پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۲۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
خبر از گردونه خارج کردن صرافی‌های آنلاین رمزارز و تعیین تعداد محدودی صرافی برای تبادل رمزارز‌ها در روز‌های اخیر می‌تواند زمزمه ایجاد فرصت برای عده‌ای خاص و امتیازی برای صرافی‌های محدود و معین در این بازار باشد.
شعار سال: محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین- خبر از گردونه خارج کردن صرافی‌های آنلاین رمزارز و تعیین تعداد محدودی صرافی برای تبادل رمزارز‌ها در روز‌های اخیر می‌تواند زمزمه ایجاد فرصت برای عده‌ای خاص و امتیازی برای صرافی‌های محدود و معین در این بازار باشد.

از چند زاویه می‌توان به این موضوع نگریست:
 
۱٫ بانک مرکزی و به طور کلی متولیان متعدد این حوزه می‌پندارند که کنترل بازار رمزارز‌ها با ابزار‌های سنتی امکان پذیر است؛ در حالی که این گونه نیست و ابزار‌های سنتی که در مورد پول استفاده می‌کند، در این بازار کارایی ندارد. رمزارز‌ها یک سری شاخصه‌های خاص دارند که از نظر ماهیت و جنس با ابزار‌های قدیمی متفاوت است؛ بنابراین نیاز است ما هم ابزار‌های خاص خود آن فناوری را تعریف کنیم. این در حالی است که همان مردمی که بدون آگاهی در ابتدای سال وارد بازار سرمایه شدند و با زیان از آن خارج، اکنون مجددا بدون شناخت به این بازار ورود کرده اند.

۲٫ بازار رمزارز‌ها در حالی در کشور در بین مردم رخنه می‌کند که فرهنگ سازی برای آن انجام نشده است. هرچند دولت ابزار‌هایی برای کنترل نوسانات قیمت در بازار سرمایه در اختیار دارد، در این بازار هیچ ابزاری وجود ندارد که نوسانات قیمت را کنترل کند و مردم هم متاسفانه نسبت به این موضوع ناآگاه هستند. اکثر کسانی که جذب این بازار می‌شوند حداقل اطلاعاتی از روش سرمایه گذاری و ریسک‌های متنوع و شدید این بازار ندارند. از طرفی اگر بازار سرمایه در کشور یک سازمان متولی دارد و مردم می‌توانند به آن مراجعه و اعتراض کنند در این بازار جایی هم برای مراجعه وجود ندارد و کسی عهده دار این ریسک نخواهد بود جز شخص سرمایه گذار.

۳٫ صدا و سیما مهم‌ترین مرکزی است که می‌تواند وظیفه آموزش و آگاه سازی مردم را به عهده بگیرد. توقع ما از صدا و سیما این است که در کنار برنامه‌های سرگرم کننده برای مردم قدمی برای آگاه سازی و ایجاد فرهنگ بازار سرمایه و بالاخص ارز‌های دیجیتال در جامعه بردارد.

۴٫ کلاهبرداران و افراد فرصت طلب همیشه در کمین هستند و ناآگاهی مردم در این بازار بهترین دستاویزی است که در این روز‌ها کلاهبرداران به آن متوسل شده اند و به همین دلیل میزان جرائم افزایش یافته است. برخورد با کلاهبرداری‌ها در حوزه رمزارز‌ها برای دستگاه قضا نهاد‌های ناظر و به تبع آن کشور هزینه بر است. بهتر است برای جلوگیری از کلاهبرداری و تحمیل این هزینه‌ها به کشور در بخش آموزش و فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم هزینه کنیم.

۵٫ حاکمیت درصدد است که اشراف بر گردش سرمایه در بازار‌های مالی کشور داشته باشد؛ بنابراین ابزار‌هایی برای نظارت بر این بازار تعریف کرده؛ اما این ابزار‌ها تناسبی با ماهیت و جنس این بازار ندارد و از طرفی ابزار جدیدی نیز نتوانسته برای نظارت بر آن تعریف کند؛ بنابراین به جای ایجاد ابزار‌های جدید برای نظارت به برخورد‌های سلبی و ممنوعیت‌هایی همانند مسدود کردن صرافی‌های آنلاین روی آورده در حالی که ما نمی‌توانیم با ممنوعیت و برخورد‌های سلبی جلوی آثار مخرب این بازار را بگیریم در عوض چنین اقداماتی که به شکل گیری و گسترش بازار سیاه دامن می‌زند می‌توانیم از ابزار‌های نظارتی دیگر با مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم. در کشور ما حاکمیت هنوز به بخش خصوصی به عنوان یک همراه نگاه نمی‌کند. بخش خصوصی می‌تواند در خیلی از مواردی که نیاز به نظارت است این نقش را به عهده بگیرد و در کنار حاکمیت هزینه‌های سیستم را کاهش بدهد و در بسیاری موارد خودتنظیمی داشته باشد. نهایتا لزوم تغییر نگرش حاکمیت به بخش خصوصی این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسب و کار، تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: - kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: بورس ، صرافی ، بانک ، بلاکچین
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین