پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
به طور میانگین هر انسان روزانه دو کیلوگرم زباله تولید می‌کند و متاسفانه بسیاری از مردم هنوز متوجه نیستند که آثار مخرب این حجم از دور ریز چقدر می‌تواند غیرقابل جبران باشد.

شعار سال: حدود ۲۰ درصد از آلودگی متان در کشور آمریکا به دلیل زباله‌هایی از جمله پاک کننده‌ها، باتری و قطعات الکترونیکی است. و در کنار همه این‌ها، پلاستیک رتبه اول در آسیب رساندن به محیط زیست، بخصوص دریا و اقیانوس‌ها را از آن خود کرده است.


در واقع به ازای هر میکرو پلانکتونی که در دریا وجود دارد، ۳۶ میکرو پلاستیک وجود دارد و مدت زمان مورد نیاز برای تجزیه ذرات پلاستیک به قدری زیاد است که این تاخیر طولانی عامل اصلی از بین رفتن حدود ۹۰ درصد آب آشامیدنی کره زمین است.


اما جالب اینجاست که فقط حدود نه درصد این حجم از پلاستیک بازیافت می‌شود؛ زیرا حجم و سرعت تولید این ماده مخرب به قدری زیاد است که مدت زمان لازم برای بازیافت عملا وجود ندارد.

فرایند بازیافت به خودی خود نیازمند صرف انرژی و هزینه است و امکان بازیافت تمام زباله‌های خشک نیز وجود ندارد. در واقع بازیافت را باید به چشم آخرین راه ممکن ببینید: کاهش تولید زباله، مصرف مجدد، بازیافت. اینجاست که اهمیت جنبش «زباله صفر» روشن می‌شود.

شاید اسم این جنبش را در صفحه‌های مجازی مانند اینستاگرام یا وبلاگ‌های مختلف شنیده باشید که اغلب با تجربه و ایده‌های خلاقانه برای کاهش زباله‌ها و بخصوص مواد پلاستیکی همراه است.

به مواد پلاستیکی نه بگویید


برای تجزیه پلاستیک در طبیعت به مدت زمانی حدود ۴۰۰سال نیاز است. با حجم زیاد پلاستیک تولید شده برای مصارف مختلف مثل بطری آب معدنی، ظروف یکبار مصرف و بسته‌بندی خوراکی‌ها، فقط تصور کنید چند سال باید بگذر تا این زباله‌ها تجزیه شوند یا چه میزان هزینه و انرژی لازم است که این حجم از پلاستیک بازیافت شود.

کشور ژاپن، بعد از آمریکا، بیشترین مصرف پلاستیک را به خودش اختصاص داده و در اقدامی خلاقانه قصد دارد سکوهای اهدای جوایز المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از جنس پلاستیک‌های بازیافتی بسازد. برای انجام این کار، کمیته برگزاری بازی‌ها جعبه‌های پلاستیکی دو هزار فروشگاه AEON را جمع‌آوری می‌کند و این جعبه‌ها برای بازیافت و سپس تبدیل به سکوهای اهدای جوایز، به شرکت آمریکایی Procter & Gamble فرستاده می‌شود.

علاوه بر این مدال‌های المپیک و پارالمپیک نیز از فلزهای موبایل‌های بازیافت شده ژاپنی ساخته خواهد شد.

چند توصیه

· برای روزهای گرم تابستان بجای این که هر روز آب معدنی بخرید، از بطری اختصاصی خودتان استفاده کنید. بطری‌های آب معدنی علاوه براین که محیط زیست را آلوده می‌کند، قابلیت استفاده مجدد را ندارد چرا که با قرار گرفتن در معرض سرمای شدید، ترکیبات سرطان‌زا تولید می‌کند. استفاده از ظرف‌های استیل و یا شیشه‌ای گزینه مناسب‌تری است و هزینه کمتری هم دارد.

· کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین انواع پلاستیکی آن کنید. اگر بتوانید این کیسه‌ها را از پارچه‌های بلااستفاده‌ای که در خانه دارید تهیه کنید، با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ هم از پارچه‌های دورریختنی استفاده مجدد کرده‌اید، هم می‌توانید کیسه را جایگزین نایلوهای پلاستیکی کنید.


ظرف‌های شیشه‌ای را دور نریزید

بهترین کار برای کاهش زباله‌های شیشه‌ای استفاده مجدد از آن است، اگر برایتان سوال است که چرا، بهتر است بدانید برای این که شیشه در طبیعت تجزیه شود باید ۴۰۰۰ سال بگذرد. مثلا شیشه‌های مربا را می‌توان بارها با همین هدف استفاده کرد.


ظرف‌های شیشه‌ای بخصوص برای خرید فله‌ای مانند ادویه‌ها و موادی که به صورت باز به فروش می‌رسند، می‌توانند مناسب باشند. قبل از خرید، ظرفتان را به فروشنده تحویل بدهید تا وزنش را برایتان صفر کند.

فله‌ای خرید کنید

این روزها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها پر شده‌اند از محصولاتی که بسته‌بندی‌های رنگارنگ و چشمگیر دارند. اما مشکل چیست؟ مشکل اینجاست که بخش زیادی از این بسته‌بندی‌ها را پلاستیک تشکیل می‌دهد و از طرفی اگر بسته‌های محتوی مواد بهداشتی و غذایی از جنس کاغذ یا مقوا باشند هم، حجم انرژی و آب مصرفی برای تولیدشان باز هم به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

چاره چیست؟ اگر شما هم به دنبال راهی برای کاهش حجم زباله اقلام خریداری شده از فروشگاه‌ها هستید، می‌توانید خرید فله‌ای را جایگزین کنید. برای این کار اگر ظرف مناسبی نیز به همراه داشته باشید بهتر است. مثلا اگر قصد دارید ادویه، موسیر، دمنوش یا چای بخرید، می‌توانید از ظرف‌های شیشه‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید.

عده‌ای از فروشندگان نیز خودشان دست به ابتکار عمل برای حفظ محیط زیست زده‌اند و مواد شوینده را به صورت باز می‌فروشند. به این صورت که مشتری می‌تواند ظرف خالی مایع دستشویی یا هر شوینده دیگری که مدنظرش است را با خود ببرد و آن را در مغازه از گالن محتوی ماده شوینده پر کند. این کار از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است.


حالا که حرف از بسته‌های محصولات به میان آمد، بگذارید جعبه‌های شیرینی را نیز از یاد نبریم. این جعبه‌ها پلاستیکی نیستند اما برای تولید مقوای سازنده‌شان باید مقدار زیادی آب مصرف شود. در واقع آب نقش پیوند دهنده الیاف را در تولید کاغذ و مقوا ایفا می‌کند.

پس در صورتی که امکانش وجود دارد، برای حل این مساله هم می‌توانید ظرف‌های خانگی چند تکه را جایگزین جعبه شیرینی کنید.

زباله‌ها را تفکیک کنید

یکی از بزرگترین خدماتی که شما به عنوان یکی از ساکنین کره زمین می‌توانید ارائه کنید، تفکیک زباله در مبدا، یعنی در منزلتان است. حتما سعی کنید علاوه بر تفکیک زباله‌های خشک و تر، کاغذ را هم جدا کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ 9 تیر 98، کد مطلب: 1273419:www.khabaronline.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین