پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۲۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
حواشی جلسه روز گذشته شورای شهر تهران در خصوص فروش املاک شهرداری تأکید بر این گزاره بود که مدیریت شهری در طول دوره پنجم خود هیچ برنامه‌ای برای اداره شهر و درآمدزایی قانونی ندارد.
شعار سال: جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران که به بررسی کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران در بخش منابع و درآمدها پرداخت با حاشیه‌های فراوانی همراه بود اما در این میان اظهارات برخی از اعضای شورای شهر تهران جالب توجه بود که در ماه‌های پایانی فعالیت شورای پنجم مواردی را زیرسؤال می‌بردند که همواره از سوی این شورا به‌عنوان افتخاراتشان محسوب می‌شد که مهم‌ترین آن تشکیک در توقف شهرفروشی بود.

البته که این موضوع با واکنش برخی از اعضا از جمله رئیس شورای شهر تهران همراه بود اما این اظهارات نشان می‌دهد که یا در میان اعضای شورای یکدست در دوره پنجم وحدت رویه‌ای در عملکرد وجود نداشته و یا این‌که سیاستگذاری شهر در این دوره توسط برخی از اعضای ناآگاه صورت پذیرفته که تنها به‌واسطه قرار گرفتن در لیست به بهشت راه یافتند.

عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مازاد بر تراکم پایه مصداق شهرفروشی است

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از مصوبات ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد کاهش ۷ هزار میلیارد تومانی سقف درآمدی بودجه است؛ این دو پیشنهاد یکی به مبلغ ۴ هزار و اندی میلیارد تومان و دیگری حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به یکی از این ردیف‌های بودجه با عنوان عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مازاد بر تراکم پایه، گفت: این ردیف دقیقاً برخلاف ادعای دوره پنجم مدیریت شهری است و آن چیزی که در کلیات هم درباره آن صحبت شد و وارد مصادیق نشدیم. یکی از مصادیق شهرداری همینجاست؛ بالاخره ما اگر واقعاً به‌دنبال این هستیم تا به جامعه القا کنیم که شهرفروشی نکردیم و نمی‌کنیم باید جاهایی مثل این ردیف برای جامعه پاسخ داشته باشیم که بر چه اساسی می‌گوییم شهرفروشی نمی‌کنیم اما داریم عوارض بر پروانه ساختمانی مازاد بر تراکم پایه هم به مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان درنظر می‌گیریم.

نحوه فروش تراکم و عوارض را در شهرداری درست نفهمیدید!!

در جریان صحبت‌های این عضو شورا، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران صحبت‌های او را قطع کرد و عنوان کرد که آقای نظری به‌نظر شما نحوه فروش تراکم و عوارض و این چیزها را درست در شهرداری نفهمیدید.

وی ادامه داد: اصولاً در شهرداری تهران این‌گونه بوده که برخی از مناطق و پارسل‌ها ۱۲۰ درصد تراکم و برخی دیگر ۱۸۰ درصد داشته است؛ به این می‌گویند تراکم ذاتی هر پارسل. در مورد این پول زیادی نمی‌گیرند و بعد که طرح تفصیلی آمد و عنوان کرده که یک پارسل می‌تواند ۴ طبقه و دیگری می‌تواند ۵ یا ۶ طبقه داشته باشد؛ از این ۱۲۰ درصد به بالا را مازاد تراکم می‌گویند.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: این شهرفروشی نیست. طرح تفصیلی سال ۱۳۸۶ آمده و تا ۱۳۸۹ تکمیل شده است و هنوز هم این اتفاق در شهر می‌افتد و برای پارسل‌ها مازاد تراکم در نظر می‌گیرند.

هاشمی اذعان کرد که این مازاد تراکم عین قانون است. این‌که شما می‌گویید تراکم‌فروشی شهر بعد از این است؛ مثلاً به جایی که در طرح تفصیلی ۴ یا ۵ طبقه داشته، ۳ طبقه اضافه می‌دهید که به این شهرفروشی می‌گویند.

وی افزود: این که شما می‌گویید شهرفروشی، نگویید، تلویزیون می‌گیرد، مردم اشتباه می‌کنند. البته این خوب است که پس از ۳ سال و نیم این را یاد گرفتید.

رئیس شورای شهر خطاب به حجت نظری عضو شورای شهر تهران بیان کرد: آنچه شما می‌گویید یعنی این‌که تمام ساختمان‌های تهران دو طبقه شود و طرح تفصیلی که قانون است را حذف کنیم.

رویکرد شهرفروشی را تطهیر می‌کنیم!

اگر اظهارات جوان‌ترین عضو شورای شهر یعنی حجت نظری را ناشی از بی‌اطلاعی وی از حوزه فروش تراکم و عوارض در شهرداری بدانیم اما دیگر نمی‌شود صحبت‌های محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را نیز در این جلسه شورای شهر از روی ناآگاهی تلقی کرد که در جریان افزایش سقف بودجه بیان کرد که بی‌توجهی به جذب منابع جدید که در چند سال گذشته و به‌ویژه در دو سه سالی که از شهرفروشی فاصله گرفته‌ایم همواره مورد تأکید بوده است و قرار بود به سمت منابع پایدار حرکت کنیم اما حرکت در این مسیر بسیار کند بوده است. متأسفانه امسال در بودجه پیشنهادی به نحوی بازگشت پیدا کردیم و با نام‌های جدید در واقع روند و رویکرد شهرفروشی را تطهیر می‌کنیم.

وی افزود: این یک بازگشت به عقب است. می‌خواهم خواهش کنم شورای پنجم که مفتخر بوده در همه حوزه‌ها تلاش کرده از این پدیده شوم که ۲۰ سال است بر شهرداری و بر مقدرات شهر سایه افکنده خارج شود؛ فاجعه‌ای که به لحاظ زیست محیطی داریم، دودی که هست و عدم سلامت هوا و بحث ترافیک که نتیجه همین شهرفروشی‌ها بوده است، باید کاری کنیم که دوباره به آن وضعیت برنگردیم .

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اذعان کرد که عدم توازن تملک و واگذاری‌های دارایی مالی یکی از مشکلاتی است که در بودجه امسال دیده شده است، تغییر نامتوازن سهم‌های حوزه ماموریتی از بودجه که امسال هم همچون سه سال گذشته حوزه فرهنگی اجتماعی متأسفانه کمترین سهم را داشته و بیشترین کاهش را که اصلاً با شعارهای این دوره شورا نمی‌خواند.

سیاستگذاری شورای پنجم بر مدار ناآگاهی

آنچه که بخشی از جلسه روز گذشته شورای شهر در ارتباط با بررسی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری برمی‌آید این است که اگر واقعاً این اظهارات پس از حضور بیش از ۳ سال در شورای شهر است یعنی این‌که برخی از این اعضا از روی ناآگاهی در عرصه سیاست‌گذاری مدیریت شهری پایتخت قدم گذاشته‌‌اند.

متأسفانه در چنین شرایطی باید اذعان کرد که عرصه تصمیم‌گیری در شورای شهر برروی مدار بی‌اطلاعی چرخیده و این بدان معنا است که ناآگاهی برخی که در این دوره شورای شهر بر صندلی بهشت تکیه زدند سنگ بنای برخی سیاستگذاری‌های شهر را بر نادانی بنا کرده و برخلاف ادعایشان نه تنها در جهت منافع شهروندان عمل نکرده‌اند بلکه عملکردشان مصداق انداختن سنگی در چاه توسط فردی نادان است چندین دانا هم نمی‌توانند آن را بیرون بیاورند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۴ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: 565980، ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
قبول كنيم در زمينه بررسي بودجه اي واقعا كم كاري زيادي رخ داده كه بايد اوضاع رو بهتر از ايني كه الان هست پيش مي برديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین