پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
فشار خون بالا از جمله بیماری‌هایی است که این روز‌ها بیشتر از گذشته گریبان مردم را گرفته است که با چند راهکار ساده خانگی می‌توان آن را درمان کرد.

شعار سال:به گفته انجمن قلب امریکا (AHA) در ایالات متحده حدود ۸۵ میلیون نفر فشار خون بالا دارند و از هر سه نفر آن‌ها یک نفر بالای ۲۰ سال است.

موسسه ملی بهداشت NIH تخمین می‌زند که حدود دو سوم افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده دارای فشار خون بالا هستند و اگر این بیماری، درمان و کنترل نشود، می‌تواند مشکلات بسیاری مانند:نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی و بیماری کلیوی  را به همراه داشته باشد. 

علل ابتلا به بیماری فشارخون

قلب، عضوی است که خون را به کل بدن پمپاژ می‌کند، اگر این خونی که پمپاژ می شود، دارای سطح پایینی از اکسیژن باشد به سمت ریه‌ها جابجا و پمپاژ می‌کند و اکسیژن آن را تأمین می‌کند سپس خون غنی از اکسیژن به سراسر بدن تزریق می‌شود و پمپاژ خون، فشارخون را ایجاد می کند، اگر فردی، فشار خون بالا داشته باشد به این معنی است که دیواره‌های شریانی او به طور ثابت تحت فشار زیادی هستند.

عوامل خطر ساز و موثر در بروز بیماری فشار خون

۱- سن

هر چه سن شما بالاتر باشد خطر ابتلا به فشارخون بیشتر است.

سن

۲- وراثت

اگر شما در نزدیکان و اعضای خانوادتان ، سابقه ابتلا به فشار خون دارید، احتمال ابتلای خودتان به این عارضه، به میزان قابل توجهی بالا است.

۳- دما

محققان در مطالعه ای که بر روی ۸۸۰۱ شرکت کننده بالای ۶۵ سال انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که مقادیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در طول سال‌های مختلف و توزیع دمای هوای فصلی متفاوت است. یعنی وقتی هوا گرم‌تر است فشار خون پایین می‌آید وقتی هوا سردتر است فشار خون بالا می رود.

۴- زمینه قومی

شواهد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سرخجه آفریقایی یا جنوب آسیایی، در مقایسه با بومیان آمریکا، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

۵ - چاقی و اضافه وزن

افراد مبتلا به اضافه وزن، نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار می گیرند.

چاق

۶ - برخی از جنبه‌های جنسیتی

به طور کلی فشار خون بالا در مردان بالغ بیشتر از زنان بالغ است که با این حال پس از ۶۰ سالگی هر دو جنس به طور مساوی نسبت به این بیماری حساس هستند.

۷ - عوامل فیزیکی

دوری از ورزش، عدم فعالیت و کم تحرکی و همچنین داشتن یک زندگی بی حرکت و کسل کننده، در طولانی مدت باعث افزایش فشار خون می شود.

۸- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث بسته شدن عروق خونی و ابتلا به فشار خون بالا می‌شود. سیگار، همچنین مقدار اکسیژن خون را کاهش می‌دهد؛ بنابراین ضربان قلب برای جبران این کاهش، بالا می رود و در نتیجه فشار خون افزایش می یابد.

سیگار

۹ - مصرف الکل

به گفته محققان افرادی که به صورت مرتب از الکل استفاده می‌کنند؛ فشار خون سیستولیک بالاتری نسبت به سایر افراد دارند.

۱۰ - مصرف زیاد نمک

طبق گزارش محققان جوامعی که مردم آن کمتر نمک می‌خورند، نسبت به کسانی دارند که نمک زیادی استفاده می‌کنند، فشار خون پایین تری دارند. 

۱۱- استرس ذهنی

مطالعات مختلف، گویای این مساله است که  استرس ذهنی در طولانی مدت، تاثیر جدی بر افزایش میزان فشارخون افراد می‌گذارد.

۱۲ - دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا هستند؛ همچنین احتمال بروز اضافه وزن و بیماری‌های قلبی- عروقی نیز در آن‌ها وجود دارد.

۱۳ - بارداری

در زنان باردار، خطر ابتلا به فشار خون بیشتر است. این شایع‌ترین مشکل پزشکی است که در دوران بارداری رخ می دهد و دو تا سه درصد از همه حاملگی‌ها را پیچیده می‌کند.

رژیم غذایی و تاثیرات آن در افزایش فشارخون

بسیاری از متخصصان سلامت معتقدند که رژیم غذایی با چربی بالا، باعث افزایش فشار خون می شود. همچنین متخصصان تغذیه نیز بر این نکته تاکید دارند که مشکل، خود چربی نیست بلکه  نوع چربی است.

چربی‌های گیاهی مانند آووکادو، آجیل، روغن زیتون و روغن امگا برای  سلامت شما بسیار مفید هستند. اما چربی‌های اشباع شده که در غذا‌های حیوانی وجود دارند و چربی‌های ترانس که رایج هستند، مضراست.

علائم و نشانه‌های فشار خون بالا

بیشتر افراد مبتلا به فشارخون بالا، علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند به همین دلیل اغلب به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.

با این حال هنگامی که فشار خون به ۱۱۰ تا ۱۸۰ میلیمتر جیوه برسد یک فوریت پزشکی شناخته می‌شود و در این مرحله علائم زیرا را نشان خواهد داد:

سردرد
حالت تهوع
استفراغ
تاری دید یا دوبینی
خونریزی بینی
تپش قلب یا ضربان نامنظم
مشکلات تنفسی

درمان‌های خانگی فشار خون

سیر: مصرف سیر برای درمان فشار خون بالا بسیار موثر است. اگر نمی‌توانید کل بوته سیر را بخورید، یک تکه سیر را در دهان خود نگه دارید و سعی کنید آن را ۱۵ دقیقه بمکید. همچنین می‌توانید ۱ تا ۲ حبه سیر را خرد کنید، آن را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. یک روش دیگر آن است که تکه‌های خرد شده را بردارید، آن را روی یک تکه میوه بگذارید با عسل بپوشانید، سپس میل کنید.

سیر

هویج: برای کنترل فشار خون بالا روزانه ۱ تا ۳ لیوان آب هویج بنوشید. مطمئن شوید میوه ارگانیک خریده اید و هیچ شکری اضافه نکنید.

گوجه: توصیه می‌شود برای درمان فشار خون بالا یک فنجان گوجه فرنگی تازه، سس گوجه فرنگی و یا آب میوه ترکیبی را هر روز بخورید. اگر طعم گوجه فرنگی را دوست ندارید، از مکمل‌های لیکوپن استفاده کنید. از سس گوجه فرنگی تجاری پرهیز کنید، چون حاوی سطوح بالایی از سدیم است.

کرفس: برای رهایی از فشار خون بالا از کرفس خرد شده و یا آب کرفس تازه استفاده کنید.

کرفس

انار: دانه انار را به سالاد اضافه کنید و یا آب آن را میل کنید تا درمانی باشد برای فشار خون بالا در شما.

اانار

کنجد: جهت درمان فشار خون بالا توصیه می شود مقداری کنجد یا روغن کنجد را روزانه، حداقل ۲ ماه به غذا‌های خود اضافه کنید.

کنجد

زنجبیل: زنجبیل تازه را به اسموتی و آبمیوه اضافه کرده و سعی کنید زنجبیل را در غذای روزانه خود بگنجانید.

آب نارگیل:آب نارگیل ارگانیک را ۱ تا ۳ بار در روز بنوشید. از آنجایی که تاثیرات بر پایه وزن هستند، بنابراین اگرچاق هستید، آب نارگیل بیشتر بنوشید.

نارگیل

فلفل قرمز: توصیه می‌ شود یک قاشق چای خوری فلفل قرمز روزانه مصرف کنید. اگر طعم آن برای شما بسیار تند است، می‌توانید مکمل فلفل را مصرف کنید.

شکلات تیره: برای درمان فشار خون بالا مطمئن شوید شکلات یا پودر کاکائو حداقل ۵۰ تا ۸۰ درصد از کاکائو را تشکیل می‌دهد تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. فقط به خاطر داشته باشید هر چه مقدار کاکائو بیشتر باشد مغذی‌تر است.

هل: یک قاشق چای خوری از پودر هل را با عسل ارگانیک خام در یک فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید.

هل

زالزالک: چای زالزالک را ۱ تا ۳ بار در روز بنوشید.

زالزالک

زردچوبه: پودر زرد چوبه را به چای مورد علاقه خود اضافه کنید و آن را با عسل ارگانیک و زنجبیل خام مخلوط کرده و مصرف کنید.

امگا ۳: ماهی‌های چرب مثل ماهی قزل آلا، شاه ماهی، کنسرو ماهی تن و ساردین حاوی مقدار خوبی از امگا ۳ هستند که برای درمان فشار خون موثر خواهند بود.

ورزش کردن: مقدار توصیه شده برای ورزش روزانه جهت درمان فشار خون بالا ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی است.

ورزش

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۷۷۶۳۳۲۰

 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین