پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۶۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مدتی است که موضوع اصلاح سهمیه‌ها در دستور کار قرار دارد اما هنوز نتیجه نهایی از آن استخراج نشده است.منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره می‌گوید: هنوز نتیجه اجرایی برای حذف سهمیه‌ها به وزارت علوم ابلاغ نشده است، زیرا تصمیم‌گیری نهایی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.

شعار سال: اصلاح سهمیه‌های آزمون‌ها مدت زیادی است که مورد بحث قرار می‌گیرد اما هنوز نتیجه نهایی از این بحث‌ها استخراج نشده است. در آخرین اقدام لایحه‌ای برای ساماندهی سهمیه‌ها از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت تهیه شده ولی از آنجائی که موضوع سهمیه‌ها در نهادهای مختلف شامل دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، بررسی‌های مورد نیاز همچنان ادامه دارد.

شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به‌عنوان زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت بررسی ساماندهی سهمیه‌ها را برعهده گرفته است. حجت الاسلام روح‌الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌گوید: لایحه مذکور به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ارائه شد و مورد بحث و تصویب اولیه قرار گرفت. وی ادامه می‌دهد: تصویب اولیه این طرح در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به انجام رسیده است. شاطری عنوان می‌کند که این موضوع با هماهنگی و مشارکت نمایندگان مجلس صورت گرفته است.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بیان می‌کند: این لایحه برای تصویب نهایی به دفتر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.

اصلاح سهمیه‌ها تا سال ۱۴۰۱

حال زمان اجرای اصلاح سهمیه‌ها برای بسیاری از داوطلبان آزمون‌ها مهم است. منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره می‌گوید: هنوز نتیجه اجرایی برای حذف سهمیه‌ها به وزارت علوم ابلاغ نشده است، زیرا تصمیم‌گیری نهایی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.

غلامی در ادامه درباره زمان اجرایی سازی این طرح، بیان می‌کند: برای کنکورهای ۱۴۰۰ اتفاقی نمی‌افتد، اما امیدواریم حذف سهمیه‌ها و برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به کنکور ۱۴۰۱ برسد.

چه سهمیه‌هایی باقی می‌مانند؟

اگر این لایحه به تصویب برسد همه سهمیه‌های کنکور حذف می‌شوند و چهار گروه از سهمیه‌ها شامل سهمیه مناطق کم برخوردار، سهمیه استعداد درخشان، سهمیه ایثارگران و سهمیه مناطق همچنان باقی می‌مانند. به گفته فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور؛ در آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای سهمیه‌های پذیرش به‌صورت آزاد مناطق یک دو و سه ایثارگران است. در آزمون‌های فنی حرفه‌ای کاردانی پیوسته و ناپیوسته علمی کاربردی کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته آزمون دکترا و آزمون‌های پزشکی و دامپزشکی پذیرش به‌صورت آزاد و ایثارگران است که سهمیه‌های آن‌ها در پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی اعمال می‌شود.

بر این اساس ظرفیت سهمیه‌های هر رشته در آزمون سراسری در مجموع به میزان ۵۰ درصد نسبت شرکت‌کنندگان به هر یک از مناطق و مابقی ۵۰ درصد به‌صورت آزاد به‌تمامی داوطلبان متقاضی هر کدرشته محل اختصاص می‌یابد. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی مجاز است با توجه به امکانات آموزشی پژوهشی آزمایشگاهی رفاهی موسسه در جهت ارتقای سطح علمی پذیرفته‌شدگان به حفظ کیفیت آن‌ها نسبت به تعدیل سهمیه داوطلبان آزاد و مناطق اقدام کند.

چه سهمیه‌هایی حذف می‌شوند؟

براساس محتویات لایحه پیشنهادی مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت‌علمی در این قانون لغو می‌شود و پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع و دوره‌های آموزش عالی بر اساس این قانون و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش عالی کشور انجام می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۷۳۰۳۷، www.ana.press.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین