پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
یکی از نقاط قوت وزارت اطلاعات صیانت و اشراف اطلاعاتی در محیط داخلی و خارجی است و در عین پیش‌بینی و پیشگیری به اقدام اطلاعاتی در حد ضرورت با پایبندی به شرع، قانون و اخلاق اسلامی اقدام می‌کند و با الطاف الهی در ظل توجهات حضرت، ولی عصر (عج) با دشمنان مبارزه و توطئه‌های آنان را خنثی می‌کند.
شعار سال: بدون سایه‌ای از تردید، می‌توان نقطه آغازین پیدایش فعالیت‌های اطلاعاتی در تاریخ بشر را زمانی دانست که زمامداران قبایل و جوامع خُرد فهمیدند برای دوام و بقا افزون بر قدرت نظامی و برتری اقتصادی، کسب اطلاعات دقیق از رقیب و حفظ اطلاعات خویش ضرورتی انکارناپذیر است. هر چه حضور انسان بر کره خاکی طولانی‌تر می‌شد، درک درستی این سخن بیشتر می‌شد، چرا که ترفند‌های نفوذ در ارکان حکومت‌ها پیچیدگی بیشتری به خود می‌گرفت؛ طلایه‌داران جنگ‌ها به جای افسران ارشد رزم‌جو، جاسوسان خبره‌ای بودند که اسرار نظامی گردان مقابل را صفحه به صفحه ورق می‌زدند و پیروزی عرصه جنگ را کسانی رقم می‌زدند که سکوت و حفظ اسرار را بر خود تکلیف کرده بودند.

اینک در عصر ارتباطات که ابزار ارتباطی روند فزاینده‌ای به خود گرفته است و فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی تمام شئون زندگی اجتماعی انسان‌ها را درنوردیده و به درون حوزه‌های مختلف زندگی بشر نفوذ کرده است، نیاز به فعالیت‌های اطلاعاتی بیش از پیش نمود می‌یابد.

وزارت اطلاعات از بدو تأسیس در سال ۱۳۶۳ همواره سعی نموده است سپهر نجات‌بخش در برابر هجمه دهشت‌آور جاسوسان اطلاعاتی و نفوذ رقیبان بر پیکره این مرز و بوم بوده است و ثمره ۳۶ سال تجربه عملکرد اطلاعاتی این وزارتخانه ایجاد آرامش و امنیت در جامعه با پایبندی به شرع، اخلاق و قانون در جامعه می‌باشد.

جای انکار نیست که فرهنگ دینی از مولفه‌های مهمی است که در ترسیم نقشه راه بسیار برجسته و راهگشا می‌باشد؛ شرع مقدس اسلام به ما حکم می‌کند که سرمایه‌های ملی، اسرار نظامی و راهبردی حکومت اسلامی را هر چند به نظر کوچک و بی‌ارزش آیند برپایه قانون و اخلاق حفظ نماییم و در نبرد اطلاعاتی طی ۳۶ سال گذشته علاوه بر اشراف، صیانت و خنثی‌سازی تحرکات خصمانه در راستای حفظ امنیت تمامی شهروندان کشور عزیزمان با پشتوانه مردم فهیم کشورمان همواره ایرانی سربلند و پیروز داشته باشیم.

فعالیت اطلاعاتی در جهان معاصر

در جهان معاصر که تهدیدات، شکل و شیوه‌های تازه‌ای به خود گرفته، نقش فعالیت‌ها و تهاجمات اطلاعاتی جایگاه ویژه‌ای را در برنامه دشمنان به خود اختصاص داده است. در حال حاضر اگر کشوری از هر نظر آمادگی و توانایی نداشته باشد، ولی از دوست و دشمن و اوضاع داخلی و خارجی خود آگاهی‌های لازم را داشته باشد. تمام آمادگی حاصل شده بی‌اثر و ابتر خواهد شد. بیشترین تهاجمات در عصر حاضر ماهیت اطلاعاتی و امنیتی دارد و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون توجه به این امر مهم به حیات خود ادامه دهد. اطلاعات و آشنایی با راه‌کار‌های دفاعی در این خصوص از ضروریات غیرقابل غفلت حیات فردی و اجتماعی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و جنبه‌های فعالیت اطلاعاتی برگرفته از احکام قطعی عقلی و سیره و روش بزرگان است و دین مبین اسلام بر ضرورت دفاع از کشور اسلامی تأکید و توصیه فراوان دارد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) و تشکیل نظام اسلامی نیاز به تشکیلات اطلاعات برای حفظ نظام و کشف توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی از ضرورت و اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا حفظ امنیت، خنثی کردن نقشه‌ها و توطئه‌های اخلالگران و جلوگیری از هرج و مرج بدون آن امکان‌پذیر نیست. از این‌رو گذشته از حکم عقل و تأیید عقلا بر ضرورت وجود تشکیلاتی جهت اشراف اطلاعاتی، صیانت و اقدام اطلاعاتی بویژه به منظور حفظ نظام امنیت جامعه و نظام اسلامی همواره مسلمانان را از کید و مکر‌های دشمنان داخلی و خارجی برحذر داشته است.

امروز نقش دستگاه‌های اطلاعاتی بسیار تعیین‌کننده است در عصر امروز دوران نبرد سرویس‌های اطلاعاتی است با این تفاوت که تشکیلات امنیتی جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند مانند دیگر سرویس‌های اطلاعاتی سایر کشور‌ها عمل کند، زیرا ماموریت‌های این وزارتخانه در چارچوب شرع، قانون و اخلاق نمود پیدا می‌کند.

امنیتی که برای فرهنگ بندگی، اجرای احکام اسلامی و حاکم شدن ارزش‌های دینی در جامعه است، نمی‌تواند از راهکار غیراسلامی باشد بر همین اساس وزارت اطلاعات ماموریت‌های خود را بر محور شرع، اخلاق و قانون قرار داده است.

خداوند متعال در صدر ایجاد کنندگان امنیت در جامعه است و امنیت یک نعمت خدادادی بستر ساز رشد و تعالی فرهنگ و اقتصاد در سرزمین هاست و رسالت حکومت اسلامی برقراری امنیت است همانطورکه خداوند برای بندگانش امنیت ایجاد کرده است.

فعالیت اطلاعاتی در جمهوری اسلامی ایران

در سال ۱۳۶۲ قانون تأسیس وزارت اطلاعات به تصویب رسید و بعد از حدود یک سال در ۲۷ مرداد ۱۳۶۳ مقدمات کار فراهم و اجرایی گردید که مسوولیت گردآوری و پرورش اطلاعات امنیتی و برون‌مرزی، حفاظت اطلاعات، فعالیت‌های ضدجاسوسی و مبارزه با تروریسم را بر عهده دارد. در متن قانون تشکیل وزارت اطلاعات آمده است: "به منظور کشف و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی و حفاظت اطلاعات و ضدجاسوسی و بدست آوردن آگاهی‌های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی جهت پیشگیری و مقابله با توطئه‌های آنان علیه انقلاب اسلامی، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود" لذا مسوولیت واگذار شده به وزارت اطلاعات نیازمند ازخودگذشتگی و تلاش بی‌وقفه و جهادی نیرو‌هایی با ایمان دارای توانمندی خاص، متمایز و بالاتر از حد معمول فکری و جسمی باشد.

تبعیت از رهبری شاخصه مهم نیرو‌های اطلاعاتی است که الگو و اسوه خود را با منویات مقام معظم رهبری منطبق می‌کنند و همین امر موجب اشراف حداکثری بر محیط امنیت ملی گردیده است.

مجاهدت خاموش و امنیت آفرین ۳۶ ساله سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات به واسطه تلاش جهادی که در این وزارتخانه مردمی صورت می‌گیرد علاوه بر امنیت آفرینی، بخشی از غرور ملی را نیز شامل می‌شود. عملیات‌های پیچیده وزارت اطلاعات از دستگیری عبدالمالک ریگی تا جمشید شارمن دنیا را مبهوت این نام‌آوران گمنام نموده است، عملیاتی که سرویس‌های جاسوسی سیا، موساد و ام‌آی‌سیکس را هنوز در سردرگمی فرو برده است.

نفوذ در کانون ضدانقلاب، اشراف و دستگیری شبکه جاسوسان موساد به طور همزمان، دستگیری عوامل ترور دانشمندان هسته ای، عملیات پیچیده آزادسازی دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی، مبارزه با حملات گروه‌های تروریستی از جمله داعش، برخورد با مفاسد اقتصادی و شناخت و اشراف نسبت به سایر تحرکات سرویس‌های جاسوسی از جمله اقدامات موفق وزارت اطلاعات است. البته این دست از اقدامات تنها اشاره‌ای کوچک از هزاران عملیات پیچیده وزارت اطلاعات می‌باشد که به دلیل ماهیت پنهان کار اطلاعاتی در عرصه گمنامی فعال هستند.

ثمره ۴ دهه تجربه عملکرد اطلاعاتی ایجاد آرامش در جامعه است، طوری‌که هیچ‌کس در کشور احساس ناامنی نمی‌کند، استاد در دانشگاه، فعال اقتصادی در عرصه اقتصاد، فعال فرهنگی در حوزه فرهنگ و... با آرامش و امنیت فعالیت خود می‌پردازند از سوی دیگر یکی از پیش نیاز‌های ارتقاء ایمان و معنویت در جامعه توسعه‌ی امنیت است. خیر و برکت در سرزمین‌ها در سایه امنیت محقق خواهد شد.

تأمین امنیتی به همراه رعایت شرع، اخلاق و قانون ماندگارترین امنیت را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

شرع، اخلاق و قانون در وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات بر مدار احکام اسلامی و براساس اصول و ارزش‌های فقه شیعه بنا شده و برهمین اساس امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) با حساسیت خاصی همواره بر رعایت اصول اخلاقی، شرعی و قانون در وزارت اطلاعات تأکید داشته‌اند.

نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس قانون بار سنگین تأمین امنیت نظام و مردم را بر اساس احکام مقدس اسلام بر دوش وزارت اطلاعات گذاشته است و آن را به عنوان مأموریت ذاتی این وزارتخانه مشخص نموده است.

همچنان که حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علوی وزیر محترم اطلاعات بیان داشتند: «همه کردار و رفتار ما باید در چارچوب احکام اسلام و بر مبنای رضایت خدا باشد، تکیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها بر احکام شرع و اسلام است.» ایشان با اشاره به توصیه‌های موکد مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) بر رعایت شرعیات و تبعیت از اسلام توسط وزارت اطلاعات تصریح نمودند: «امروز وزارت اطلاعات بر اساس این رهنمود‌ها محور فعالیت خود را حول سه موضوع شرع، اخلاق و قانون بنا نهاده است... امنیت پایدار در چارچوب شرع مقدس اسلام مهمترین خدمت وزارت اطلاعات است.»

مأموریت‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) مبتنی بر رعایت ارزش محوری و اخلاق مداری است همچنان که حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علوی بیان داشتند: «سیستم اطلاعاتی باید با طبع نظام همراه باشد نه با تب نظام. در تب نظام گاهی چپ حاکم می‌شود و گاهی راست؛ گاهی این جریان حاکم می‌شود گاهی آن جریان؛ در طبع نظام ماییم و ارزش‌های نظام؛ کاری به رویکرد‌ها و سیاست‌های مقطعی توسط جریان‌هایی که در مواقعی حاکمیت را به دست می‌گیرند، قدرت دولت و اجرا را به دست می‌گیرند، نداریم. ما با طبع و طبیعت نظام حرکت می‌کنیم؛ مبنای ما هم در این حرکت در درجه اول احکام شرعی است و در درجه دوم قانون جمهوری اسلامی است که این‌ها جنبه الزامی دارند و در درجه سوم ارزش‌های اخلاقی و ارزش‌های اسلامی و انسانی که برای کار‌های اطلاعاتی جنبه‌هایی دارند.»

ایشان در ادامه با تأکید بر ضرورت حرکت بر مبنای احکام شرع و قانون می‌فرمایند: «ما باید کارمان را در چارچوب تنظیم کنیم و ان‌شاءالله پیش ببریم. کار‌ها نباید از چارچوب شرع خارج بشود، از چارچوب قانون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی برگشت به شرع است (چون امام راحل ارزش قوانین جمهوری را هم پایه احکام شرعی قرار داد یعنی وقتی قانونی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و شش نفر فق‌های نگهبان عدم مغایرت آن را با قانون و احکام شرع تأیید می‌کنند یعنی انطباق با احکام شرعی) خارج بشود. این چارچوب‌ها را وقتی رعایت بکنیم، ارزش خاصی به کار اطلاعاتی می‌دهد. خارج از این چارچوب کار‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسد. این حرف بنده نیست، این رهنمود سید و سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که فرمود: "من حاول امر به معصیته الله کان... لما یرجوا و... لما یهبط" کسی که دنبال امری دستیابی به هدف یا مقصدی از رهگذر معصیت خدا باشد، به هدف نمی‌رسد و دچار آسیب هم می‌شود. این راهی است که ائمه ما به ما یاد داده‌اند، این چارچوب‌ها را باید رعایت کنیم.»

یکی از نقاط قوت وزارت اطلاعات صیانت و اشراف اطلاعاتی در محیط داخلی و خارجی است و در عین پیش‌بینی و پیشگیری و به اقدام اطلاعاتی در حد ضرورت با پایبندی به شرع، قانون و اخلاق اسلامی اقدام می‌کند و با الطاف الهی در ظل توجهات حضرت، ولی عصر (عج) با دشمنان مبارزه و توطئه‌های آنان را خنثی می‌کند.

کلام آخر

رویکرد‌های وزارت اطلاعات طی ۳۶ سال تداوم کار حرفه‌ای و ذاتی در ابعاد امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تمهید الزامات و زمینه‌های افزایش احساس امنیت با جذب حداکثری، صیانت از منافع ملی، مراکز و نهاد‌های حساس و نخبگان، شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌پذیر با هدف حفظ استقلال، آزادی و جمهوریت نظام در عین پرهیز از وابستگی به جریانات و گروه‌های سیاسی است.

نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی بالاخص مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات، با پشتوانه مردم هوشیار و فهیم ایران عزیز کشورمان در ناامن‌ترین منطقه جهان، امن‌ترین نقطه را به خود اختصاص داده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ion.ir، ۶۸۶۴۶۰
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین