پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
در ادامه سوابق نگاری کاندیدا‌های احتمالی ۱۰۰، به سیدمسعود میرکاظمی متولد ۱۳۳۹ در اردستان اصفهان و دکترای مهندسی صنایع می‌پردازیم.

شعار سال:سیدمسعود میرکاظمی متولد ۱۳۳۹ در اردستان اصفهان و دکترای مهندسی صنایع است.

در دوره جنگ در حوزه برنامه‌ریزی و پشتیبانی فنی جنگ مشغول بوده و پس از پایان دوران جنگ به وزارت دفاع رفت. فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا را پایه‌گذاری کرد و از ابتدای تاسیس تا رفتن به کابینه دولت نهم عهده‌دار مدیریت آن بود و بخاطر آن عنوان مدیر نمونه کشوری در سال ۷۹ را دریافت کرد.

او ناظر بیش از ۱۰۰ پروژه کلان ملی در حوزه طراحی سیستم‌های مدیریتی بوده و در بسیاری از صنایع زیرساختی و مادر کشور از جمله صنعت روغن، قند، مس، پتروشیمی و هواپیمایی دارای تجربه و سابقه مدیریت و مشاوره است.

مرکز بررسی سیستم‌ها و افزایش بهره‌وری، مرکز مطالعات و پشتیبانی‌های لجستیکی و مرکز مطالعات بنیادی سپاه از جمله مراکزی است که میرکاظمی مدیریت آن را برعهده داشته و برای مسائل گوناگون کشور راه‌حل‌های اجرایی ارائه داده است.
با روی کار آمدن دولت نهم وزیر بازرگانی شد و طرح‌های مختلفی برای مبارزه با فساد و قاچاق طراحی و اجرا کرد. طرح «شبنم» و «ایران کد» برای شناسایی و ردگیری کالای قاچاق از گمرک تا کف بازار موفق‌ترین این طرح‌ها بود که البته در دولت روحانی متوقف شد. میرکاظمی خاطره خوشی از نظر ثبات بازار در دولت نهم به جا گذاشت و اختلاف شدید واردات و صادرات را به صفر نزدیک کرد.
حواشی پایان دولت نهم و آغاز دولت دهم میرکاظمی را برای قطع همکاری و بازگشت به دانشگاه مصمم کرده بود اما با اصرار محمود احمدی‌نژاد و با توجه به فشاری که دولت از ناحیه فتنه ۸۸ و فضای تحریم تحمل می‌کرد، عهده‌دار وزارت نفت شد.

میرکاظمی با شجاعت مثال زدنی ترکیب مدیران ارشد صنعت نفت را دگرگون کرد و حدود ۲۵۰ مدیر و کارشناس متخلف و مساله‌دار را از گردونه مدیریت نفت و گاز خارج کرد.

اولین مساله چالشی او مربوط به دستور توقف «سوآپ» نفتی بود. در قرارداد سوآپ، مقدار مشخصی نفت در بند نکا در شمال کشور تحویل گرفته و مصرف می‌شد و در عوض معادل همان مقدار از جزیره خارک به مقصد دیگری ارسال می‌شد.

میرکاظمی با بررسی دقیق متوجه شد که در ازای دریافت نفت در شمال کشور، هیچ نفتی از جنوب کشور خارج نمی‌شود و ایران عملا خریدار نفت شده است! ضمن آن که برای هر بشکه به جای ۸ دلار تنها ۲۰ سنت به شرکت ملی نفت پرداخت می‌شده است. او با کشف انگیزه‌های پنهان دلالی، سوآپ تقلبی نفت را متوقف کرد و مابه‌التفاوت نفت وارداتی از نکا را با افزایش تولید جبران کرده و ۵ میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه کرد.

او همچنین در سال ۸۸ با آغاز زمزمه‌های تحریم بنزین کشور، طرح راهبردی خودکفایی بنزین را کلید زد که یکی از مهم‌ترین مسیرهای تحریمی علیه جمهوری اسلامی را مسدود کرد. پایه‌گذاری طرح راهبردی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز مربوط به دوره وزارت میرکاظمی در نفت است.

میرکاظمی با توسعه سه برابری جایگاه‌ها و تولید CNG وابستگی کشور به بنزین وارداتی را به شدت کاهش داد و از سوی دیگر با افزایش ذخایر بنزین تا زمان اثرگذاری تحریم بنزین توانست بدون کمبود حتی یک لیتر بنزین کشور را از این گردنه مهم عبور دهد.
کاهش فروش نفت خام کشور از جمله بحران‌های دیگر دوران مدیریت میرکاظمی بود. او بعد از دوره وزارتش نقل کرد که زمانی وزارت‌خانه را تحویل گرفته که نفتکش‌ها و کشتی‌های زیادی پر از محموله نفتی در آب‌های آزاد سرگردان بوده و خریداری نداشته است. اما او سفری محرمانه به چین انجام داده و ضمن دیدار با شرکت‌های بزرگ نفتی و معاون اقتصادی نخست وزیر چین، تمام محموله‌ها را فروخته و قراردادی به میزان ۶۰ هزار بشکه بیش از آن چه که هدف سفر بوده را محقق کرده و به کشور بازگشته است. میرکاظمی در واقع مبدع و پایه‌گذار دور زدن تحریم‌های نفتی در جمهوری اسلامی بوده است.

عمر مدیریتی میرکاظمی در وزارت نفت با طرح مجلس درباره ادغام وزارت نفت و وزارت نیرو به پایان رسید.

میرکاظمی سپس با کاندیداتوری از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شده و ریاست کمیسیون انرژی را بر عهده گرفت. در همان دولت دهم، مشکل بابک زنجانی را کشف کرد و طی طرح تحقیق و تفحصی که فقط خود او از آن خبر داشت، موضوع را به اطلاع نهادهای نظارتی رساند.

باقری لنکرانی در انتخابات ۹۲ گفته بود که جلسات متعددی با او، پرویز فتاح و سعید جلیلی برای حضور در انتخابات داشته اما او در نهایت نپذیرفته است. در سال ۹۶ یکی از کاندیداهای جریان انقلابی گفته بود که میرکاظمی را اصلح می‌دانم و از او به عنوان جدی‌ترین گزینه معاون اولی دولت آیت‌الله رئیسی نام برده می‌شد.

میرکاظمی در این دوره از انتخابات نیز هنوز نفیا و اثباتا موضعی برای حضور در انتخابات نداشته است. با این حال گفتگوها و دعوت از او همانند چند چهره دیگر همچنان در جریان است.

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی رجانیوز

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین