پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
تعدادی از اهالی روستای برومی از توابع بخش غیزانیه اهواز، خواستار برخورد با عوامل تخلیه مواد شیمیایی در اطراف این روستا شدند.
شعار سال: اهالی بخش غیزانیه با ارسال ویدیو‌هایی از تخلیه مواد شیمیایی در اطراف روستای برومی، خواستار پیگیری مسئولان و برخورد با عوامل این تخلف شدند.

روستای برومی با حدود پنج هزار نفر جمعیت در بخش غیزانیه، مرکز استقرار شرکت‌های نفتی، در شرق اهواز قرار دارد.

دهیار روستای برومی اظهار داشت: یک تانکر چند روز پیش مقدار زیادی مواد شیمیایی در ۵۰۰ متری این روستا تخلیه کرد که این آلودگی روستا‌های صفیره و لذة را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

عباس قطرزاده با بیان اینکه چند روز قبل از این نیز مواد شیمیایی توسط این تانکر در نقطه دیگری از روستا تخلیه شده بود، افزود: سطح زیادی از زمین‌های اطراف روستا با این مواد شیمیایی آلوده شده و بوی شدید و تندی که از آن متصاعد می‌شود باعث آزار و ناراحتی مردم روستا شده است، با توجه به اینکه روستای برومی ۹۰۰ خانوار جمعیت دارد، افراد زیادی در معرض این آلودگی قرار دارند.

وی اضافه کرد: بخشی از این مواد شیمیایی را نیز آتش زدند که بر شدت بوی تند آن افزوده شد.

قطرزاده گفت: گزارش تخلیه مواد شیمیایی و شکایت اهالی روستا به بخشداری اعلام شده، ضمن اینکه مسئول بهداشت روستا نیز در جریان این موضوع قرار دارد و مستندات خود را جمع آوری کرده است.

احتمال تخلف شرکت‌های نفتی منطقه

بهورز روستای برومی نیز تخلیه مواد نفتی در اطراف روستای برومی را تایید کرد و گفت: یک تانکر در هفته گذشته در ۲ نوبت مواد شیمیایی را در شمال و جنوب این روستا تخلیه کرده است.

حمید مکوندی افزود: از عوامل تخلیه این مواد شیمیایی اطلاعی نداریم، اما احتمال می‌دهیم مربوط به یکی از شرکت‌های نفتی مستقر در این منطقه باشد.

وی اضافه کرد: پلاک تانکر به پاسگاه محل اعلام و درصدد شناسایی آن هستیم، گزارشی از تخلیه این مواد شیمیایی به همراه مستندات نیز تهیه و به مرکز بهداشت استان ارائه شده که با توجه به تعطیلات نوروزی قرار است روز شنبه آینده نسبت به آن اقدام شود.

مکوندی گفت: پلاک تانکر تخلیه کننده مواد شیمیایی به کلانتری محل اعلام شده، اما هنوز شرکت متخلف را شناسایی نکردیم.

وی افزود: این مواد بسیار بدبو و آلوده هستند به طوری که برخی از اهالی روستا بعد از تخلیه آن، خانواده خود را از محل دور و به شهر منتقل کردند.

مکوندی اضافه کرد: با توجه به شدت بوی نامطبوع و اعتراض اهالی، تا دیروز زمین‌های آلوده به مواد شیمیایی خاکبرداری شد.

تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز همچنین اظهار داشت: در پی دریافت گزارشی از تخلیه مواد شیمیایی در اطراف روستای برومی، کارشناسان این اداره به محل اعزام و شرایط را بررسی کردند.

علی بنی‌عگبه افزود: از این مواد شیمیایی بوی شدید و تندی متصاعد می‌شود که احتمالا ضایعات شیمیایی باشد، اما نوع مواد شیمیایی و عوامل تخلیه آن هنوز برای ما مشخص نشده است که روز شنبه آینده بر اساس شماره پلاک تانکر تخلیه کننده، اقدام قانونی و قضایی خود را انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خاکبرداری از زمین‌های آلوده بدون اطلاع اداره محیط زیست انجام شده، گفت: پاکسازی خاک آلوده به مواد شیمیایی باید بر اساس شیوه نامه و ضوابط خاصی زیر نظر اداره محیط زیست انجام شود و این تخلف مشمول جرایم آلودگی خاک است.

بر اساس این گزارش، بخش غیزانیه در شرق اهواز، بیش از ۹۰ روستا و بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد.

بیش از ۳۰۰ چاه نفت در بخش غیزانیه قرار دارد و عظیم‌ترین تاسیسات نفتی منطقه نیز در آن مستقر شده است. شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بزرگترین تولید کننده نفت کشور (شامل شرکت نفت و گاز کارون و شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون) در بخش غیزانیه قرار دارند.

بر اساس گزارش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز، همچنین در بخش غیزانیه، سه واحد آلاینده فعالیت می‌کنند که شامل شرکت نفت و گاز کارون، شرکت پتروشیمی مارون واحد اهواز و شرکت سیالات انگیزشی وابسته به شرکت ملی حفاری، که هر کدام از این‌ها مشکلات مربوط به خود را دارند.

روستای برومی که در نزدیکی محل قدیم دفن زباله اهواز قرار دارد، به دلیل دود و گاز‌های متصاعد شده از این محل نیز در شرایط دشواری قرار دارد که هر از چند گاه اعتراض اهالی را به دنبال دارد.

پیش از این نیز چندین نوبت نشت نفت و آلودگی نفتی در بخش غیزانیه گزارش شده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۲۷۴۴۹۵، www.irna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین