پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۳۳۴۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
هم تورم شدید و هم سرکوب ارزی سم تولید هستند. اولی تقاضای اجتماعی برای سرکوب قیمتی میسازد و دست گروه‌های رانتی را برای قایم شدن پشت شعار‌های پوپولیستی باز میکند. دومی هم باعث کاهش صادرات و افزایش وارادت میشود.دولت و مجلس پیشاپیش علاوه بر تورم زایی، تولیدزدایی در سال ۱۴۰۰ را نیز تدارک دیده اند. اصلیترین موانع و متهم‌ها همین‌ها هستند که منافع کشور را فدای انتخابات پیش رو کردند.
شعار سال: بودجه ۱۴۰۰ پس از تایید شورای نگهبان، در واپسین روز‌های ۹۹ توسط رییس مجلس ابلاغ شد. بودجه عمومی به ۱۲۷۸ همت رسیده: حدود ۱۲۴ درصد رشد نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹. شکاف دخل و خرج دولت هم احتمالا ۶۰۰ همت را رد خواهد کرد.

 تورم شدید ناشی از این شکاف عظیم را صرفا با فروش ارز‌های نفتی (آنهم اگر توافق حاصل شود یا آمریکا اجازه آزاد شدن دارایی‌های ارزی ایران را بدهد) در بازار داخل میتوان کاهش داد. این هم یعنی سرکوب ارزی.

 هم تورم شدید و هم سرکوب ارزی سم تولید هستند. اولی تقاضای اجتماعی برای سرکوب قیمتی میسازد و دست گروه‌های رانتی را برای قایم شدن پشت شعار‌های پوپولیستی باز میکند. دومی هم باعث کاهش صادرات و افزایش وارادت میشود.

 کنترل قیمتی و سرکوب ارزی از متهمان اصلی محیط نامساعد کسب و کار در کشور هستند. بماند که با کسری ذخایر ارزی، بانک مرکزی بر تداوم اجرای بسته بازگشت ارز صادرات پافشاری خواهد کرد. بسته‌ای که همین حالا هم نفس تجارت کشور را گرفته است.

 خلاصه اینکه، دولت و مجلس پیشاپیش علاوه بر تورم زایی، تولیدزدایی در سال ۱۴۰۰ را نیز تدارک دیده اند. اصلیترین موانع و متهم‌ها همین‌ها هستند که منافع کشور را فدای انتخابات پیش رو کردند.

 البته درد فقط این نیست: بودجه ۱۴۰۰ سیاست خارجی کشور را نیز خراب خواهد کرد.
 
علی مروی
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی خیابان انقلاب
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین