پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
انتخابات شورای شهر نیز رسما به یک وزن کشی سیاسی بین دو جریان اصلی کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تبدیل شده است.

شعار سال: گرچه برند اصلی انتخابات ۱۴۰۰ با انتخابات ریاست‎ جمهوری گره خورده اما انتخابات شورای شهر نیز رسما به یک وزن‎ کشی سیاسی بین دو جریان اصلی کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصول گرایان تبدیل شده است.

  اصولگرایان منتقد شورای پنجم و برنامه‎ریزی چندوجهی

در جبهه اصولگرایان اوضاع کمی متفاوت است و آنها به‎ عنوان منتقد وضع موجود به‎دنبال تغییرات بنیادی‎تری هستند، آن‎ طور که مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران و یکی از گزینه‌های اصلی در انتخابات شورای شهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اعلام کرد، شورایی 9 نفره برای انتخابات شوراها زیرنظر شورای ائتلاف متشکل از ۷ نفر اصلی و ۲ علی‎البدل برای تهران و یک شورای 5 نفره نیز برای هر استان انتخاب می‌شود که اقدامات مربوط به انتخابات شورای شهر را پیگیری می‌کنند و مسئولیت این شورا در تهران با پرویز سروری عضو سابق شورای شهر تهران است. البته رئیس سابق شورای شهر درباره ویژگی‌های این افراد هم گفته است که این ۹ نفر از حدود ۱۵ متخصص در رشته‌های مختلف شهری از مدیریت شهری گرفته تا اقتصاد شهری، حقوق، حمل‎ونقل و ترافیک، عمران، معماری، شهرسازی، پزشکی و سلامت شهری و نظایر آنها دعوت می‌کنند و این مجموعه ۹ نفره و ۱۵ نفره برای افراد تصمیم می‌گیرند. چمران که معتقد است باید از افراد متخصص، دلسوز و کاردان در این دوره وارد عرصه انتخابات شوراها شوند تا بتوانند در شورای شهر به مردم خدمت کنند، تاکید کرده است که تا زمان نهایی شدن و تایید افراد نمی‌توان درباره مصادیق نظر داد. البته صحبت درباره شهردار آینده تهران هم از دیگر موضوعات مهمی است که مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر به آن واکنش نشان داده و در پاسخ به این سوال که آیا در رایزنی ائتلاف ۱۵ نفره گزینه شهردار هم مشخص شده یا خیر، گفته است که درباره مصداق شهردار صحبت نکرده‌ایم اما برای شهردار مشخصه‌هایی را تهیه کرده‎ایم‌ که آنها را اعلام می‌کنیم اما روی گزینه مشخصی تمرکز نکرده‌ایم. برخی گفته‌اند فلانی دوست دارد شهردار شود. گزینه‌هایی هستند که توانمندی‌های خوبی دارند اما باید فکر و مشورت کرد و جمعی تصمیم گرفت.

  اصلاح‎ طلبان و فراخوان برای زنان و جوانان در شوراها

اما در سوی دیگر این رقابت، اصلاح‎طلبان هستند که آنها هم فراخوانی برای جوانان، زنان و احزاب اصلاح‎طلب جهت حضور و مشارکت در شوراهای 1400 داده‌اند و قرار است میثاق‎نامه جدیدی را برای انتخاب نهایی لیست شوراهای خود درنظر بگیرند.

در همین زمینه سیدمحمود میرلوحی عضو اصلاح‎طلب و فعلی شورای شهر تهران نیز درباره برنامه اصلاح‎طلبان برای حفظ جایگاه خود در شورای شهر ششم تهران، گفته موفقیت اصلاح‎طلبان در انتخابات شورای شهر تهران وابسته به دو موضوع مهم است؛ نخست اینکه در انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۱۴۰۰ آیا اصلاح‎طلبان فعال خواهند بود و دوم اینکه مردم تمایل به مشارکت جدی در عرصه انتخابات داشته باشند.
البته او درباره اصلاح‌طلبان حاضر در شورای شهر تهران هم گفته بود اعضای فعلی هیچ‎گاه به‎صورت انفرادی عمل نخواهند کرد و منتظر خواهند ماند تا جریان اصلاحات برای راهبرد پیش‎‏رو تصمیم‎گیری کند و افراد باتجربه‌ای در شورای شهر تهران حاضر هستند که هیچ‎گاه تمایل به تکروی در سال ۱۴۰۰ ندارند.

  انتقاد از دخل و خرج شورای پنجم تهران

این روزها که سایه انتخابات ریاست‎جمهوری روی انتخابات شوراها بیشتر احساس می‌شود، زمزمه کاندیداتوری رئیس شورای شهر تهران هم بیشتر شنیده می‌شود، تا جایی که او رسما اعلام کرد «در انتخابات شوراها ثبت‎نام نکرده‌ام و شرکت نخواهم کرد.» با وجود اینکه منتقدان از کم‎کاری‌های شورای شهر پنجم به دلیل تامین نشدن درآمد پایدار و پرداخت بدهی‌هایشان انتقاد دارند اما رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفته عملکرد شهرداری در جذب درآمد‌ها و مدیریت شرایط کرونایی خوب بوده است و شهرداری در شرایط کرونا و رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، توانست شهر را مدیریت کند. او این را هم گفته است که بودجه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ انبساطی بسته شد و ما از بودجه ۲۰ هزار میلیاردتومانی به بودجه ۳۰ هزار میلیاردتومانی رسیدیم که با توجه به این افزایش بودجه باید گفت میزان تحقق درآمد‌های شهرداری در سال ۹۹ رضایت‎بخش است.

 این توضیحات محسن هاشمی درباره بودجه درحالی است که یکی از انتقادات اصلی دیگر به شورای پنجم میزان مدیران بازداشتی و متخلف در این دوره بوده و به همین دلیل اصولگرایان یکی از چشم‎انداز‌های خود را عبور از این مساله عنوان کرده‌اند؛ تا جایی که رئیس شورای شهر تهران هم به این موضوع ورود کرده و درباره آزادی دو شهردار بازداشت‎شده گفته است: «درحال‎حاضر این دو فرد با وثیقه آزاد شده‎اند، اما چون هنوز متهم هستند نمی‌توانیم درموردشان صحبت کنیم، افراد تا زمانی که متهم هستند و تا زمان اعلام رای دادگاه حتی نام‎شان باید پنهان بماند.» با همه این تفاسیر، این روزها ثبت‌نام داوطلبان ششمین دوره شورای شهر تهران در مصلی تهران درحال انجام است و براساس آخرین آمار ارائه‎شده از سوی شکر‌الله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران از 20 اسفند تا روز گذشته هزار و 995 نفر ثبت‌نام نهایی انجام داده ‎اند که از این تعداد 622 نفر برای کاندیداتوری شورای شهر تهران، ری و تجریش ثبت‌نام کرده‌اند.

عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران : 

به دنبال افرادی با ظرفیت کار تخصصی و ایده‌پردازی برای شهر هستیم

ترافیک در لیست‌های سیاسی شورا‌ها

شاکری تاکید کرد: «تصمیم ما انتخاب افرادی است که ظرفیت کار تخصصی و ایده پردازی مناسب برای شورای شهر داشته باشند و در این صورت چنین افرادی اولویت ما خواهند بود، لذا استان‌ها نیز باید از چنین افرادی دعوت کنند.»

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: 

بین احزاب اصلاح‌طلب، زنان و جوانان فراخوان داده‌ایم

ترافیک در لیست‌های سیاسی شورا‌ها

کمیجانی تصریح کرد: «شورای شهر یک نهاد تخصصی است، بنابراین باید از رشته‌ها و تخصص‌های مختلف در آن حضور داشته باشند و بنای ما هم این است که افراد متخصص، به‌روز و پاکدست معرفی شوند لذا از هم‌اکنون بین احزاب و افرادی که اصلاح‌طلب نامیده می‌شوند و شاید عضو تشکلی هم نباشند، فراخوان داده‌ایم.» 

 

سعید نورمحمدی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان:

منتقد سازوکار انتخاب اعضای حقیقی  در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هستیم

ترافیک در لیست‌های سیاسی شورا‌ها

نقد اصلی که هم آقای جلایی‌پور و هم حزب ندا و هم چند حزب دیگر دارند، مساله شفاف‌نبودن در سازوکار انتخاب افراد حقیقی در این نهادهای اجماع‌ساز است. ما باید یک سازوکار شفاف و دموکراتیک داشته باشیم. این مساله لازمه مدرن‌شدن نظام سیاسی در همه ابعاد است. 

کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری:

به دعوت جامعه روحانیت مبارز لبیک گفتیم

ترافیک در لیست‌های سیاسی شورا‌ها

ما در این ساختار که به دعوت جامعه روحانیت مبارز انجام شد لبیک گفتیم و شورای وحدت را تشکیل دادیم. این شورا زیرمجموعه‌ای تحت‌عنوان هیات اجرایی انتخابات 1400 ریاست‌جمهوری و هیات اجرایی انتخابات شورای شهر دارد که رئیس هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری دکتر متکی هستند و چند نفر از دبیران‌کل، بنده، دکتر ناظری و دیگران عضو این هیات اجرایی هستیم. مسئول هیات اجرایی مربوط به شوراها نیز ‌موسی‌پور عضو جامعه روحانیت مبارز است که شوراها را ساماندهی می‌کند و نمایندگان احزاب در آن حاضرند. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۹۹، کد خبر: ۵۲۷۸۸، www.farhikhtegandaily.com.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین