پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۶۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
شهرداری تهران و ارتش بر سر تغییر کاربری پادگان ۰۶ توافق کرده‌اند، اما این توافق مدت‌هاست اجرایی نمی‌شود. برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که ارتش بخواهد چند ماه دیگر با مدیران دوره جدید شهرداری توافق کنند نه مدیران کنونی.
شعار سال: پادگان ۰۶ ارتش پادگانی در شمال شرق تهران با مساحت ۵۲ هکتار است که قرار بود سال ۷۲ با طرح قانون انتقال پادگان‌ها و اراضی نظامی به خارج از شهر به شهرداری‌ها واگذار شود. در این قانون تاکید شده بود که یا این زمین‌ها به قیمت ۳۵ درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود یا ۴۰ درصد مساحت زمین به خدمات عمومی اختصاص یاید و ۶۰ درصد دیگر برای تامین هزینه‌های انتقال پادگان بارگذاری شود.

اما طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ و تبدیل کردن پادگان‌ها به پهنه «M» و «S» یعنی پهنه‌ای که امکان بارگذاری تجاری، اداری و مسکونی در آن وجود دارد، هزینه تملک برای شهرداری را سنگین‌تر از گذشته کرد.

ارتش می‌خواست از ظرفیتی که طرح تفصیلی در اختیارش قرار داده استفاده کند و بخش بزرگی از مساحت پادگان را تبدیل به مجتمع‌های تجاری، ادرای و مسکونی کند، اما شهرداری تهران معتقد بود این تصمیم حجم ترافیک خیابان پاسداران را از آنچه هست بیشتر می‌کرد.

مدیریت شهری اسبق با ارتش توافق کرده بود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع از مساحت پادگان تبدیل به مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی شود. همان زمان کارشناسان شهری هشدار داده بودند که این فضا برابر با یک شهر ۶۰ هزار نفری است و تبدیل به یک غده سرطانی بزرگ در منطقه پاسداران خواهد شد. با این حال همین توافق به کمیسیون ماده ۵ رفت و سطح ساخت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع کاهش پیدا کرد.

با روی کار آمدن پیروز حناچی و براساس توافقاتی که شهرداری تهران با ارتش انجام داد، سطح مورد مطالبه ارتش به ۶۳۰ هزار متر مربع کاهش پیدا کرد؛ توافقی که در نوع خودش، پیروزی بزرگی برای شهرداری محسوب می‌شد.

بعد از اعلام این توافق بود که اعضاس شورای شهر تهران به شهردار پیشنهاد دادند شهرداری ۶۳۰ هزار متر مربع توافق شده با ارتش را در نقطه دیگری تامین کند و کل ۵۲ هکتار پادگان ۰۶ تبدیل به بوستان بزرگی برای تهرانی‌ها شود و با این اتفاق مشکل ترافیکی جدیدی به منطقه پاسداران اضافه نشود. این پیشنهاد از سوی شهردار پیگیری نشد و از آنجایی که مساحت پادگان نیز بیش از ۱۰ هکتار بود، بررسی آن به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع داده شد و این شورا در اواخر آبان سال گذشته رای خود را صادر کرد.

مطابق با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ارتش می‌توانست در ۶۳۰ هزار متر مربع از پادگان اقدام به ساخت ۲۸۰ هزار مترمربع مسکونی با جمعیت‌پذیری ۳۵۰۰ نفر، ۶۹ هزار متر مربع تجاری، ۲۱ هزار متر مربع خدمات مسکون، ۶۳ هزار متر مربع هتل و ۱۹۷ هزار مترمربع اداری کند.

عقب‌نشینی از توافق با ارتش و شهرداری بر سر پادگان ۰۶ تهران
با وجود انتقادات اعضای شورای شهر، اواسط خردادماه سال جاری شهرداری تهران خبر از تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان ارتش داد و با حضور مدیران شهرداری و امیران ارتش کلنگ احداث بوستان ۳۵ هکتاری را بر زمین زد.

کمتر از یک ماه از افتتاح نمایشی بوستان نگذشته بود که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در واکنش به تذکر محمد سالاری درباره بارگذاری سنگین احتمالی ارتش در محدوده پادگان گفت که «دیگر لازم به تذکر در این‌باره نیست چراکه توافق منتفی شده است.»، اما شهرداری تهران سخنان محسن هاشمی را تکذیب کرد و رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد که منتفی شدن توافق پادگان ۰۶صحت ندارد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در مصاحبه‌ای درباره آخرین وضعیت پادگان ۰۶ و برنامه‌های شهرداری تهران در همکاری با ارتش گفته «اطلاع جدیدی از اینکه ارتش خواسته جدیدی را در رابطه با این پروژه مطرح کرده باشد، نشنیدم و به نظر می‌رسد که کل پروژه فعلا متوقف است، اما چرایی این مساله براى ما مشخص نیست.»

در نهایت عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز منتفی شدن توافق را تکذیب کرد و اعلام کرد که؛ «توافق صورت گرفته با ارتش، پس و پیش‌هایی داشته است و اکنون در جایی قرار گرفتیم که از منظر حقوقی، قانونی و شهرسازی، توافق ۰۶ توافق محکمی است.»

با وجود انکار منتفی شدن توافق، اما خبری هم از انجام عملیات عمرانی در بوستان و آماده کردن آن برای بازگشایی به روی مردم به گوش نمی‌رسید و هنوز احتمال لغو توافق بسیار قوی‌تر از فرضیه‌های دیگر بود تا آنکه پیروز حناچی در آخرین نشست خبری خود در اواخر بهمن‌ماه با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار رویداد۲۴ اعلام کرد که «نظر ما درباره پادگان ۰۶ همان است که گفتیم، ولی به نظر می‌رسد ارتش خود می‌خواهد موزه‌داری کند و تقاضایشان این است که ما خودمان این کار را بکنیم. این کار شاید به مصلحت نباشد و اگر آنچه ما می‌خواستیم اتفاق نیفتد تمامی مصوباتش باطل می‌شود.»

اظهار نظر شهردار تهران در نهایت مشخص کرد که رابطه بین شهرداری و ارتش آنطور که پیش از این عنوان می‌شد، حسنه نیست و ارتش از توافق اولیه حتی اگر نگوییم لغو، اما عقب‌نشینی کرده است.

شرایط منتفی شدن ساخت و ساز ارتش در پادگان
عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره سرانجام تغییر کاربری پادگان ۰۶ می‌گوید که توافق با ارتش هنوز لغو نشده، اما اجرایی هم نشده است.

او می‌گوید: توافق فوق مبتنی بر مصوبات کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی بوده است؛ یعنی ما در ازای واگذاری ۷۰ درصد زمین با کاربری نظامی به شهرداری، از شورای عالی معماری و شهرسازی اجازه بارگذاری در قسمتی از آن را گرفتیم.

گلپایگانی اضافه می‌کند: اگر قرار نیست ۳۵ هکتار به پارک و بوستان عمومی تبدیل نشود، دلیلی ندارد که اتفاق دوم یعنی بارگذاری هم بیفتد. اتفاق دوم براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و در قالب یک بسته کامل بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در توضیح اینکه نظر ارتش درباره این توافق چیست، اظهار می‌کند: احساس می‌شود هنوز تصمیم واحدی در این‌باره در ارتش گرفته نشده است؛ برخی از آن‌ها می‌گویند باید مصوبه را ادامه بدهیم، گاهی می‌گویند کل پادگان را باید تبدیل به موزه ارتش کنیم، در برخی مواقع موضوع استقرار فعالیت‌های دانش‌بنیان را یا شهر دانشگاهی را مطرح می‌کنند و زمان‌هایی نیز می‌گویند پادگان را به نهاد‌هایی که درون ارتش هست، می‌فروشند.

گلپایگانی اضافه می‌کند؛ اما در نهایت در گزینه‌های مختلف شهرداری این اعلام آمادگی را کرده که بخشی که کمک کند ما یک بوستان در اختیار مردم بگذاریم همکاری خواهد کرد و در آن مُصِر خواهد بود.

برخی از ساکنان صندلی‌های سبز پارلمان شهری معتقدند علت عقب‌نشینی ارتش انتقادات تند و تیزی بوده که برخی از اعضای شورا درباره این توافق مطرح کردند؛ از جمله محمد سالاری که معتقد است شهرداری باید تلاش می‌کرد که در قالب توافق هیچ‌گونه بارگذاری در محدوده خیابان پاسداران انجام نشود و کل فضای ۵۰ هکتاری آن به عنوان بوستان در اختیار مردم شهر قرار گیرد و همین انتقادات در نهایت ارتش را از توافق منصرف کرد.

همزمان برخی از اعضای شورا معتقدند که ارتش منتظر روی کار آمدن مدیریت شهری جدید که به گمان برخی ترکیبی از مدیران اسبق مدیریت شهری دوره اصولگرایان است و توافق با آن‌ها به مراتب آسان‌تر از دوره فعلی است، خواهد ماند تا در نهایت بتواند به میزان مطبوع خود مجوز بارگذاری بگیرد. فرضیه‌ای که شاید سیاست‌های شورای ششم و ترکیب نهایی‌اش، آن را نقض کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رویداد ۲۴، تاریخ انتشار ۱۱ اسفند ۹۹، کد خبر: ۲۵۳۱۱۷، www.rouydad۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
شهرداری برای چی باید این همه بازی در بیاره که از ارتش نفع بیشتری بهش برسه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین