پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
اتکاء غیر عقلایی حریری به عربستان سعودی طی سالیان گذشته که در ماجرای بازداشت و حبس او در جریان سفر به ریاض در نوامبر ۲۰۱۷، به افتضاح کشیده شد، ظاهرا برای او درس عبرتی نشده و این بار او می‌خواهد همان مسیر را با امارات طی کند.
شعار سال: «سعد حریری» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان طی روز‌های اخیر سفر‌های متعددی به برخی کشور‌ها داشته تا حمایت آن‌ها را برای تشکیل دولت جدید لبنان جلب کند.

حریری پس از قطر به امارات سفر کرد و با «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی دیدار و گفتگو کرد، دیداری که ظاهرا پیشنهاد‌هایی را از سوی بن زاید در ازای حمایت از او به دنبال داشته است.

بنابر اطلاعات به دست آمده؛ بن‌زاید در ازای حمایت مالی و سیاسی از حریری در جریان تشکیل کابینه جدید و اداره تشکیلات خود در لبنان، ضمن طرح شروطی برای تشکیل کابینه از جمله عدم هم‌سویی با جریان مقاومت، از او خواسته از ریاض جدا شود.

بهبود روابط بن‌زاید و حریری و دیدار آن‌ها در ابوظبی پس از یک و نیم سال قطعی روابط، با ایفای نقش دولت فرانسه صورت گرفته و نشان‌گر آن است که حریری همچنان به دنبال اتکاء به نیروی خارجی است.

در واقع؛ حریری به دنبال جلب نظر برخی از دولت‌های عربی است که خود نقش محوری در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در لبنان داشته و از مخالفین سرسخت جریان مقاومت در لبنان هستند.

از سویی؛ پیشتازی امارات در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی که قبح این اقدام را در جهان اسلام شکست عملا امارات را به شعبه‌ای از این رژیم در منطقه تبدیل کرده و طبیعتا دیدگاه‌ها و مطالبات این کشور نه تنها هم‌سو با جریان مقاومت و منافع مردم لبنان نیست بلکه در نقطه مقابل آن و هم‌سو با منافع و رویکرد‌های اشغال‌گرانه و سلطه‌جویانه تل‌آویو است.

بر این اساس؛ بدیهی است دولتی که بر اساس دیدگاه‌ها و منافع امارات و عربستان در لبنان شکل بگیرد از ابتدا دچار تناقضات جدی با منافع مردم لبنان خواهد بود و نمی‌توان به کارآمدی آن امیدوار بود.

در این میان گرچه بن‌زاید به واسطه برخی رقابت‌ها با ریاض به دنبال اعمال سلطه بیشتر بر حریری است، اما در عمل، اندیشه و رویکرد هر دو در قبال ضدیت با محور مقاومت و هم‌سویی با منافع صهیونیست‌ها بر کسی پوشیده نیست.

نکته آنکه؛ اتکاء غیر عقلایی حریری به عربستان سعودی طی سالیان گذشته که در ماجرای بازداشت و حبس او در جریان سفر به ریاض در نوامبر ۲۰۱۷، به افتضاح کشیده شد، ظاهرا برای او درس عبرتی نشده و این بار او می‌خواهد همان مسیر را با امارات طی کند.

لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ صحنه رویارویی‌های گسترده معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی و ناکارآمدی سیستم سیاسی و طبقه حاکمان این کشور است که شخص سعد حریری و جریان‌های سیاسی هم‌سو با او به دلیل اتکاء به نیرو‌های خارجی بیشترین سهم را در آن داشته‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از نور نیوز، تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۶۰۴۸۰، www.nournews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
هر کشوری که با دولت اروپایی و یا امریکایی دست توی دست میده برای مداخلات بیشتر توی کشورش عملا بازی رو از قبل باخته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین