پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۰۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
ولی‌عهد سابق اردن در پیامی ویدئویی با بیان اینکه هم‌اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد، دولت و پادشاه این کشور را به فساد، بی‌کفایتی و آزار منتقدان متهم کرد.

شعار سال: بعد از تکذیب بازداشت شاهزاده «حمزه بن حسین» ولی‌عهد سابق اردن، وی در پیامی ویدئویی بازداشت خانگی خود را تایید کرد.

شبکه «بی‌بی‌سی» بامداد یکشنبه ویدئویی را از شاهزاده حمزه منتشر کرد و مدعی است که وکیل او این ویدئو را برای آنها ارسال کرده است.

ولی‌عهد سابق اردن که برادر نانتی «عبدالله دوم» شاه این کشور نیز هست، در این ویدئو که به گفته خودش برای توضیح اتفاقاتی که روز شنبه در اردن رخ داده ضبط کرده است، دولت عبدالله دوم را به فساد، بی‌کفایتی و آزار منتقدان متهم کرد.

شاهزاده حمزه با تکذیب ارتکاب هرگونه اقدام خطا، گفت: «رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن صبح [شنبه] به دیدار من آمد و گفت اجازه ندارم از کشور خارج شوم، با دیگران ارتباط داشته باشم یا با کسی ملاقات کنم زیرا در دیدارهایی که داشته‌ام - چه حضوری و چه مجازی - انتقاداتی از دولت یا شاه اردن مطرح شده است».

بر این اساس، وی با رد هرگونه دخالت در توطئه‌چینی علیه دولت عبدالله دوم، گفت اما شخصا از سوی دستگاه‌های امنیتی اردن به انتقاد از دولت متهم نشده است.

ولی‌عهد سابق اردن در ادامه توضیح داد: «من مسئول در هم شکستن دولت، فساد یا بی‌کفایتی که به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال در ساختار دولتی ما بوده و بدتر هم شده، نیستم! من مسئول بی‌اعتمادی مردم به نهادهای دولتی نیستم. آنها مسئول هستند».

حمزه بن حسین با بیان اینکه دوستان و نزدیکان وی توسط دولت این کشور بازداشت شده‌اند، افزود: «محافظان من گرفته شدند، خطوط تلفن و اینترنت قطع شدند و این آخرین روش نحوه ارتباط‌گیری من از طریق اینترنت ماهواره‌ای است».

وی ادامه داد: «متاسفانه این کشور از جبهه‌های پیشرو در آموزش، بهداشت، عزت انسانی و آزادی به چیزی نزول پیدا کرده که در آن حتی انتقاد از یک بُعد کوچک از سیاست‌ها منجر به بازداشت و آزار توسط سرویس‌های امنیتی می‌شود. این کشور به نقطه‌ای رسیده که دیگر هیچکسی نمی‌تواند نظر خود را درباره چیزی بگوید و بازداشت، تهدید یا آزار داده نشود».

ولی‌عهد سابق اردن در این ویدئو تصریح کرد: «این یک چرخش بسیار ناراحت‌کننده و تأسف‌بار برای کشوری است که قبلا جزو پیشروان در منطقه بود.

اگر این [روند] ادامه یابد، جان و آینده فرزندان ما در خطر خواهد بود. کامیابی و سعادت آنها توسط نظام حکومتی که تصمیم گرفته تا منافع شخصی، منافع مالی و فساد در آن مهمتر از جان و عزت و آینده ۱۰ میلیون نفر باشد، به حاشیه رانده شده است».

منابع خبری  شامگاه شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی از جمله برادر پادشاه این کشور به اتهام کودتا خبر دادند.

این گزارش‌ها از دستگیری برادر پادشاه اردن و برخی از مقام‌های عالی‌رتبه این کشور به اتهام تلاش در براندازی «عبدالله دوم» پادشاه این کشور حکایت داشتند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز نوشت که این اقدام به دنبال کشف آنچه مقام‌های کاخ توطئه ای پیچیده و گسترده توصیف کردند، صورت گرفت. یک مقام اردنی نیز با  تایید این حادثه گفت که  دستگیری ها مرتبط به «تهدید علیه ثبات کشور» بوده است.

یک مقام اطلاعاتی اردن بدون اشاره به جزئیات بیشتر، طرح کودتا را  توطئه داخلی و خارجی خواند. به گفته وی، در میان دیگر افراد دستگیر شده  یک شهروند سعودی نیز مشاهده می‌شود.

بامداد یکشنبه همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه گزارش‌ها درباره تحولات اردن را به دقت زیر نظر دارند، گفت که شاه اردن شریک مهمی برای واشنگتن بوده و از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان یایران، تاریه انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۴۷۶۵، www.didbaniran.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
این اقا هم از جون خودش گذشته و خواسته مثلا بدون جریان مردمی تغییراتی ایجاد کنه که به سنگ خورده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین