پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
وحید اشتری در مطلبی به بلا‌هایی که در دوره اصولگرایان بر سر باغات تهران آمده و این باغ‌ها را تبدیل به آپارتمان و برج کرده اند، پرداخته است که چندین مورد را مطرح می‌کند.

  شعار سال: اصولگرایان در دوران تفوق دو تا بلای ویژه بر سر باغات آوردند که برای مردم تهران و ایران ماندگار شد. یکی در مجلس هشتم و در سال ۸۸ که با پیشنهاد شورایعالی استان ها و تصویب مجلس تا قطع ۳۰ اصله درخت در باغ با پرداخت جریمه نقدی ممکن شد و منجر به هجوم برج‌سازان برای خرید باغات شد.

سابق بر این طبق ماده ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها مصوب ۱۳۵۹ قطع درخت جرم بود و برای آن ۶ ماه تا ۳ سال حبس پیش‌بینی شده بود. امکان پرداخت نقدی جریمه برای قطع درخت در واقع چراغ سبز به برج سازان برای تخریب باغات بود که باید در مجلس اصلاح شود.

بلای دیگر در شورای شهر رقم خورد. طبق دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری مصوب ۱۳۶۶، ساخت و ساز در باغات بر مبنای ۲۰ درصد تراکم و ۱۰ درصد سطح اشغال صورت می‌گرفت که معادل یک خانه ویلایی دو طبقه بود. متاسفانه سال ۱۳۸۳ شورای شهر اصولگرا با مصوبه برج باغ بازنگری اساسی در این قانون کرد.

در نتیجه باغات تهران به طور گسترده تخریب شد و برج‌های چند ده طبقه جای باغات سربرآوردند. البته مصوبه برج باغ در شورای شهر اصلاح طلبان از ابتدای ۱۳۹۷ ملغی شد و اینک ضوابط خانه باغ که مبتنی بر همان الگوی حاکم بر کل کشور (۲۰ درصد تراکم و ۱۰ درصد سطح اشغال) است در تهران اجرا می‌شود.

حالا برج ۲۵ طبقه نماینده سابق مجلس که ساخته شده و قیمت نجومی‌اش سر و صدا کرده یکی از همان قتل عام‌های صورت گرفته در باغات تهران است.

امروز یادم افتاد همان ده سال پیش در دوران دانشجویی که پیگیر تخریب این باغ ۶ هزار متری بودیم حتی در گزارش رسمی شهرداری هم بعنوان باغ معرفی شده بود.

وحید اشتری

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی خبر24

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین