشگری در استان پهناور و پرجاذبه سیستان و بلوچستان است.
کوه 'تکوه' باشکوه و هیبت خاص خود زیبایی وصف ناپذیری به شهر داده به طوریکه فنوج در پای این کوه همچون فرزندی کوچک و زیبا در دامان پدری تنومند و مردانه نشسته است.
جاده هراز برای بیشتر ایرانیان شناخته شده است باید بگوییم مقیاس کوچکتر آن در استان سیستان و بلوچستان و در تنگه زیبای فنوج به دست بی مثال خالق طبیعت تکرار شده است.
تنگه فنوج در دامنه کوه تکوه و در مسیر فنوج به 'بنت ' قرار دارد و رودخانه ای که در بیشتر روزهای سال جاری و پوشش گیاهی گز، بادام کوهی و زیبای های خاص کوهستان همراه با سکوت و آرامش آن همه باعث شده که خیل عظیمی از مشتاقان در روزهای تعطیل به دامن این کوهستان پناه ببرند.
از دیگر جاذبه های این شهر علاوه بر جنگل های 'داز' و 'کهور' در اطراف شهر و نخلستان های انبوه و قدیمی که دارای چشم اندازهای بسیار زیباست، می توان به روستاهای سرسبز، باغ های میوه های گرمسیری در مسکوتان و محترم آباد اشاره کرد.
چشمه های جاری در دامنه کوه های اطراف کتیچ گوشه ای از جاذبه های گردشگری این منطقه سرسبز و خوش آب و هواست که در تمام فصول سال شاهد حضور گردشگران و مسافران از شهرستان های سیستان و بلوچستان وحتی شهرهای همجوار استان کرمان، هرمزگان است.
از دیگر جاذبه هایی که جزو آثار فرهنگی محسوب می شود، آداب و رسوم محلی، سنتی و رایج در منطقه است که همچنان با گذشت سالیان سال در منطقه رواج دارد و در گذر زمان دچار تغییراتی شده است.
آیین های خاص عزا، ازدواج و تولد فرزند و ششگانی( شب شش نوزاد) 'میار جلی'، موسیقی سنتی و دهل و سرنا گوشه ای آداب و رسوم مردم این دیار است که از جاذبه های فرهنگی آن محسوب می شود.

**
صنایع دستی فنوج
در میان صنایع دستی این منطقه سوزندوزی فنوجی با استفاده از ترکیب رنگ، نقش گل و بوته هایی که در اندیشه و خیالش زاده می شود آنها را می پرورد و به تکامل می رساند و اثری زیبا می آفریند.
آدمی متحیر از آنست که این همه چگونه و توسط کدامین ذهن پویایی پدید آمده و شکل گرفته و زینت بخش محفل گرم سوزن و نخ و پارچه شده است.
بیشتر نقوش سوزندوزی منطقه فنوج الهام گرفته از حیوانات و گیاهانی است که به مرور دستخوش تغییر و تحول شده و به صورت اشکال هندسی ماندگار شده است.
هم اینک سه مرکز خانه ترویج صنایع دستی در روستای کتیچ، مسکوتان و محترم آباد وجود دارد که تولید صنایع دستی بویژه سوزندوزی و سکه دوزی را انجام می دهند.

**
سکه دوزی
این هنر به دلیل مصارف تزیینی اش پس از سوزندوزی جایگاه ویژه ای در بین مردم این شهرستان دارد.
در این هنر از مواد و مصالحی مانند آیینه های ریز و درشت، پولک، منجوق، مروارید، خر مهره، دکمه صدفی ، پارچه، سکه و صدف استفاده می شود بیشتر محصول تولیدی شامل آیینه و شمعدان، جا قرآنی، آیینه آویزی، دیوارکوب، گلدان و غیره است.
هم اینک تعاونی سکه دوزی خانم شیرانی در فنوج یکی از تعاونی های سکه دوزی فعال در سیستان و بلوچستان است.
حصیربافی، طلاسازی، آهنگری و سفالگری از دیگر صنایع دستی رایج در فنوج است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 6 فروردین 98، کد مطلب: 83255182: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین