پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۲۹۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
در ماه‌های اخیر همزمان با افزایش توجه به ارز‌های دیجیتالی رمزگذاری شده، به‌ویژه بیت‌کوین، فشار بر بانک‌های مرکزی برای ایجاد ارز دیجیتالی خاص خود افزایش یافته است.
شعار سال: موضوع ارز دیجیتالی بانک مرکزی سال‌هاست مطرح است، اما در ماه‌های اخیر همزمان با افزایش توجه به ارز‌های دیجیتالی رمزگذاری شده، به‌ویژه بیت‌کوین، فشار بر بانک‌های مرکزی برای ایجاد ارز دیجیتالی خاص خود افزایش یافته است. در ماه‌های گذشته توجه سرمایه‌گذاران بزرگ به بیت کوین سبب شده، قیمت این ارز به شدت افزایش یابد و سرمایه‌گذاران خرد به سمت این ارز هجوم بیاورند.
ارز دیجیتالی بانک مرکزی معادل دیجیتالی پول نقد است و در مسیر استفاده از آن، بانک‌های تجاری دخالتی ندارند. بانک مرکزی چین در زمینه ایجاد ارز دیجیتالی پیشرو است. این نهاد به روش‌های گوناگون در حال آزمایش استفاده از ارز دیجیتالی خود است و قصد دارد ترتیبی دهد تا در المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ استفاده از این ارز کاملا فراگیر شود.
اثرات مثبت و منفی رواج ارز‌های دیجیتالی بانک‌های مرکزی 
رواج ارز‌های دیجیتالی بانک‌های مرکزی اثرات مثبت و منفی گوناگونی دارد. در واقع دیدگاه‌های مختلف در این زمینه مطرح شده است. برخی تحلیلگران خوشبین معتقدند این ارز‌ها می‌توانند به ابزاری جدید برای بانک‌های مرکزی جهت حمایت از اقتصاد تبدیل شوند، اما عده‌ای نیز معتقدند اگر بخشی از پول در اختیار بانک‌ها به شکل ارز دیجیتالی بانک مرکزی درآید، بانک‌ها از بخشی از منابع مالی خود که از آن برای وام دادن استفاده می‌کنند بی‌بهره می‌شوند.
واقعیت این است که بانک‌های مرکزی برای حفظ کنترل خود بر عرضه پول و اجرای برنامه‌های حمایتی مجبور هستند ارز‌های دیجیتالی ایجاد کنند تا میدان به ارز‌های رمزگذاری شده غیرمتمرکز از جمله بیت کوین سپرده نشود. در مطالب حاضر به علل حرکت بانک‌های مرکزی به سمت ایجاد ارز‌های دیجیتالی، اهداف پنهان چین در ایجاد ارز دیجیتالی، پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح است و... اشاره شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۷۴۲۷۹۲، https://donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: ارز ، بانک ، تورم ، اقتصاد
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین