پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۵۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
کارشناس مسائل منطقه گفت: علت اصلی بن‌بست سیاسی در لبنان، خط‌دهی‌های خارجی است و اساساً در داخل هیچ نیت خیری برای حل مشکلات نیست.
شعار سال: «مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل ادامه بن‌بست در تشکیل دولت جدید لبنان به‌رغم رایزنی‌های گسترده اظهار کرد: اوضاع لبنان پس از وقوع انفجار بندر بیروت هنوز درست نشده است. بار‌ها و بار‌ها طی روز‌های اخیر دیده‌ایم یا شنیده‌ایم که «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان با «میشل عون» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار‌های مختلفی داشته و بنا بوده تا به یک فرمول مشخص برای تشکیل دولت لبنان برسند که باز هم این اتفاق رخ نداده است. همین چند روز پیش بود که او در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در شانزدهمین سالروز ترور پدرش (رفیق حریری) از ذکر اسامی پیشنهادی برای کابینه خودداری کرد، اما عکس فهرست اسامی در دست او توسط عکاسان منتشر شد که تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی را به دنبال داشت. بر این اساس تا به این لحظه هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است و مشخص نیست که چه روی خواهد داد.

وی ادامه داد: اوضاع لبنان در وضعیت کنونی کاملاً پیچیده است و به نوعی تمام این روند به مسائل منطقه و همچنین موضوعات خارجی ربط دارد. شکی وجود ندارد که کشور‌هایی مانند امارات، عربستان سعودی، آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی در این پرونده به صورت کاملاً مستقیم نقش ایفاء می‌کنند و به همین دلیل است که می‌گویم بسیاری از دولت‌های منطقه در حال سناریونویسی علیه بیروت هستند. اما موضوع دیگری که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد، این است که در داخل لبنان هم مشکلات و مسائل زیادی وجود دارد که مانع شکل‌گیری دولت و کابینه جدید در این کشور است. از سال‌های پیش تاکنون بسیاری از جناح‌های داخلی لبنان صرفاً بر روی تامین منافع خود متمرکز بوده‌اند و از جهتی دیگر طیف‌بندی‌های موجود در بیروت هم روز به روز عیان‌تر شده است؛ به عبارتی دیگر هر کدام از جناح‌ها به کشور‌های مختلفی وصل هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که هیچ نیت خیری از سوی احزاب و جناح‌های مستقر در بیروت برای تامین منافع ملی و آرام شدن اوضاع وجود ندارد و به همین دلیل است که ما می‌بینیم تمام روند‌ها و حتی تصمیمات مربوط به تشکیل کابینه هر روز به بن‌بست منتهی می‌شود. متاسفانه برای بسیاری از سیاستمداران لبنان صرفاً آینده سیاسی خودشان مهم است و هیچ اهمیتی به وضعیت کشورشان نمی‌دهند و بر همین اساس که تمام تحلیل‌ها فاقد افق مثبت در سپهر سیاسی لبنان است. اوضاع در این کشور متاسفانه همانند دو دهه گذشته شده است. در همان موقع ما شاهد وقوع جنگ‌های داخلی در بیروت بودیم و به همین منظور اختلاف‌ها به حدی بالا گرفته که حل و فصل آن مشخص نیست. این روند و پیچیدگی‌ها به ما نشان می‌دهد که هیچ‌گونه علائم سیاسی زنده در لبنان وجود ندارد و تمام مٔولفه‌های مسدود است.

مصدق‌پور افزود: نکته بسیار مهم که در ابتدا هم به آن اشاره کردم این است که تصمیم‌گیری برای تشکیل دولت لبنان در داخل بیروت انجام نمی‌شود، بلکه همه‌چیز خارج از بیروت مشخص می‌شود و در نهایت یک به‌هم‌ریختگی را شاهد هستیم. البته در این میان امید‌های اندکی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه برای ورود به مسأله تشکیل کابینه لبنان درخواست کرده است تا بتواند گره موجود را باز کند. این اقدام او به خوبی نشان می‌دهد افرادی مانند بری به منافع ملی می‌اندیشند و باید همین سیاست در لبنان پیگیری شود. باید توجه داشت که فرانسوی‌ها به دلیل نفوذی که از دهه‌ها قبل تاکنون در لبنان دارند، می‌توانند تا حدودی اوضاع را آرام کنند و حالا پاریس به دنبال بازگشت به همان دوران و دهه‌های اخیر است تا بتواند نقش خود را در لبنان تقویت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در لبنان باید یک وفاق ملی حاصل شود تا حل و فصل ماجرا به صورت آبرومندانه صورت پذیرد. تمام نفراتی که در شطرنج سیاسی لبنان حضور دارند باید به نوعی به دنبال آن باشند که بتوانند اوضاع را در این کشور بهبود ببخشند و آبرومندانه اختلاف‌ها را کنار بگذارند. در این میان به نظرم سخنان شب گذشته «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و دعوت مسئولان این کشور به اتحاد ملی و آتش‌بس رسانه‌ای را باید به فال نیک گرفت. او هم مانند نبیه بری خواهان حل و فصل مشکلات موجود در کشورش است تا بتواند بیروت را از این بن‌بست خارج کند. بر این اساس باید میان تمام قوا و جریانات لبنان یک هماهنگی به وجود بیاید وگرنه هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. مسأله دیگر این است که راه‌حل‌هایی که ارائه می‌شود، عموماً مقطعی است و مشکلات به صورت دائمی حل می‌شود که برای این موضوع هم باید یک چاره عاجل در نظر گرفته شود. از سوی دیگر باید منتظر سفر ماکرون به عربستان و خروجی آن هم باشیم؛ چراکه این سفر برای آینده لبنان می‌تواند مهم باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 29 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
لبنان هم خیلی داره کشور های خارجی خصوصا فرانسه رو تو موضوعات داخلیش دخالت میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
حزب لله لبنان اگر نبود الان خیلی از منافع ملی این کشور به تاراج می رفت و غربی ها برداشت میکردن ازشون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین