شعار سال: سال ۹۵ معاون امور مناطق سازمان ترافیک شهرداری تهران بودم. دو موضوع ذهنم را به خود مشغول کرده بود.
۱- عدم ثبت مختصات جغرافیایی و ضمانت خط کشیهای انجام شده معابر شهری
۲- نقاط حادثهخیز شهری
در مورد بند اول، یادداشت دیگری خواهم نوشت، اما در مورد نقاط حادثه خیر شهری میخواهم تجربه کوچکی را با شما به اشتراک بگذارم.
الف) از معاونین ترافیک مناطق ۲۲ گانه خواستم با کمک شرکتهای مشاوری که در اختیار داشتند هر کدام بیست نقطه پرحادثه منطقه خود را با روشهای علمی شناخته شده، بررسی و شناسایی کنند.
ب) با کمک مشاور و تیم فنی مناطق و اخذ نظر پلیس راهور منطقه از میان آنها، ده نقطهای که با پروژههای کوچکی از قبیل اصلاح هندسی و... با هزینههای پایین و در مدت زمان یک تا دو ماه قابل رفع بودند را انتخاب و با راه حل پیشنهادی به معاونت مناطق سازمان ترافیک ارسال کنند.
ج) تمام این پروژههای کوچک مقیاس، توسط بنده عینا به معاونت مطالعات سازمان ترافیک و مسئول کمیته شبکه معابر و نیز اداره کل مهندسی و ایمنی جهت اطلاع و بررسیهای لازم ارسال شدند.
د) بعد از مدتی، شخصا روزانه برای سه تا چهار منطقه، جلسات جداگانهای با حضور معاون ترافیک منطقه، رییس پلیس راهور منطقه، سرکلانتر راهور، نماینده پلیس راهور در کمیته شبکه معابر و معاونین و مدیران کل موثر در تصویب یا رد پروژههای پیشنهادی مناطق میگذاشتم و در یک جلسه دو ساعته، حداقل پنج پروژه کوچک مقیاس، ولی به شدت موثر در کاهش تصادفات و رفع نقاط پرحادثه شهری تصویب میشد و مدیران مربوطه موظف بودند ظرف ۲۴ ساعت بصورت دست گردان، مصوبات قانونی را جهت اجرا به منطقه ابلاغ کنند.
پ) ریالی اعتبار جدید به منطقه داده نمیشد بلکه منطقه از اعتبارات خودش و با اشتیاق تمام، آنها را اجرا میکرد. در حقیقت با توجه به تجربیات بنده در یک منطقه، مشکل اصلی که وجود بروکراسی جهت اخذ مصوبات مرکز بود حل شد و مناطق با اشتیاق تمام نسبت به اجرای این پروژهها اقدام نمودند.
ت) حدود صد و هشتاد پروژه با همین ترتیب، بررسی، تصویب و اجرا شدند و مجددا در جلساتی مشابه، گزارش اجرا با تصاویر قبل و بعد اجرا و تایید همکاران امور مناطق ارائه شد و حتی یک ریال اعتبار و بودجه اضافی از مرکز به هیچ منطقهای تعلق نگرفت، چون در حقیقت، این پروژهها جزو وظایف ذاتی مناطق بودند.
با توجه به این تجربه، حتما میدانید که سال جاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پروژههای کوچک مقیاس در سطح شهر تهران در نظر گرفته شده است. اگر این اقدامات، جزو وظایف اصلی مناطق بودهاند که این همه جنجال ندارد اگر هم با هدف مشخصی در نظر گرفته شده است بهتر است هدف از آن به روشنی بیان شود و مثلا دوستان بگویند با اجرای این پروژهها قرار است چه اتفاق مهمی در پایتخت رخ دهد. آیا نگهداشت شهر و اقدامات ۱۳۷ را با این اعتبار میخواهند انجام دهند؟
اعتقاد دارم باید چند هدف مشخص از قبیل کاهش تصادفات برای این اعتبار۲۵۰۰ میلیارد تومانی اعلام شود تا در پایان سال مالی، اعلام شود که با فلان قدر اعتبار فلان معضل شهر را در سطح محلات پایتخت حل نمودیم. قطعا این حجم از اعتبار نیاز به مشاورین معتبر دارد تا خدای نکرده به صورت سلیقهای و برای اهداف غیر از شهر و شهروندان هزینه نگردد.
در خاتمه امیدوارم با نگاه علمی و با مشارکت دوسویه شورایاریها و شهرداریهای مناطق، این اعتبار با هدف کلان مشخص هزینه گردد تا در پایان سال، بتوانیم به صورت کمی و با ذکر عدد و رقم بگوییم گره شهر تهران در چند موضوع با این اعتبار گشوده شد.
وحید نوروزی- کارشناس مدیریت شهری و محیط زیست*
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از دیدبان ایران