پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۵۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
به گفته زهرا نژادبهرام پردیس و بومهن حریم دارند، اما تهران حریم ندارد! این در حالی است که مسئله حریم برای شهر تهران یکی از موضوعات جدی محسوب می‌شود.
شعار سال: زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران درباره حریم تهران به خبرنگار برنا گفت: مسئله حریم برای شهر تهران یکی از موضوعات جدی محسوب می‌شود و بنده تلاش کردم تا در این دوره بتوان تکلیف حریم را مشخص کنم، اما در این زمینه شاهد مشکلات ساختاری و کارکردی هستیم.

نژادبهرام ادامه داد: در حالی که طبق تعریف قانون حریم شهر نمیتواند در خارج از شهرستان واقع شود، محدوده شهر تهران در ۴ شهرستان واقع شده که تناقض جدی است.

تقسیم‌بندی حاکمیت‌ها یکی از مشکلات ساختاری

او تاکید کرد: این مقوله به دلیل تقسیمات کشوری و وزارت کشور با تقسیمات در مناطق و محلات خود در زیر مجموعه‌های شهر تهران متفاوت است. دایره تقسیم بندی حاکمیت‌ها یکی از مشکلات ساختاری است.

شهر‌ها موظف به حفظ حریم

نژادبهرام افزود: این مقوله مانعی برای نظارت‌ها است. نظارت بر حریم یک الزام جدی برای همه شهر‌ها است. قانون در این زمینه به صراحت اشاره کرده تا شهر‌ها موظف به تعریف حفظ حریم خود را داشته باشند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: حفظ و صیانت از محدوده شهری مورد تاکید است، چون در صورت رهاسازی حریم بخش قابل توجهی از اراضی پیرامون به شهر چسبیده و به دلیل نبود خدمات شهری، عدم تامین بودجه و نداشتن ظرفیت‌های لازم و برنامه‌ریزی به فضایی با تاثیرات تخریبی جدی تبدیل شده است.

عدم موفقیت بسیاری از طرح‌ها در حفظ حریم پایتخت

نژاد بهرام تاکیدکرد: طبق قانون در هر طرح جامع باید حریم و محدوده شهر معین و تصویب شود. با این حال در طرح جامع مصوب سال ۱۳۸۶ تهران، برای اولین از عبارت حریم پایتخت استفاده شد بدون آنکه پشتوانه حقوقی ایجاد شده باشد. از سوی دیگر طرح‌های راهبردی و ساختاری حریم پایتخت را تجربه کردیم، اما هنوز هیچ یک را نتوانستیم اعمال کنیم. یک طرح دیگر تحت عنوان تدقیق مرز حریم شهر تهران مطرح شد، اما هنوز آن طرح مصوب نشده است.

به گفته او طرح راهبردی در خرداد سال ۹۵ از سوی شورای عالی شهرسازی تصویب و به استانداری ابلاغ شده، اما هنوز با گذشت پنج سال تغییرات اعمال نشده است.

نژادبهرام گفت: علت اصلی مشکلات ساختاری است. مشکلات کارکردی هم به دلیل تعارض منافع بروز کرده است. برای مثال بین منطقه ۱۸ و اسلامشهر، منطقه ۲۰ با فرمانداری ری این تعارض وجود دارد.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران عنوان کرد: هم‌اکنون مساحت حریم در محدوده منطقه ۲۲ و کرج را نمی‌دانیم. باید دانست که در زمینه کارکردی و ساختاری مشکلات وجود دارد.

نیازمندی به ورود مقامات ارشد کشور برای مهار حریم شهر تهران

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این زمینه جلسات متعدد برگزار شد، افزود: باید در این زمینه به شکل جدی وارد عمل شد. علیرغم مکاتبات متعدد کمیته شهرسازی شورا با نهاد‌های مسئول تاکنون اقدامی عملی انجام نشده و این مقوله نیازمند دیدگاه بالاتر دارد. برای مثال همانطور که روند عملکرد در حفظ شمال اتوبان بابایی با ورود مقام معظم رهبری و دستور ایشان از آن خطه صیانت و از ساخت و ساز جلوگیری شد. در این باره هم نیازمند چنین اقدامی هستیم.

به گفته او هنوز از لحاظ ساختار مشکلات برطرف نشده و از بعد کارکردی هم هر روز مشکلات متعدد بروز می‌کند یک مقام فراقوه‌ای برای حفظ حریم تهران باید وارد عمل شود.

نژادبهرام تصریح کرد: بنده به اینکه حریم تهران در دستان چه نهادی باشد تاکید ندارم بلکه هدف صیانت از حریم تهران است. این حریم نمی‌تواند صرفا توسط استانداری یا شهرداری صیانت نشود.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: یکی از مشکلات اصلی ساختاری نداشتن مدیریت ساختار شهری در شهر تهران است.

او بیان کرد: ادامه این وضعیت سبب می‌شود بسیاری از شهر‌ها با حاشیه‌های به هم پیوسته همچون گرمدره – تهران، اندیشه- تهران و ... بروز کند. برای مثال بنده مشکلی با شهر شدن اسلامشهر ندارم، اما باید حریم هر شهر مشخص شود.

درخواست از مقام معظم رهبری برای ورود به حریم شهر تهران

به گفته او پردیس و بومهن حریم داشته، اما تهران حریم ندارد! منطقه ۲۰ عملا تحت نظارت فرمانداری ری قرار گرفته است. این مسائل جدی پیگیری نمی‌شود. تاکنون از لحاظ تشکیلات کشوری حرکتی لحاظ نشده است. از سوی دیگر قانونی در این زمینه می‌توان در مجلس تصویب کنیم. این مقوله نیازمند دیدگاه بالاتری دارد. بنده از مقام معظم رهبری درخواست دارم تا به این مقوله ورود پیدا کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۸۷۸۸۷، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین