پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۳۴۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در حوزه "موانع تولید"، فقدان راهبرد منسجم و جهت گیری مناسب در حمایت از تولید و بروکراسی عریض و طویل از اصلی‌ترین مشکل بنگاه‌های تولیدی هستند. در واقع در بخش تولید عمدتاً، حمایت‌ها فاقد جهت‌گیری مشخص (در چارچوب سیاستی) بوده است و در نتیجه، هم بخشی مهمی از منابع هدر رفته و هم در فرایند توزیع آن‌ها زمینه‌های فساد و رانت ایجاد شده است.
شعار سال:شعار سال 1400 بر دو قسمت اصلی در حوزه پشتیبانی و رفع موانع تولید تاکید دارد.  بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در حوزه "موانع تولید"، فقدان راهبرد منسجم و جهت گیری مناسب در حمایت از تولید و بروکراسی عریض و طویل از اصلی‌ترین مشکل بنگاه‌های تولیدی هستند. در واقع در بخش تولید عمدتاً، حمایت‌ها فاقد جهت‌گیری مشخص (در چارچوب سیاستی) بوده است و در نتیجه، هم بخشی مهمی از منابع هدر رفته و هم در فرایند توزیع آن‌ها زمینه‌های فساد و رانت ایجاد شده است.  بر اساس آمار‌ها ۴۰ درصد وام‌های بخش تولید در سال۹۹، انحراف داشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، تولید کننده بخش‌های زیادی از این اعتبارات را به سمت بازار‌های مالی برده اند چرا که در آنجا سود بیشتری نسبت به تولید وجود داشته است. این موضوع نشان از عدم سیاست گذاری مناسب در زمینه توزیع صحیح منابع و نظارت بر آن‌ها دارد.

 بر اساس همین گزارش مرکز پژوهش ها، عمده‌ترین خواسته‌ی بنگاه‌های تولیدی در حوزه پشتیبانی و حمایت‌ها، تامین منابع نقدینگی است و غالبا از نبود نقدینگی کافی جهت تکمیل زنجیره تولید گلایه دارند. این در حالی است که نقدینگی لازم در کشور وجود دارد، اما متاسفانه با سیاست‌های مالی و بانکی نادرست، نقدینگی به جای حرکت به سمت تولید، وارد سفته بازی و بنگاه‌های نامولد شده است. در یک جمله تولید کننده ما در عین حالی که در کنار دریا قرار گرفته، اما همواره تشنه است. نقدینگی و نظام بانکی در یک اقتصاد به مثابه خون و قلب در بدن هستند. اگر خون توسط قلب درست جریان نیابد، سیستم بدن نیز مختل می‌شود.

 از همین منظر اگر نظام بانکی در اقتصاد نتواند نقدینگی را به سمت تولید حرکت دهد به ناچار به سمت کار‌های نامولد حرکت می‌کند و در اکثر موارد پدیده مالی شدن اقتصاد را حاصل می‌سازد. به این معنی که سود فعالیت‌های سفته بازی از تولید بیشتر خواهد شد. در نتیجه نه تنها نقدینگی به تولید نمی‌آید، بلکه خود تولید کننده نیز عمده سرمایه خود را به جای سرمایه گذاری در تولید، به سمت سفته بازی می‌برد.
 
علی محمدی
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی خیابان انقلاب
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین