شعار سال: محمد سالاری در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود با موضوع توقف چرخه باطل شهر فروشی به عنوان ابر پروژه مدیریت شهری دوره پنجم گفت: سالهاست کلانشهرهای کشور ما در گردابی از مشکلات درهمتنیده از قربانی شدن سرانههای خدماتی به نفع بارگذاریهای انبوه تا خودرو محوری شهرها، آلودگیهای زیست محیطی، ترافیک، بیضابطگی، رانت، امضاهای طلایی، سوداگری، فساد و عدم توجه به حقوق عمومی و کیفیت زندگی در شهرها گرفتار شدهاند.
وی ادامه داد: وقتی از خود میپرسیم که چه نگاهها و رویکردهایی بر نحوه حکمرانی کلان و مدیریتهای شهری ما حاکم شده که ما را به اینجا رسانده است؟ علت العلل، نگاه تک بعدی و تقلیل گرایانه به شهرها، به نحوی که باور دارد که شهر صرفاً یک بستر کالبدی است که باید آن را ساخت و فروخت و پولش را مجدداً در همین چرخه ساخت، سودآوری و فروش وارد کرد، است.
دو قطبی شدن شهر
وی تصریح کرد: نتیجه این چرخه معیوب، شهری دو قطبی شده با شهروندانی بیگانه است. شهری که در یک سوی آن اشرافیت، سوداگری، رانت، منافع شخصی و مصرف گرایی و سوی دیگر آن کاهش کیفیت زندگی عموم جامعه شهری است. شهری که همه ظرفیتهای آن اعم از فضاهای سبز و باز، حرایم طبیعی و تاریخی، قلمروهای عمومی و ارزشهای شهر، باید به منظور کسب درآمد اقلیت و جولان گری، سوداگران و ارتقاء سیاسی مدیران شهری، پول پاشی و اعتبار خریدن سیاسی از این مسیر مصرف شود و غریبهترین مفاهیم چنین شهری، مغفول ماندن مصلحت جمعی و حقوق عمومی و کیفیت زندگی و هویت است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری دوره پنجم در مقطعی از تاریخ، مسئولیت اداره پایتخت ایران را برعهده گرفت که این چرخه باطل شهر فروشی بر سرنوشت تمامی نظامات تصمیم گیری کلانشهر تهران و حتی کلانشهرهای کشور حاکم شده بود، اظهار داشت: در آن زمان حقوق عمومی که به اعتقاد من یک گفتمان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، از کمترین جایگاه هم برخوردار نبود. گفتمان حقوق عمومی به این معنا که عموم شهروندان از یکسری حقوق غیر قابل چشم پوشی همانند حق بر آزادی، حق بر اعتراض به شیوه اداره شهرها، حق بر آموزش، حق بر سلامت، حق بر مشارکت، حق بر شکلدهی فضاهای شهری، حق بر محیط زیست سالم و پایدار و حق بر قلمروهای عمومی دارند و میبایست در زندگی خود آنها را تمرین و استیفا کنند.
وی اضافه کرد: نگاه حاکم به شهر تهران و به تبع آن سایر شهرهای کشور، نگاه صرفاً درآمدزایی از بستر کالبدی آن به هر شیوه و به هر قیمتی و در تقابل جدی با کیفیت، معنا، محتوا و هویت زندگی انسانهای آن بود. شهر فروشی راهبرد اصلی اداره شهرها شده و نگاه شهرسازی و معماری به عنوان بستری برای درآمد زایی تقلیل یافته بود و وجوه اصلی و اساسی شهرسازی و معماری که عبارتند از توسعه پایدار، هویتبخشی، ارتقاءکیفیت زندگی و فضای انسان محور به فراموشی سپرده شده بود.
توقف چرخه باطل شهر فروشی با مطالبه کردن گفتمان حقوق عمومی
سالاری گفت: مدیریت شهری دوره پنجم مبتنی بر برنامه جریان اصلاح طلب و برنامه سوم توسعه شهر تهران و مبتنی بر این اصل اساسی که برای توقف چرخه باطل شهر فروشی میبایست گفتمان حقوق عمومی به یک مطالبه و دغدغه عمومی در بدنه اجتماع تبدیل شود، تمامی اهتمام خود را بر باز طراحی ساختارها و فرآیندهای موجود به نحوی که بیشترین سطح مشارکت پذیری، شفافیت و تمرکززدایی را حاکم نماید، قرار داد و علیرغم بحرانهای مالی فراروی این دوره مدیریت شهری اعم از بحرانهای ناشی از فضای تحریمهای ظالمانه، بدهیهای معادل بودجه چند سال مدیریت شهری که به ارث رسیده بود و علیرغم پیشخور شدن املاک و اراضی ارزشمند در گذشته و نیز پیش فروش ظرفیتهای طرح تفصیلی شهر تهران، مبتنی بر یک اراده همگانی و باور و اعتقاد راسخ توانست این چرخه باطل شهر فروشی را تا حد زیادی متوقف نموده و تمامی تصمیمگیریهای خود را معطوف به حقوق عمومی و کیفیت زندگی، طراحی و برنامهریزی و در بسیاری از حوزهها پیاده سازی و اجرا کند.
وی ادامه داد: مدیریت شهری دوره پنجم بازآفرینی شهری، توسعه قلمروهای عمومی و فضاهای سبز و باز، توسعه محله محور و توجه به ایمنی شهر و پروژهها و ساختمانهای آن، توجه به فضا و محتوا و تکریم انسانهای شهر، مناسب سازی و صیانت از میراث طبیعی و تاریخی و هویت را در کنار توجه به کیفیت زندگی شهروندان در دستور کار خود قرار داد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: دستاوردی که مدیریت شهری دوره پنجم در این مقطع از تاریخ و در این فضای مشکلات و چالشهای اقتصادی و درآمدی، آن هم در پایتخت کشور جهت توقف چرخه باطل شهر فروشی دارد، یقینا یکی از مهمترین دستاوردهای کشور عزیز مان است که انتظار میرود، ارکان نظام، تمامی صاحبنظران و مجموعه کسانی که دل در گرو این کشور و توسعه و بالندگی آن دارند نسبت به تبیین و نهادینه کردن آن در تمامی کلانشهرها و شهرهای کشور اقدام نمایند.
فقدان برنامه برای اقتصاد شهرها عامل شکل گیری چرخه باطل شهر فروشی
سالاری در ادامه نطق خود در تشریح چرخه باطل شهر فروشی که از دورههای گذشته رواج یافته است، گفت: فقدان یک برنامه برای اقتصاد شهرها حتی قبل از پیروزی انقلاب و بعد از اتمام جنگ تحمیلی باعث شد که درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی تبدیل به یک استراتژی اقتصاد سیاسی کشور و اداره امور شهرها شود، یعنی فقدان نگرش جامع به منابع درآمدی شهرداریها در قالب نظام کلان اقتصادی کشور که هنوز هم فقدان این نگاه تداوم دارد. شیوه تامین درآمد شهرها تحت تاثیر اقتصاد سیاسی که همان اقتصاد نفتی بود در شهرها به سمت اقتصاد زمین و مسکن رفت و باعث شد نظام حکمرانی کشور و اداره امور شهرها، استراتژی شهرفروشی را به عنوان رویکرد غالب انتخاب کنند.
وی فقدان چارچوب و برنامهای برای اقتصاد شهر، عدم تعریف درآمدهای پایدار قانونی برای شهرها، خودکفا اعلام کردن کلانشهرها بدون پیش بینی شیوه صحیح کسب درآمد و تاخیر در تصویب و ابلاغ طرحهای توسعه شهری را از عوامل توسل مدیریتهای شهری به درآمدزایی از هر شیوهای دانست.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی موجب شد که شهرفروشی در تمامی ابعاد در شهر تهران و سایر شهرها نهادینه شود، اظهار داشت: شهرفروشی در تمامی ابعاد یعنی تغییر کاربری و تراکم فروشی بی ضابطه با هدف درآمدزایی که نگاه کالایی به شهر دارد و شهر را فقط بستر کالبدی میداند و سازمان اجتماعی و شهروندان شهر را رها کرده است. بارگذاری در باغات انبوه و پراکنده برای کسب درآمد نیز در راستای شهر فروشی انجام شده است.
سالاری در خصوص تدوین طرحهای جامع و تفصیلی تحت تاثیر درآمدزایی به جای توجه به کیفیت در مدیریتهای شهر گذشته گفت: در دوره گذشته که مغایرتهای طرح تفصیلی و طرح جامع را با دکتر آخوندی و دکتر حناچی بررسی میکردیم، آقای احمدی نژاد در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح تفصیلی شهر تهران، دو میلیون نفر جمعیت را اضافه میکند و اجازه بارگذاری در باغات انبوه کن، فرحزاد و سوهانک را صادر میکند. کلیه اراضی و املاک زمین شهری در کل مناطق که قرار بود برای سرانههای خدماتی استفاده شود و کاربری لکه سفید داشت، تبدیل به پهنه m و r برای فروش شد.
همراهی نخبگان و کارشناسان و مشاورین با رویکرد شهر فروشی
وی ادامه داد: مصوبه برج باغی که شورای دوم تصویب کرده بود، در شورای عالی شهرسازی و معماری به دستورالعمل ماده ۱۴ و جایگزین بارگذاری هفت و نیم درصد میشود. ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار با یک طبقه اضافه در طرح تفصیلی اضافه میشود، در صورتی که ادبیات بافت ناپایدار در شورای عالی شهرسازی و معماری وجود نداشته و عوارض این یک طبقه معادل ۵ طبقه زیر است. کل بافت فرسوده ۳۲۶۸ هکتار بوده که ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار که در طرح جامع نبوده، با پیشنهاد شهرداری تهران به طرح تفصیلی اضافه میشود و مشاورین و نخبگان نیز به آن توجه نمیکنند و با نظام شهرفروشی همراهی میکنند.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تداوم برج سازی در منطقه ۲۲ در سند طرح تفصیلی منطقه، بیان کرد: در طرح تفصیلی یکپارچه سال ۹۱ بندی به نام ۲۹-۱۶ اضافه میشود، این در حالیست که قرار بود با ابلاغ طرح تفصیلی، تمام مصوبات گذشته و بخشنامهها لغو شود و مردم بصورت شفاف در سامانه شهرسازی حقوق مکتسبه را ببینند، اما با آمدن بند ۲۹-۱۶، بلند مرتبه سازی بالای ۲۱ طبقه تمدید شد و هیچ گروهی از نخبگان، کارشناسان، جامعه مدنی و شوراییان و دولت و نهادهای نظارتی نیز اعتراضی نمیکنند، چراکه تمام استراتژی به سمت شهرفروشی و ساخت و سودآوری رفته است.
ترویج شهرفروشی بصورت قانونی در طرح تفصیلی
وی با اشاره به بارگذاریهای انبوه درعرصههای عمومی و پادگانها برای درآمدزایی در دورههای گذشته مدیریت شهری گفت: پادگان ۰۶، بیشترین بارگذاری را میگیرد و همچنین اکثر پادگانها و عرصههای عمومی که در طرح تفصیلی بصورت قانونی شهرفروشی را ترویج میکند. استفاده از تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی برای درآمدزایی و رکورد زنی در صدور پروانه در سالهای ۸۹ تا ۹۲ گام دیگری برای شهر فروشی بوده است که در این بازه زمانی بیش از ۳۰ هزار پروانه ساختمانی صادر میشود و اکنون در سال ۹۹ به کمتر از ۱۰ هزار پروانه رسیده است و این یعنی قبل از ابلاغ طرح تفصیلی بین ۱۶ تا ۱۹ میلیون متر مربع در این سالها بارگذاری انجام میشود، باید گفت حتی از ابلاغ هم به عنوان ابزاری برای درآمدزایی و شهرفروشی استفاده کردند.
سالاری، رویکرد درآمدزایی حاکم بر تصمیمات کمیسیونهای ماده ۵ را عامل دیگری برای شهر فروشی دانست و گفت: بعد از ابلاغ طرح تفصیلی، از آنجاییکه تکالیف انجام نشده بود، بلند مرتبه سازیها و مال سازیهای بی قاعده در کمیسیون ماده ۵ رقم میخورد. ما ۱۰ سال تصمیمات کمیسیون ماده ۵ دوره گذشته را بررسی کردیم، ۸۳ درصد تصمیمات بصورت موردی و با رویکرد درآمدزایی بوده است، ۱۳ درصد موضعی و موضوعی بوده که موضعیها بیشتر مربوط به شبکه معابر و بزرگراه سازی بوده است نه با نگاه کیفیت بخشی.
وی با اشاره به درآمدزایی از شوراهای معماری و شورای توافقات مناطق اظهار داشت: در شوراهای معماری مناطق بیش از ۸۰ درصد تصمیم گیریها فراتر از طرح تفصیلی بوده و شهرفروشی به معنای واقعی را رقم زده است. سال ۹۱ در منطقه یک ۱۰۲۴ اضافه طبقه داده میشود، در حالیکه این رقم در سال ۹۹ به صفر میرسد. در بخش دیگر باید به فروش اراضی سرانههای خدماتی برای درآمدزایی اشاره کرد که تنها در منطقه ۲۲ بر اساس گزارش تلفیق حسابرسی سال ۹۳، ۲۲ میلیون متر مربع ناشی از قاعده ۷۰-۳۰ که شهرداری باید برای خدمات در نظر میگرفته در راستای درآمدزایی فروخته میشود.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ساخت و سودآوری درتقابل با کیفیت را بخش دیگری از چرخه شهرفروشی عنوان کرد و ادامه داد: تعریف پروژههای سخت افزاری بدون توجه به آثار و تبعات آن و نیاز سنجی برای چیدن پلکان ترقی سیاسی، گسیل دادن منابع درآمدی ناشی از شهرفروشی و زمین فروشی به سمت مگا پروژههای بزرگراه سازی و دامن زدن به خودرو محوری، غافل شدن از توسعه محلات و کیفیت زندگی در شهر، فروش و تهاتر داراییهای ملکی بزرگ مقیاس و ارزشمند شهر برای تعریف مگا پروژههای سخت افزاری بدون توجه به آثار و تبعات آنها برای تبدیل شهر به کارگاه عمرانی برای کسب جایگاه در سپهر سیاسی و اساسا خرید اعتبار با استفاده از چرخه پول پاشی، تعریف انبوه پروژهها در سطح مناطق و نهادینه شدن رویکرد انعقاد قراردادهای گسترده بدون نیازسنجی آنها که تبدیل به سونامی قرار دادهای پیمانکاری شده بود و نهایتا منجر به مغفول ماندن هویت و معنا و ابعاد نرم افزاری شهر شد از تبعات نگاه شهرفروشی است.
برهم زدن نظام عرضه و تقاضا در حوزه مسکن
سالاری سوداگری در دورههای گذشته مدیریت شهری را تشدید کننده شهرفروشی دانست و گفت: این چرخه برای ذینفعان و اقلیت شهر، دولت، نهادهای حاکمیتی، بنگاههای اقتصادی و بانکها جذاب و زمینه برای ورود آنها به حوزه شهرسازی فراهم و موجب برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا در حوزه مسکن میشود. بانکها بجای آنکه پولهای مردم را در توسعه کشور بکار ببندند، این سرمایه را به حوزه شهرسازی میآورند. جایگزینی روابط و منافع شخصی به جای ضابطه گرایی در تصمیم گیریها بخش دیگری از این حلقه است، چراکه در این شرایط شهرداریها به مرکز قدرت تبدیل میشوند که تمام کشور به آن نیاز دارد.
پشت پا زدن به حقوق عمومی
وی ادامه داد: انبوه قراردادهای پیمانکاری بدون رعایت تشریفات قانون در خلاء شفافیت که به تمام شهرهای کشور تسری پیدا کرده است، ایجاد بسترسودجویی در محافل تصمیم گیری شهرداریها اعم از کمیسیونهای ماده ۵، شورای معماری و توافقات مناطق و پشت پا زدن به حقوق عمومی تبدیل به رویکرد میشود. انجام پیوستهای مطالعاتی صوری و نمایشی بعد از تعریف و اتمام اکثر پروژه ها، اعطا مجوز پیش پروانهها و بارگذاریهای انبوه بدون توجه به مصالح عمومی و پیوستهای مطالعاتی که در این بخش به شهرداران مناطق دسترسی ویژه برای صدور مجوز ساخت و ساز برای مالها و مگا مالها و ... میدهند که پروژه بابک زنجانی، گودهای پرخطر موجود در شهر و... نتیجه این رویکرد است. زمینه سازی و رسمیت بخشیدن به ترجیح منافع شخصی و بخشی به منافع عمومی و واگذاری داراییهای ملکی شهرداری بدون رعایت قوانین و حقوق عمومی از دیگر بخشهای این بخش از شهر فروشی است.
وی با اشاره به اینکه موارد ذکر شده موجب میشود که به یکباره مردم شهرها متوجه میشوند که این رویکرد علی رغم جذابیتی که داشته و ایجاد اشتغال کرده و بنگاههای اقتصادی و صنعت مسکن و صنایع وابسته را فعال کرده، اما تبعات سوئی را به همراه داشته است، تصریح کرد: کاهش سرانهها خدماتی و تنزل کیفیت زندگی، از بین رفتن درختان و میراث طبیعی شهر، از بین رفتن قناتها و میراث تاریخی، از بین رفتن عرصههای عمومی، از دست دادن داراییهای پایدار شهر و بدهکار شدن شهرداری، افزایش ترافیک علیرغم ایجاد بزرگراههای شهری و افزایش آلودگی هوا، غالب شدن خودرو محوری بر انسان محوری، عدم توجه به ایمنی شهری و ساختمانهای آنها، ساخت و سازهای انبوه و وجود ۱۲ هزار و ۵۰۰ ساختمان روی گسل که البته همه آنها هم پر خطر نیستند از تبعات رویکرد شهرفروشی است. این روند موجب میشود که چرخه شهرفروشی ادامه پیدا کند برای اینکه درآمد کسب شود تا تبعات جبران شود.
روی کار آمدن نگاه کیفیت زندگی و حقوق عمومی
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه نطق خود با بیان اینکه با روی کار آمدن مدیریت شهری دوره پنجم، کیفیت زندگی و حقوق عمومی مورد توجه قرار گرفت و این رویکرد چرخه باطل شهرفروشی را متوقف کرد، گفت: ما در این دوره توجه به هویت و ارزشهای معنوی شهر را مورد توجه قرار دادیم که تجلیل از سرمایههای انسانی شهر در راستای احترام و تکریم به ارزشهای واقعی شهر، مفاخر و دانشمندان، هنرمندان، ادیبان، موسیقیدانان، تاریخ سازان، قهرمانان مردم که دل در گرو حقوق عمومی و مصلحت جمعی داشته اند، ساماندهی نماهای شهری و تاثیری که سیما و منظر و نماهای یک شهر بر سبک زندگی و روحیه انسانها دارد و موجب سرزندگی میگردد، توجه به رنگ در شهر، ایجاد و ساماندهی پهنهها و گذرهای فرهنگی مانند پهنه فرهنگی – هنری رودکی، گذر کتاب، گذر صنایع دستی و گذر نمایش و محورها و قطبهای گردشگری، صیانت از معماری ارزشمند شهر از جمله مهمترین نشانههای هویت در شهرها، معماری ارزمند خلق شده توسط پیشینیان و ... از مصادیق این بخش است.
سالاری توسعه قلمروهای عمومی را از دیگر اقدامات این دوره مدیریت شهری بیان کرد و ایجاد پلازاها و میدانگاههای شهری، مناسب سازی فضاها و اماکن عمومی شهر، توسعه شبکه مسیرهای دوچرخه سواری، و ... را حاصل این نگاه دانست.
تصوبب و بیش از ۱۲۰۰ پروژه توسعه محلهای در سال ۱۳۹۹
وی ادامه داد: توجه به تاب آوری و بازآفرینی شهری، گام دیگر ما در این دوره بود که در همین راستا نسبت به تسهیلگری در احیا، بهسازی و بازآفرینی بافتهای فرسوده از طریق تغییر پارادایمها و رویکرد درجاسازی و تخریب و نوسازی به بازآفرینی جامع نگر و حفظ هویت و خاطرات و رویدادهای محلهها، شناسایی ۱۱۶۸ هکتار بافتهای فرسوده مغفول مانده جهت بازآفرینی، فعال سازی ستاد بازآفرینی شهر تهران و کمیتههای آن با اولویت محلات غیر برخوردار و فرسوده و تغییر نگاه از مگا پروژهها به سمت بر طرف کردن مشکلات محلات و تامین خدمات محلهای از جمله تعویض و جابجایی ۱۵۰۰ عدد چراغ برق، اصلاح شبکههای فرسوده، باز گشایی معابر نفوذ ناپذیر ۱۷۰ به مساحت هزار مترمربع، ۱۲ پروژه ایجاد فضای سبز به مساحت ۴۰ هزار مترمربع، نصب شیرهای آتش نشانی و ...، اجرای پروژههای بهسازی محیطی جهت کیفیت بخشی به بافتهای فرسوده و ناکارآمد از جمله ۵۰ پروژه با مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هزار متر مربع در محلات غیر برخوردار، طراحی و اجرای ۷ میدانگاه بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع، احداث پارکینگ محلهای معادل ۲۴۰۰ فضای پارک، تهیه طرحهای متعدد بازآفرینی شهری دربافتهای فرسوده و ناکارآمد از جمله پروژه شارباغ، فداییان اسلام، کورههای اجر پزی منطقه ۱۹، اراضی منطقه ۱۸، کارخانه سیمان ری، امامزاده زینعلی و عینلی با مساحتی بالغ بر ۲۲۳۱ هکتار، توجه به توسعه محلات با تهیه اسناد توسعه محلی و تعریف پروژههای کوچک مقیاس محلهای در مقابل تعریف مگا پروژههای سخت افزاری از جمله طراحی شهری محلات کن به مساحت ۱۰۷۲۰ هکتار و فرحزاد به مساحت ۲۱۱ هکتار و نفرآباد به مساحت ۱۳ هکتار و دهها محله دیگر و تصوبب و بیش از ۱۲۰۰ پروژه توسعه محلهای در سال ۱۳۹۹ که در حال اجراست، ایجاد نهضت ایمن سازی ساختمانهای عمومی شهر و ایجاد سامانه برخط پایش ساختمانهای خطرساز، ایجاد پروانه مقاوم سازی و بهسازی لرزهای با رویکرد ایمن سازی شهر، صیانت از هویت محلات قدیمی و کاهش هزینههای ایمن سازی توسط اقشار کم برخوردار اقدام کردیم.
ارتقاء کیفیت محیطی شهر با تصویب حدود ۳۰ طرح موضعی
این عضو شورای شهر تهران در خصوص توجه به ظرفیتهای کیفی طرح تفصیلی در این دوره گفت: طرح تفصیلی، دو بخش ظرفیت دارد، یکی ظرفیتهای کمی که بارگذاری و درآمدزایی است و دیگری ظرفیتهای کیفی که طرحهای موضعی و موضوعی است که در گذشته مورد غفلت قرار گرفته بودند، اما در این دوره مورد توجه قرار گرفتند و کمیسیون ماده ۵ که ۸۳ درصد رویکرد آن درآمدزایی بود اکنون ۸۰ درصد توجه آن به طرحهای موضعی و موضوعی و کیفیت است. تصویب طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ با رویکرد صیانت از فضای سبز و باز و تامین سرانههای خدماتی و کاهش بارگذاری، تهیه و تصویب طرحهای موضعی متعدد جهت ارتقاء کیفیت محیطی شهر که در این بخش حدود ۳۰ طرح موضعی از جمله طرح ۵۷۰ هکتاری فداییان اسلام، طرح ۱۳ هکتاری نفرآباد و دوشان تپه، شارباغ و... که تامین سرانههای خدماتی را بدنبال دارد، تهیه دستورالعمل اراضی توسعه نوسازی شهر تهران که در این بخش ۵۷۵۰ هکتار اراضی توسعه ذخیره مغفول مانده بود و همچنان تحت بارگذاری قرار میگرفتند که در این دوره شهرداری و کمیسیون ماده ۵ آنها را برای تامین خدمات تعیین تکلیف کردند، انجام مطالعات و تهیه طرحهای موضوعی متعدد از جمله TDR، TOD و بانک زمین، انجام مطالعات آسیب شناسی و تحقق پذیری طرح تفصیلی، تصویب برنامه عملیاتی ساماندهی زیرپهنههای حفاظت ویژه در حدود ۱۷۲۹ هکتار که ۱۷۰۳ هکتار فضای کالبدی با خط حریم بلاتکلیف مانده بود شد با رویکرد تفرجگاهی و گردشگری تعیین تکلیف، برنامه ریزی بمنظور عملیاتی شدن زیست شبانه، خیابان کامل، حذف طرحهای تعریض غیر ضرور در راستای انسان محور کردن شهرو... از دیگر اقدامات مدیریت شهری پنجم در توجه به ظرفیتهای کیفی طرح تفصیلی است.
انضباط بخشی به حوزه شهرسازی
سالاری انضباط بخشی به حوزه شهرسازی را از دیگر اقدامات مهم این دوره دانست و گفت: حذف رانت و امضاهای طلایی و تصمیمات غیر قانونی در شوراهای معماری و توافقات مناطق که باید گفت که ۷۱ درصد پروانههای صادره از آغاز طرح تفصیلی (۱۳۹۱) تا مرداد ۹۷ به تعداد ۱۰۸ هزار پروانه دارای انحراف اضافه طبقه، سطح اشغال و تراکم بودند و همچنین در فاصله سالهای ۸۹ الی ۹۲ سالانه بیش از ۳۰ هزار پروانه با مساحت پروانه ۱۸ میلیون مترمربع در هر سال که در سال ۹۹ میزان صدور پروانه کمتر از ۱۰ هزار و مساحت پروانهها کمتر از ۶ میلیون مترمربع در سال است و در منطقه یک در سال (۱۳۹۱) ۱۲۴۰ مورد اضافه طبقه داده شده که در سال ۱۳۹۹ این عدد به صفر رسیده است.
تغییر رویکرد کمیسیون ماده ۵ شهر تهران از درآمدزایی بی قاعده به کیفیت بخشی
وی بارگذاری طرح تفصیلی بر روی سامانه شهرسازی جهت توقف فروش تراکم فراتر از طرح تفصیلی، تغییر رویکرد کمیسیون ماده ۵ شهر تهران از درآمدزایی بی قاعده به کیفیت بخشی به شهر، برخورد با تخلفات پروژههای بزرگ مقیاس ساختمانی که ۸۳ درصد تصمیمات منتهی به سال ۱۳۹۶ این کمیسیون مربوط به پروندههای موردی بوده است و اکثر دارای رویکرد درآمدی، و کمتر از ۱۵ درصد با رویکرد کیفی سازی شهر در حالی که هم اکنون به نفع کیفی سازی این رویکرد اصلاح شده است، پیشگیری از تخلفات ساختمانی با افزایش جرایم تخلفات در کمیسیونهای ماده ۱۰۰، تهیه دستورالعمل تبصره ۷ ماده صد برای الزام عوامل شهرداری و مهندسین ناظر برای پیشگیری از تخلفات ساختمان، پیگیری و ساماندهی و تعیین تکلیف گودهای پرخطر شهر تهران، برخورد با ساخت و سازهای متخلفانه در حریم شهر تهران، جلوگیری از بارگذاریهای انبوه در قلمروهای عمومی مانند پادگان ۰۶ و بوستان ولایت، جلوگیری از سونامی مال سازیها و بلند مرتبه سازیهای بی قاعده در پایتخت، ساماندهی تعیین عوارض ساخت و ساز شهری مبتنی بر مرغوبیت مکانی پارسلهای شهرو ... را به عنوان دستاوردهای این حوزه اعلام کرد.
وی ادامه داد: تهیه سند راهبردی مدیریت منطقه تاریخی تهران، تملک و احیاء تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی و ارزشمند، ایجاد نهضت سرمایه گذاری در احیاء بناهای تاریخی و ارزشمند، ساماندهی و بازپیرایی راستهها و گذرهای تاریخی شهر، ایجاد بانک بناهای تاریخی و ارزشمند شناسایی شده در شهر تهران از اقدامات ما در این دوره برای صیانت از میراث تاریخی بوده است.
سالاری همچنین لغو مصوبه برج باغ و جایگزینی مصوبه خانه باغ در باغات پراکنده، تعیین تکلیف طرح موضعی باغات انبوه و آغاز ساماندهی آنها که طرحهای موضعی ۱۰۷۲ هکتار باغات کن و ۲۱۱ هکتار فرحزاد هم، تملک باغات متعدد در مناطق غیر برخوردار شهر در راستای افزایش سرانههای فضای سبز و ایجاد پارکهای محلی را به عنوان دستاوردهای دوره پنجم در راستای صیانت از میراث طبیعی و باغات شهر عنوان کرد.
وی انتشار عمومی اطلاعات حوزه شهرسازی و معماری، سیستمی کردن فرآیندهای ارائه خدمات شهرسازی و معماری، ایجاد سرویسها و پلتفرمهای متعدد برای ارائه خدمات آنلاین به شهروندان، انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای پیمانکاری را از اقدامات مدیریت شهری دوره پنجم در راستای هوشمند سازی و شفافیت عنوان کرد.
سالاری افزود: اصلاح فرآیند استفاده از خدمات کارگزاریها و فرآیند صدور هولوگرام، اصلاح آیین نامه نحوه واگذاری املاک شهرداری و آیین نامه نحوه سرمایه گذاری، شناسایی و بازپس گیری املاک واگذار شده غیر قانونی، اصلاح فرآیندهای ذی حسابی و حسابرسی در شهرداری، ایجاد خزانه متمرکز در حوزه مالی و اقتصاد شهری و جلوگیری از پول پاشی بی حساب و کتاب، اصلاح فرآیند تعریف پروژههای شهری مبتنی بر نیاز سنجی و جلوگیری از سونامی قراردادهای غیر ضروری در شهر تهران و کاهش جدی هزینهها از دیگر اقدامات مدیریت شهری پنجم در راستای تحقق حقوق عمومی و کیفی سازی شهر است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شورای اسلامی شهر تهران، تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۰۸۲۳، http://shoratehran.ir/