پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
سیداحمد علوی منتخب شورای ششم تهران روز گذشته در مصاحبه‌ای درباره زیست شبانه گفته بود: با مدل اعضای شورای شهر فعلی برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود و باید زیست مومنانه جایگزین شود. این موضوع با واکنش زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر فعلی روبرو شده و از وی خواست بدون مطالعه در خصوص این گونه موارد اظهارنظر نکند.
شعارسال: سیداحمد علوی منتخب شورای ششم تهران روز گذشته در مصاحبه‌ای درباره زیست شبانه گفته بود: با مدل اعضای شورای شهر فعلی برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود و باید زیست مومنانه جایگزین شود.

اما زیست شبانه چیست؟

زیست یا زندگی شبانه با عنوان بین‌المللی NighLife شامل کار، فعالیت یا تفریح در فضا‌های شهری در ساعات شب است. این زیست بر دو نوع است: زیست شبانه درونی و زیست شبانه بیرونی. زیست شبانه درونی همان زیست یا فعالیتی است که در داخل فضا‌های بسته شهر ــ همانند کارگاه ها، کافه ها، باشگاه‌ها و پاساژ‌ها ــ در جریان است. زیست شبانه بیرونی، فعالیت شبانه‌ای است که در فضای بیرونی شهر و خیابان‌ها شکل می‌گیرد. سابقه تاریخی زیست شبانه مربوط به پس از انقلاب صنعتی است که با رشد توسعه شهرنشینی، یک ساختار زمان‌بندی منسجم برای فعالیت شکل گرفت. این ساختار، تغییراتی را در فعالیت‌های اجتماعی به ویژه احساس کمبود وقت برای گذران اوقات فراغت پدید آورد و با هدف ایجاد فرصت‌های بهره مندی از زمان برای فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی توجه به شب و زیست شبانه ضرورت پیدا کرد.

لایحه تهران بیدار و زیست شبانه


در بهمن ۱۳۹۷ و در صد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، زیست شبانه مورد بحث قرار گرفت و کلیات لایحه "الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیاء زیست شبانه" با ۱۴ رای موافق در آن تصویب شد. همچنین رئیس شورای شهر تهران از تصویب این طرح خبر داد و گفت:

تصویب لایحه تهران بیدار و زیست شبانه به صورتی انجام گرفت که هم به اهداف مورد نظر فرهنگی دست می‌یابیم و هم زندگی مردم با اجرای این طرح و لایحه‌ها دچار آسیب نخواهد شد. موضوع تهران بیدار و زیست شبانه سبب می‌شود که شهروندانی که دیر می‌خوابند و به موضوع فرهنگی علاقه‌مند هستند بتوانند شب هنگام زمانی را با خانواده خود به این موضوع اختصاص دهند.

طرح احیاء زیست شبانه از سوی «زهرا نژادبهرام» عضو شورای شهر تهران ارائه شده بود. وی در توضیح این طرح گفته است: با عنایت به اهمیت توسعه گردشگری شبانه، برنامه ریزی برای گسترش نشاط اجتماعی، ارتقاء کیفیت بصری، ساماندهی مشاغل غیررسمی و فضا‌های شهری تک عملکردی و در راستای بهبود زیست پذیری شهر، افزایش ساعات بهره مندی شهروندان و گردشگران از امکانات و ظرفیت‌های موجود باید استفاده کرد.
 
 
نظرات انتقادی زهرا نژاد بهرام در خصوص زیست شبانه و زیست مومنانه

طرح احیاء زیست شبانه از سوی زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران ارائه شده بود. زهرا نژاد بهرام در این باره گفت:

«بر اساس این سخنان به نظر می‌رسد این عضو شورای منتخب با وجود زیست شبانه مشکلی ندارد و شاید تنها با عنوان این طرح مشکل دارند. البته لایحه‌ای که شهرداری ارائه کرد عنوان آن را به شهر بیدار تغییر داد. شهر بیدار مغایرتی با زیست مومنانه ندارد. شهر بیدار شهری است که بتواند سرویس‌ها و خدمات شهری را در اختیار شهروندان قرار بدهد. طبیعتا طرح شهر بیدار زمانی که در کشور ایران برگزار شود اسلامی بودن این کشور در نظر گرفته می‌شود و طبق موازینی که در طول روز در شهر و کشور ما جاری است در شب شهر بیدار هم این موازین رعایت می‌شود.

بحث فروشگاه یک ظرفیتی است که می‌تواند هم توسعه اقتصادی داشته باشد و هم ظرفیت‌ها امن شدن شهر را بیشتر سازد. به نظر می‌آید در صحبت‌های جناب آقای علوی مغایرتی با این طرح وجود ندارد و بر نکات خوبی تاکید کردند. موضوع شهر بیدار فقط فروشگاه‌ها نیست و این یک ظرفیتی برای تعامل شهری و ایجاد فرصت‌های تازه برای شهروندان است تا بتوانند هم نیاز‌های خود را برطرف کنند و هم بخشی از اوقات فراغتشان را طی کنند.

ما تجارب بسیار خوبی را در دهه اول محرم و ماه مبارک رمضان در این زمینه داریم و کشور ما جدا از این موضوع نیست. زمانی که ما ظرفیت این کار را ایجاد بکنیم طبیعتا مشتاقان نماز صبح هم در مساجد بیشتر خواهد شد و در عین حال افراد می‌توانند خریدشان را داشته باشند و اوقات فراغت خود را طی کنند. ما در حرم‌ها ائمه اطهار می‌بینیم که در کنار مرکز عبادی بازار و ظرفیت‌های گذراندن اوقات فراغت هم وجود دارد. نگاه ما به مسئله زیست شبانه تنها نگاه اقتصادی نبود بلکه ما نگاه همه جانبه‌ای به این مسئله داریم. اگر لایحه که مصوبه شورا را ببینند. سوءتفاهم‌های احتمالی بر طرف خواهد شد.»

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دیده‌بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۲۰۱۱، didbaniran.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین