پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
ناسا بر اساس داده های بدست آمده از فناوری امیت (طیف‌ سنج تصویربرداری) ، مدعی وجود 50 کانون ساطع کننده گازهای گلخانه ای نظیر متان و دی اکسید کربن و همچنین ریز گردها در جهان (از آسیاس جنوب شرقی گرفته تا خاور میانه و آفریقا و ایالات متحده) شده و در این بین به وجود منطقه ای حدودا 5 کیلومتری ساطع کننده متان در جنوب تهران با منشا دپوی زباله اشاره دارد. بر اساس ادعاهای صورت گرفته، پهنه های ساطع کننده متان تهران در هر ساعت حدود 10 هزارکیلوگرم گاز متان را وارد هوا می کنند. «امیت» همچنین در کشور ترکمنستان یکی از بزرگترین مناطق ساطع کننده گازهای متانی را شناسایی نموده است. برخی از این توده‌ها تا ۳۲ کیلومتر طول داشته و ساعتی 50 هزار کیلوگرم گاز متان را وارد هوا می کنند. به منظور شفاف شدن بیشتر موضوع ، منتظر دریافت توضیحات شهرداری تهران ،سازمان پدافند غیر عامل و سازمان مدیریت بحران وزارت کشور هستیم.

شعار سال : ناسا در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) بر اساس داده‌هایی که امیت از زمان نصب در ایستگاه فضایی بین‌المللی جمع‌آوری کرده‌، اقدام به شناسایی بیش از 50 «اَبر گسیلنده (Super Emitter)» در آسیای مرکزی، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده نموده است. این اطلاعات و گزارش در صفحه ( کلیک کنید) ، قابل مشاهده است. 

اَبَر گسیلنده‌ها مناطق دارای تأسیسات، تجهیزات و سایر زیرساخت‌ها را در بخش‌های سوخت فسیلی، زباله و یا کشاورزی شامل می‌شوند که متان را به میزان بالایی منتشر می‌سازند. متان نور مادون قرمز را جذب می‌کند(اصطلاح اثر انگشت طیفی) و طیف سنج تصویربرداری امیت می‌تواند با دقّت بالا آن را تشخیص داده و این ابزار همچنین می‌تواند دی‌اکسید کربن موجود در جوّ را ردگیری نماید. نکته قابل تاکید در خصوص متان این است که این گاز با وجود حجم کمتر تولید و حضور در جو ( در مقایسه با دی اکسید کربی)، متاسفانه 80 برابر قویتر از دی اکسید کربن اثر گرم سازی زیست کره را سبب شده و تا 20 سال( در مقابل اثر حدودا 100 ساله دی اکسید کربن) هم به اثرگذاری تخریبی خود ادامه می دهد، لذا با حذف آن می توان به شکل سریعتری اقدام به کاهش اثرات گرمایشی و بازگشت به حالت اول نمود.

ادعای وجود پهنه چند کیلومتر ساطع کننده متان در جنوب تهران توسط ناسا

داده های امیت  (EMIT)  نشان دهنده وجود ستونِ متانی به طول حداقل ۴/۸ کیلومتر در بالای محل زباله سوزی در شهر تهران است. به گفته پژوهشگران، این اَبَرگسیلنده جدید در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان را به هوا می‌فرستد.

پس از بررسی محدوده در تصویر انتشار یافته مشخص خواهد شد که این آلودگی حدوداً بر فراز مجتمع پردازش زباله آرادکوه تجمع یافته که از سال ۱۳۴۲ مرکز انباشت، زباله‌سوزی و دفن پسماند استان تهران است. سرریز زباله‌های پایتخت به منطقه‌ای در جنوب تهران علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی، نفس ساکنان این منطقه را به شماره انداخته است و با وجود اخطار‌های زیست محیطی، این مجتمع هنوز با فناوری روز دنیا هماهنگ نشده است. این روز‌ها و پس از انتشار خبر از سوی ناسا نگرانی مردم جنوب پایتخت و به ویژه بخش کهریزک شهرستان ری که در مجاورت مجتمع پردازش زباله آرادکوه قرار دارند بیش از پیش شده؛ اما این داستان مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای طولانی دارد، مردم در بخش کهریزک هر روز و هر شب بوی نامطبوع زباله و تولید کمپوست را استشمام می‌کنند.

هرچند که این مقدار از انتشار گاز، مقدار بسیار زیادی است؛ امّا در قیاس با یک خوشه از ۱۲ اَبَرگسیلنده که امیت در ترکمنستان مشاهده کرده و همه آن‌ها نیز با زیرساخت‌هایِ گازی و نفتی مرتبط هستند، کم اثر می نماید. برخی از این توده‌ها در ترکمنستان تا ۳۲ کیلومتر طول دارند و با یکدیگر، حدود پنجاه هزار و چهارصد کیلوگرم متان را در هر ساعت به جو زمین اضافه می‌کنند.

اخبار تکمیلی) توضیحات مدیر پسماند شهرداری تهران (خرید زمان، فرار به جلو، توجیه و عادی سازی مسئله):

عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین مرکز MRF تهران در خصوص انتشار خبری مبنی بر تشکیل ابر پنج کیلومتری گاز متان در جنوب تهران که ادعا می‌شود از سوی ناسا منتشر شده، تصریح کرد، این موضوع صرفا در حد یک گزارش خبری منتشر شده و پرسش ما از دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و محیط زیست تهران با این پاسخ مواجه شد که هنوز به صورت مکتوب از دستگاه‌های بالادستی در این خصوص چیزی منتشر نشده و این مسئله تنها در حد یک خبر است که نیاز به بررسی دارد. ما اقدامی که در کهریزک موجب تولید گاز متان شود انجام نداده‌ایم. البته بحث پسماند تر در مجموعه آرادکوه وجود دارد که هوادهی برای آن انجام می‌شود؛ اما اقدامی که گاز متان در این مجموعه تولید کند ما نداشته‌ایم.

اگر اصل موضوع تائید شود، محل‌های مختلفی در کهریزک وجود دارد که می‌تواند در این مسئله عامل باشد. در خصوص انتشار بوی نامطبوع در اطراف مجموعه آرادکوه نیز باید گفت که بعد از اقدامات انجام شده قبلی، ظرف یک سال گذشته گزارشی در خصوص انتشار بوی نامطبوع نداشته‌ایم. اقدامات موثری در این راستا انجام شده ولی اگر ادعا کنیم به صورت کلی بو وجود ندارد، نادرست است. ما مدیریت پسماند را در این مجموعه انجام می‌دهیم به شکلی که نیمی از زباله‌های ورودی دفن می‌شود بخشی تفکیک و بخشی نیز برای زباله سوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: مناطق ساطع کننده گازهای گلخانه ای ، تجهییزات امیت روی ایستگاه فضایی بین المللی ، سنجش گر امیت روی ایستگاه فضایی بین المللی ، اَبر گسیلنده Super Emitter ، ابر گسیلنده ، منطقه ساطع کننده متان ، منطقه ساطع کننده دی اکسید کربن ، مخاطرات متان برای گرمایش ، قدرت 80 برابری گرم کنندگی متان در مقایسه با دی اکسید کربن ، پهنه پنج کیلومتری ساطع کننده متان در جنوب تهران ، پخش ساعتی 8500 کیلو متان در تهران ، توده انتشار ذهنده 34 کیلومتری متان در ترکمنستان ، پهنه های ساطع کننده متان در ایران ، طیف سنجی متان ، ستون پنج کیلومتری آلودگی متان در تهران ، اثرات متان و دی اکسید کربن روی گرمایش زمین ، پاسخ طلبی در خصوص ادعای ناسا از شهرداری تهران ، پاسخ طلبی در خصوص ستون متان از شهرداری تهران ، پاسخ طلبی از پهنه پنج کیلومتری آلوده کننده متان از پدافند غیرعامل ، پاسخ طلبی در خصوص ابر گسیلنده پنج کیلومتری جنوب تهران از سازمان مدیریت بحران ، عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران ، بهره‌برداری از نخستین مرکز MRF تهران ، هوادهی پسماند در آرادکوه ، انتشار بوی نامطبوع در اطراف آرادکوه ، پاسخ شهرداری درخصوص ستون پنج کیلومتری متان ، پاسخ یا فرار به جلو شهرداری درباره ستون پنج کیلومتری متان ، ابرمتان ، توده متان در تهران ، ابرمتان در تهران
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
0
انتظار دارید شهرداری تائید کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین