پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۴۰۴۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۳
دولت با ادعای خالی بودن خزانه و یا بدهکاری‌های همیشگی آن هم در دوره‌هایی که کشور درگیر مذاکره با غرب است، بهانه‌ای به دست طرف‌های غربی می‌دهد تا پای میز دیپلماسی به دنبال دستاورد‌های بیشتری در برابر ایران باشند.
شعار سال: اسحاق جهانگیری، معاون اصلاح طلب رئیس جمهور شب گذشته در گفتگویی مجازی در اپلیکیشن کلاب هوس مدعی شده است که سال گذشته درآمد ارزی کشور ۵ میلیارد دلار بوده است، ادعایی که باعث شده بار‌ها در شرایطی که کشور درگیر مذاکرات بوده از زبان مقامات دولتی مطرح و به این بهانه مشت دولت در برابر مذاکره کنندگاه غربی باز شود.

نکته قابل تامل اینجاست که صرف نظر از محتوای این اظهارات باید دید آیا دولتی‌ها با طرح ادعا‌هایی همچون خزانه خالی و نبودن منابع لازم آن هم در زمانی که کشور با مسئله مذاکرات دست و پنجه نرم می‌کند انگیزه خاصی را دنبال می‌کنند؟

روحانی کشور را با خزانه خالی، بندر خالی و انبار خالی تحویل می‌گیرد!

عیسی کلانتری، از اعضای کابینه روحانی، نخستین کسی بود که از خزانه خالی سخن گفت. وی در گفتگو با روزنامه قانون گفته بود «حسن روحانی کشور را با خزانه خالی، بندر خالی و انبار خالی و بانک مرکزی خالی تحویل گرفته و مردم باید صبر کنند و وقتی پاییز سیب زمینی مثلا ۵ هزار تومانی از راه رسید از چشم دولت روحانی نبینند.»

وی در این گفتگو این را هم گفته بود که «کشور در موقعیت پیچیده‌ای است. حل مشکلات تنها از دست کابینه برنمی‌آید، باید همزمان با کار در داخل، مناسبات بین‌المللی هم احیا شود.»!
 
خزانه خالی، دروغ بزرگ روحانی!
رئیس جمهور هم در اولین گزارش ۱۰۰ روزه دولت ادعا کرد که بدهکارترین دولت را تحویل گرفتیم و با خزانه خالی مواجه بودیم.

در دوره‌ای که کشور درگیر مذاکرات ژنو بود و محاسبات داخلی ایران بر تصمیم گیری بین المللی اثرگذار بود، روحانی در اظهاراتش عنوان کرد: روزی که من کار خود را شروع کردم یعنی ۱۲ مردادماه، موجودی خزانه حدود ۱۲۸۰ میلیارد تومان بود در سال ۹۱ ما تورم بالای ۴۰ درصد و رشد منفی داشته‌ایم این شرایط که در این حد رکود و تورم بالا باشد، در تاریخ ۵۰ ساله کشور بی‌سابقه بوده البته به غیر از سال ۵۷ و ۵۸ که استثنا هستند.

ادعای رئیس جمهور بر خالی بودن خزانه تنها یک بار مطرح نشد. در حالی که در دولت دوم حسن روحانی به دلیل بی تدبیری‌های صورت گرفته مشکلات زیادی به خصوص در بخش‌های اقتصادی به وجود آمده بود و دولت نتوانسته بود وعده‌های خود را بعد از گذشت بیش از ۴ سال عملی کند، روحانی در مجلس حاضر شد و خزانه خالی را مقصر وضع بی ثبات کشور معرفی کرد.

وی در مرداد ۹۶ در حالی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس حاضر شده بود عنوان کرد: دولت را با خزانه خالی تحویل گرفتیم و بعد فهمیدیم علاوه بر خزانه صندوق‌های نیز خالی است، حتی صندوق‌هایی که ما فکر می‌کنیم وضعشان خوب است قادر نیستند به تعهداتشان عمل کنند.

ادعای تازه جهانگیری در امتداد ادعای همیشگی دولت نسبت به خالی بودن خزانه

اما گزینه همیشگی دولت در ادعای خالی بودن خزانه این روز‌ها از زبان معاون اول رئیس جمهور و در خلال مذاکرات وین در حالی تکرار می‌شود که به نظر می‌رسد تکمیل کننده همان خط سیری است که از آغاز به کار دولت کلید خورده است.
 
خزانه خالی، دروغ بزرگ روحانی!
ادعای اسحاق جهانگیری که شب گذشته در گفتگوی مجازی مطرح شده و به سرعت در رسانه‌های غربی انعکاس پیدا کرده است.

ادعای جهانگیری درباره میزان درآمد‌های ارزی کشور، آن هم در شرایطی که مذاکرات وین در حال انجام است بهانه خوبی به دست مذاکره کنندگان غربی خواهد داد تا پای میز دیپلماسی در پی رسیدن به خواسته‌های خود باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دانا، تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۷۲۹۶۸۲، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
5 ميليارد دلار يه شوخي بزرگ براي درامد ارزي يك كشور به حساب مياد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین