پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
تحقیقات درباره ریشه انتشار ویروس کرونا نتیجه قطعی به دنبال نداشته. محققان چهار سناریو مربوط به نشت این ویروس را به ترتیب میزان احتمال آن مطرح کرده‌اند. آن‌ها نتیجه گرفتند که انتقال از طریق حیوان دومین سناریوی محتمل است. آن‌ها گسترش مستقیم از خفاش به انسان را ارزیابی کردند و گفتند که انتشار از طریق محصولات غذایی «با زنجیره سرد» ممکن است، اما محتمل نیست.
شعار سال: بررسی‌ها برای یافتن ریشه اصلی انتقال ویروس کرونا به انسان همچنان ادامه دارد. سازمان بهداشت جهانی گزارشی منتشر و اعلام کرده ریشه اصلی ویروس کرونا احتمالا حیوانات بوده‌اند و ارتباطی به آزمایشگاه چینی در نزدیکی ووهان ندارد.

هیات بازرسان سازمان جهانی بهداشت که برای تحقیق درباره فرضیه شیوع ویروس کرونا از چین به این کشور سفر کرده بودند، اعلام کرد که نمی‌تواند تایید کند که منشا پیدایش و سرایت جهانی این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان بوده است. در گزارش‌های قبلی همواره گفته شده بود که ویروس کرونا از مرکز چین در سال ۲۰۱۹ شیوع پیدا کرده و به همه جهان رسیده است.

در گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت، جزییاتی از منشا دقیق ویروس ارائه شده و می‌گوید اگر محققان بتوانند ریشه ویروس کرونا را پیدا کنند برای جلوگیری از همه گیری‌های بعدی ایده‌های بیشتری خواهند داشت.
 
چین سعی کرد مساله شیوع ویروس را از جهان مخفی کند و هنوز مسئول اصلی پندمی کروناست

بر اساس گزارش فارین پالسی، همه کارشناسان گزارش سازمان جهانی بهداشت را به عنوان فصل الخطاب نمی‌دانند. چین در ابتدا سعی کرد مساله شیوع ویروس را از جهان مخفی کند و به عقیده بسیاری از افراد هنوز مسئول اصلی پندمی کروناست.

مقامات آمریکا در دولت ترامپ سازمان جهانی بهداشت را محکوم به حمایت از چین می‌کردند و با همین استدلال حمایت‌های مالی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت را در اوج پندمی کرونا قطع کردند.

محققان دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا نباید همه تقصیر‌ها را به گردن چین بیاندازد. نتیجه مطالعاتی که در کنفرانس موسسه بروکینز در هفته گذشته منتشر شده نشان می‌دهد اگر دولت ترامپ حمایت‌های مالی‌اش را قطع نمی‌کرد از مرگ ۴۰۰ هزار نفر جلوگیری می‌شد.

با این حال به گزارش فارین پالسی گزارش ۱۲۳ صفحه‌ای سازمان جهانی بهداشت هم منتقدان به سیاست‌های دولت چین را راضی نخواهد کرد. این مطالعات که ۲۸ روز به طول انجامیده توسط یک گروه ۱۷ نفره از دانشمندان از چند کشور مختلف در رشته‌های متفاوت انجام شده است. دانشمندان چینی تحقیقات اولیه این کار را انجام داده‌اند و در اختیار همتایان بین‌المللی خود قرار داده‌اند.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بهمن ۹۹ پس از ورود به چین به مدت دو هفته در ووهان در قرنطینه بودند و سپس در همکاری با پژوهشگران چینی و زیر نظر دولت چین و تحت تدابیر امنیتی شدید از بازار ووهان و موسسه ویروس‌شناسی در این شهر بازدید کردند. سخت‌گیری بر کارشناسان این شائبه را به وجود آورده بود که دولت چین قصد تحریف نتایج تحقیقات کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را دارد.

نیویورک تایمز درباره تحقیقات این گروه نوشته در ماه فوریه و ژانویه که سفر تحقیقاتی این گروه از دانشمندان به ووهان آغاز شده بود، دولت چین از در اختیار قرار دادن داده‌های خام به محققان خودداری کرد و منجر به بروز تشنج‌هایی در جریان مطالعات شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت: «ما با توجه به روش و فرآیند شکل‌گیری گزارش [سازمان جهانی بهداشت]نگرانی‌هایی داریم. به ویژه آنکه این واقعیت اثبات‌شده‌ای است که دولت چین در نوشتن و تهیه این گزارش دخالت کرده است.»
 
جامعه اطلاعاتی آمریکا ویروس کرونا را ساخته دست بشر نمی‌داند

سوالی که این گروه قرار بود به آن پاسخ دهند این بود که ویروس کرونا اولین بار قبل از ورود به بدن اولین انسان، از کجا وارد بدن حیوانات شده است. بازار حیوانات ووهان در ابتدا از سوی مقامات چینی به عنوان مشا اولیه ویروس معرفی شد. با اینکه بعد از بسته شدن بازار حیوانات ووهان ده‌ها نمونه از ویروس در نمونه‌های محیط زیستی جمع آوری شده پیدا شد، اما این نمونه‌ها برای اینکه ثابت کنند این بازار نقطه صفر شیوع ویروس بوده کافی نبودند.

مقامات چینی همزمات مجموعه‌ای تئوری توطئه را درباره ریشه ویروس کرونا مطرح کردند. آن‌ها مواد غذایی منجمد وارداتی و ارتش آمریکا را مقصر اصلی خواندند.

در میان این درگیری‌ها با پکن، ترامپ در آپریل سال گذشته اعلام کرد که یک انستیتوی ویروس شناسی در ووهان منشا ویروس کرونا بوده است. رابرت ردفیلد مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دولت ترامپ روز جمعه در مصاحبه با سی ان ان در یک اقدام غیر معمول اعلام کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا که شیوع ویروس کرونا را رصد می‌کند گفته معتقد نیست که ویروس کرونا ساخته دست بشر باشد.

محققان چهار سناریو مربوط به نشت این ویروس را به ترتیب میزان احتمال آن مطرح کرده‌اند. آن‌ها نتیجه گرفتند که انتقال از طریق حیوان دومین سناریوی محتمل است. آن‌ها گسترش مستقیم از خفاش به انسان را ارزیابی کردند و گفتند که انتشار از طریق محصولات غذایی «با زنجیره سرد» ممکن است، اما محتمل نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از رویداد۲۴، تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۵۶۴۷۲، www.rouydad۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین