پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۴۰۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
محمدحسین ادیب در یادداشتی به بیان نکاتی درباره اقتصاد جهان و ایران بعد از کرونا پرداخته است که در اینجا می‌خوانید.
شعار سال: یک - راهبرد آمریکا کاهش ظرفیت جهان برای تبدیل شدن به رقیب اقتصادی آمریکاست.

دو- چین، کشور‌های نفت‌خیز و آلمان ظرفیت دارند به رقیب اقتصادی آمریکا تبدیل شوند استراتژی آمریکا تضعیف اقتصاد چین، کشور‌های نفت‌خیز و آلمان است، مشخصا آمریکا به همان اندازه که خواستار تضعیف اقتصاد چین است از تضعیف اقتصاد کسور‌های نفت‌خیز ناخرسند نیست.

سه - اروپا باید رقابتی‌تر اداره شود، اما افکار عمومی در مقابل رقابتی‌تر شدن اقتصاد مقاومت می‌کند، مکرون تلاش کرد فرانسه را رقابتی‌تر اداره کند و با خیزش جنبش پیراهن زرد‌ها عقب نشست، در هر کشور اروپایی تلاش برای رقابتی‌تر شدن اقتصاد به رشد پوپولیست‌های ملی گرا می‌انجامد، اقتصاد اروپا در بن بست است و افکار عمومی مانع حرکت رو به جلو است و چشم اندازی برای خروج در افق دیده نمیشود، امریکا از این روند ناخرسند نیست.

چهار -
الف - رونق آمریکا ناشی از سیاست‌های انبساطی پولی است نه ناشی از رشد اقتصادی برآمده از رشد تولید کالا و خدمات

ب - در آمریکا، حل مشکلات فقط به کمک سیاست‌های انبساطی پولی حاصل می‌شود.

پ - رشد اقتصادی ناشی از سیاست انبساطی پولی، تورم زاست، اما تورم آن صادر می‌شود؛ مهم‌ترین صادرات آمریکا تورم است، آمریکا به جهان تورم صادر می‌کند.

ت - دلار نیز بیش از ارزش واقعی‌اش قیمت‌گذاری می‌شود، ارزش‌گذاری دلار بیش از ارزش واقعی، برای بانکداری آمریکا مثبت است، چون آمریکا دلاری را که با سیاست انبساطی پولی چاپ می‌کند در مرحله بعد به دنیا وام می‌دهد وقتی دلار بالا تعیین شود ارزش بدهی دنیا به آمریکا بیشتر می‌شود.

ث - آمریکا دلار بدون پشتوانه چاپ می‌کند و در مرحله بعد دلار بدون پشتوانه را به دنیا وام می‌دهد.

ج - بالا تعیین شدن دلار برای تولید آمریکا دستورالعمل فاجعه است، صندوق بین المللی پول ادعا می‌کند دلار ٢٠ درصد بالا تعیین شده است، بالا تعیین شدن دلار درست مثل این است که تولید کننده آمریکایی باید معادل میزانی که «دلار بالا تعیین شده» مالیات اضافی پرداخت کند، مالیاتی که فقط تولید کننده آمریکایی باید پرداخت کند و رقبای آمریکا از پرداخت آن معاف هستند.

چ - تمرکز بیزینس در ایالات ساحلی آمریکا در بخش خدمات و در ایالات غیر ساحلی بر تولید است بالا تعیین شدن دلار برای بخش خدمات آمریکا عامل نشاط و رونق و برای بخش تولید عامل رکود و زیان است؛ لذا ایالات غیر ساحلی از نحوه اداره جامعه آمریکا ناراضی‌اند.

ح - ترامپ نوعا در ایالات غیر ساحلی اکثریت آرا را دارد.

خ - جامعه آمریکا حول و خوش ایالات تولیدی و ایالات خدماتی، دو قطبی شده است.

د- بایدن راهبردی برای حمایت از بخش تولید آمریکا ندارد در این زمینه برنامه بایدن و ترامپ تفاوتی ندارد.

د- همچنان منشا دو قطبی باقی ماندن فضای سیاسی امریکا؛ دست نخورده باقی مانده است.

ذ- آمریکا روزی به نقطه‌ای می‌رسد که انگلیس در دوران تاجر رسید، تاچر نخست وزیر انگلیس در دهه ٨٠ میلادی می‌نویسد یک عمر سیاست انبساطی پولی، عمده مشکلات انگلیس را حل می‌کرد، ولی اکنون اینگونه نیست، سیاست انبساطی دیگر هیچ کدام از آثار قبلی را ندارد وکوبیدن بر طبل سیاست انبساطی بر خلاف گذشته، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند تاچر در کتاب خاطرات خود نوشت باید سراغ اصلاحات اقتصادی رفت و تاچر به سمت اصلاحات اقتصادی رفت، بایدن همچنان سیاست انبساطی پولی را ادامه می‌دهد، دو قطبی شدن آمریکا هزینه سیاست انبساطی پولی است.

ذ- ظاهراً بایدن هزینه سیاست انبساطی پولی را از فایده آن کمتر می‌داند.

پنج - قبائل در آفریقا در عرض گسترش یافته است به هنگام اعطای استقلال به کشور‌های آفریقایی در دهه ۶۰ میلادی، مرز‌ها از شمال به جنوب تقسیم شد در نتیجه یک قبیله بین چند کشور تقسیم شد، به هنگام استقلال هویت ملی جایگزین هویت قبیله‌ای شد، اما مردم با این هویت ملی بیگانه بودند؛ طی ۶۰ سال گذشته به مرور مردم خود را با هویت ملی تعریف می‌کنند در هر کشور آفریقایی که مردم می‌روند که خود را با هویت ملی تعریف کنند ناگهان هویت‌های قبیله‌ای فعال میشود و جنگ داخلی به هویت قبیله‌ای قوام می‌دهد، این قاعده رفتار سیاسی آفریقای سیاه (و نه آفریقای سفید) است در هر کشور آفریقایی که توسعه اقتصادی به مرز قابل قبول رسیده، جنگ‌های قبیله‌ای همه دستاورد‌های توسعه اقتصادی را از میان می‌برد.

چهار کشور ظرفیت دارند به قطب توسعه در آینده تبدیل شوند؛ ویتنام در شرق آسیا، هند در جنوب آسیا، ایران در جنوب غربی آسیا و انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا در اروپا.

اروپا باید رقابتی‌تر اداره شود و افکار عمومی در مقابل رقابتی‌تر شدن مقاومت می‌کند لذا جایگاه اروپا در اقتصاد جهانی تضعیف میشود و انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا، خود را از اروپای غیر رقابتی جدا کرد انگلیس می‌خواهد سنگاپور اروپا شود.

هند تنها کشوری است که در بلند مدت ظرفیت دارد جایگزین چین شود، هند به نحو شگفت انگیزه ارزان اداره میشود و اروپا به نحو شگفت انگیزی گران اداره میشود به نفع اقتصاد جهانی است که هند ارزان جایگزین اروپای گران شود، این پدیده، اثر ضد تورمی در اقتصاد جهانی دارد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی دکتر محمدحسین ادیب
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین