پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
استاد ادبیات و مولف هرمزگانی با اشاره به اینکه حقوق نویسندگان استان رعایت نمی شود ؛ افزود:هرمزگان نیز باید مانند سایر استان های کشور مرکز هرمزگان شناسی فعال داشته باشد و به دور از سیاست و در دست فرهنگ دوستان و فرهنگ شناسان باشد.

شعارسال: سهراب سعیدی استاد ادبیات ، روزنامه نگار، مولف ، پژوهشگر موفق هرمزگانی در خصوص آثار و تالیفات خود ؛ اظهار کرد: چاپ سی و پنج جلد کتاب ازسال 84 تا 95 فعالیت 11 ساله ام بوده است که تعدادی از آن کتاب ها عبارتند از فرهنگ مردم میناب، لالایی، بازی‌ها وسرگرمی‌های میناب، صنایع دستی و پنج شنبه بازار میناب، قصه‌ها و افسانه‌های مردم هرمزگان، تاریخ ادبیات میناب، چیستان های هرمزگان، رخش بی‌سوار ، و سوگواره ها و می باشد.

وی به چاپ کتاب اخیر خود اشاره کرد و افزود: کتاب فرهنگ مردم هرمزگان دارای سه فصل و حدود 527 ص است در فصل اول به کلیات پرداخته ام و از جغرافیا، موقعیت، تاریخ و اماکن دیدنی مردم هرمزگان سخن رفته است، فصل دوم به آداب و رسوم مردم هرمزگان اختصاص داده ام و از این منظر به چند خصیصه‌ی فرهنگی هرمزگان در چند گفتار پرداخته شده و در نهایت فصل سوم ادبیات شفاهی است که به صورت کلی به ویژگی‌ها و جنبه‌های آن در استان هرمزگان اشاره شده است.

سعیدی در ادامه بیان کرد: ویژگی های این کتاب این است که به آداب و رسوم شهرهای مختلف استان هرمزگان اشاره شده است و تلاش چندین ساله ام بوده است و این کتاب در سال 1395 در انتشارات دارالتفسیر قم به چاپ رسیده است.

نویسنده هرمزگانی به آثار در دست چاپ خود اشاره کرد و گفت: از رودکی تا بهمنی ، تعزیه خوانی در میناب ، موسیقی ، ترانه و شروه در هرمزگان، مقاله بنویسیم، دفتر چهارم از قصه ها و افسانه های مردم هرمزگان، کاغذ پاره های دفترم بوی شعر می دهد( شعر) ، امام رضا در شعر شاعران هرمزگان و.از جمله کتابهای است در دست چاپ دارم.

وی با بیان اینکه در سال هایی که کسی کتاب نمی خواند استقبال از کتاب های من خوب بوده و حتی بعضی از آن ها به چاپ چهارم هم رسیده است؛ تصریح کرد: مردم فرهنگ عامه و آداب و رسوم خود را دوست دارند هر چند خودشان گنجینه فرهنگ عامه اند اما وقتی فرهنگ خود را ثبت شده در دل کاغذ می بیندد خوشحال می شوند و استقبال می کنند.

استاد ادبیات و مولف هرمزگانی افزود: در عرصه نویسندگی به عناوینی از جمله به چهره مفاخر فرهنگی هرمزگان، پژوهشگر برتر هرمزگان، پژوهشگر برتر جوان کشور در حوزه آموزش و پرورش، معلم پژوهنده، مشاور برتر، مقام اول مقاله نویسی نزسا، مقام اول داستان نویسی فرهنگیان هرمزگان ، مقام دوم شعر فرهنگیان هرمزگان و. اشاره کرد که توانسته ام دست یابم.

سعیدی ، نبود یک پخش کننده قوی و حرفه ای است و تبلیغات نامناسب را یکی از مشکلات پیش روی نویسندگان و محققان در استان دانست و خاطر نشان کرد: حقوق نویسندگان استان رعایت نمی شود ؛ چندی پیش یک کتاب من و کتابی از خانم پوردریایی اسکن و چاپ شد و فرد خاطی نیز هنوز به فعالیت غیر قانونی ادامه می دهد و این جور عمل ها جدای از بین رفتن حق الناس، انگیزه را برای نوشتن از آدمی می گیرد.

وی با بیان اینکه مهمترین افتخار خود را در نویسندگی استفاده از مطالب کتاب هایم در کتب درسی متوسطه اول و دوم است؛ اظهار کرد:حوزه فعالیت من ادبیات فارسی، ادبیات کودکان ، فرهنگ عامه ، گویش و ادبیات شفاهی است.

پژوهشگر موفق هرمزگانی اذعان کرد: در دوران تحصیل خود همیشه در ذهن داشتم زوایای مبهم تاریخ و فرهنگ شهر (و استان) خود را آشکار کند، از این رو تأسف می‌خوردم که چرا تا به حال در مورد این منطقه ( هرمزگان ) پژوهش و کار فرهنگی انجام نشده است، پس این شد که به کارهای پژوهشی روی آوردم و حاصل آن همه فعالیت شبانه روزی آثاری است که در 35 جلد چاپ شده و کتاب دیگری که در دست تدوین و چاپند.

این هنرمند هرمزگانی بیان کرد: امید می رود مردم فرهنگ دوست هرمزگان کتاب های تازه تالیفم را نیز چون گذشته در مطالعه گیرند و مایه دل گرمی مرا فراهم آورند هر چند در گذشته این حق شناسی را بجای آورده اند.

وی ابراز کرد: کاش روزی برسد که هرمزگان نیز مانند سایر استان های کشور مرکز هرمزگان شناسی فعال داشته باشد تا مجبور نشویم برای چاپ کتاب هایی که فرهنگ ، هویت و شناسنامه هرمزگان است یک شخص از جیب خود سرمایه گذاری کنند و یا حداقل مرکز هرمزگان شناسی به دور از سیاست و در دست فرهنگ دوستان و فرهنگ شناسان باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت هرمز، تاریخ انتشار: 6آبان1395، کدخبر: 363888: www.hormoz.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
دلت خوشه به خدا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین