پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه متناسب‌سازی استفاده از اینترنت و شبکه مجازی به معنی محدود کردن نیست، یادآور شد: ما معتقد به فیلترینگ و محدودسازی نیستیم، اما به شدت نسبت به عدم اعمال مدیریت درحوزه فضای مجازی انتقاد داریم و معتقدیم که مسوولان مربوطه در این حوزه کم‌کاری کرده‌اند.
شعار سال: «علی حسینی»- نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند رسیدگی به طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی» را به ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی ببرند تا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در یک فضای غیرعلنی و غیرشفاف آن را به یک قانون آزمایشی تبدیل کنند. طرح حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی ابتدا در مهرماه ۹۷ توسط نصرالله پژمان‌فر مطرح شد، اما به دلیل اینکه قرار بود مدیریت اینترنت به نیرو‌های نظامی واگذار شود با مخالفت نمایندگان مجلس دهم مواجه شد.

پس از گذشت سه سال و آغاز مجلس یازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال اول خود با هدف کنترل و ساماندهی فضای مجازی، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را مطرح کردند که پس از اعلام وصول توسط هیات رییسه به کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون تخصصی و کمیسیون‌های اجتماعی و صنایع به عنوان کمیسیون‌های فرعی ارجاع شد. این طرح در حالی در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفت که شورای عالی فضای مجازی در خرداد ۹۶ مصوبه‌ای تحت عنوان حمایت و ساماندهی از پیام‌رسان‌های داخلی را تصویب و ابلاغ کرده بود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که طرح محدودسازی و مسدودسازی پیام‌رسان‌ها نه تنها صیانت از کاربران نیست بلکه مخالفت با خواست و اراده آنهاست. سیداحمد آوایی در مطلبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به طرح سیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نوشت: «با ولنگاری در فضای مجازی باید مقابله کرد، اما نه به این معنا که به دنبال «بازگشت به عقب» باشیم. طرح محدود‌سازی و مسدودسازی پیام‌رسان‌ها نه تنها صیانت از کاربران نیست، که مخالفت با خواست و اراده آنهاست. بی‌توجهی به مردمان مستضعف، اما خلاقی است که در این اوضاع آشفته اقتصادی، از طریق همین پیام‌رسان‌ها امرارمعاش می‌کنند.

جلوگیری از ولنگاری در فضای مجازی، روش‌های مدیریتی نرم می‌طلبد نه عقبگرد با اقدامات آمرانه سخت. از فرصت‌ها، تهدید نسازیم، ما نمی‌توانیم در مقابل مردم بایستیم.»

طرح مجازات برای فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی عملی نیست

در همین راستا دکترغلامحسین اسلامی‌فرد کارشناس ارتباطات اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر به کمک فضای مجازی توانستیم کسب‌و‌کار‌های مجازی را رونق دهیم و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند توانستند تولیدات خود را به فروش برسانند. مشخصا هر طرحی که بخواهد پیام‌رسان‌های اجتماعی را محدود کند باید این بخش را هم در نظر بگیرد. همانطور که متوجه شدم چنین بحثی در مجلس مطرح است، اما آن چیزی که در رسانه‌ها در خصوص این طرح بررسی می‌شود شاید با آن طرحی که در مجلس مطرح است فاصله داشته باشد.
 
مسئولان در اعمال مدیریتبر  فضای مجازی کم‌کاری کرده‌اند
 
اسلامی‌فرد در ادامه گفت: طرح مجازات برای کاربرانی که بدون مجوز در پیام‌رسان‌های خارجی فعالیت می‌کنند عملی نیست. ما زمانی می‌توانیم قانونی برای این کار داشته باشیم که امکانات داخلی پاسخگوی نیاز‌های کاربران باشند.

اسلامی‌فرد در ادامه گفت: زمانی که تلگرام فیلتر شد، در اصل باعث شد تا بازار فروش فیلترشکن‌ها رونق پیدا کند. طبق آمار، تفاوت کاربران تلگرام، قبل و بعد از فیلتر تفاوت چندانی ندارد. این کار به طور ناخواسته باعث شد که به ترویج و گسترش فروش فیلترشکن‌ها کمک کنیم. وی در ادامه گفت: وقتی فیلترشکن در اختیار قشر جوان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد قطعا تبعات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. پیام‌رسان‌های داخلی باید اعتماد مردم را جلب کنند تا مردم بتوانند از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند. پیام‌رسان‌های داخلی باید از لحاظ سرعت، کیفیت، دسترسی و حفظ حریم خصوصی با پیام‌رسان‌های خارجی رقابت کنند. ولی متاسفانه تا الان مورد خاصی از پیام‌رسان‌های داخلی پیدا نشده و موفق نیستند.

باید فضای مساعدی را برای کاربران به وجود آوریم

وی در پایان گفت: چنین طرحی در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته و این طرح در خصوص محدودسازی و مسدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی نیست و می‌خواهند پیام‌رسان‌های داخلی را حمایت کنند. امیدواریم که مجلس به سمتی حرکت نکند که باعث محدودیت پیام‌رسان‌های اجتماعی شود و همچنین باعث تقویت و دیده شدن پیام‌رسان‌های داخلی شود و مشترکان عمومی‌ای که از پیام‌رسان‌های اجتماعی امرارمعاش می‌کنند آسیب نبینند. عملا طرح مجلس نیازی به مقابله قضایی با مشترکین نباشد و فضای مساعدی را برای کاربران به وجود آورند. همچنین سیدعلی یزدی‌خواه در رابطه با طرح محدویت پیام‌رسان‌های خارجی گفت: متاسفانه از پیام‌رسان‌های داخلی به خوبی حمایت نشده و عدالت را در واگذاری پهنای باند میان پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی رعایت نکردیم.

استفاده از اینترنت و شبکه مجازی به معنی محدود کردن نیست

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه متناسب‌سازی استفاده از اینترنت و شبکه مجازی به معنی محدود کردن نیست، یادآور شد: ما معتقد به فیلترینگ و محدودسازی نیستیم، اما به شدت نسبت به عدم اعمال مدیریت درحوزه فضای مجازی انتقاد داریم و معتقدیم که مسوولان مربوطه در این حوزه کم‌کاری کرده‌اند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در موضوع ساماندهی فضای مجازی فقط به پهنای باند و فیبرنوری اشاره شده است. اما تدوین قانون مناسب و نحوه ساماندهی فضای مجازی، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، دسته‌بندی مطالب برای اقشار مختلف، ایجاد اینترنت پاک و سفید برای کودکان و جوانان و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه فضای مجازی از جمله اهداف و مطالبات ما در حوزه فضای مجازی است.
 
وی با طرح این سوال که چرا پیام‌رسان‌های خارجی فعال در کشور دفتر و نمایندگی برای پاسخگویی و پیگیری مشکلات در داخل کشور ندارد، تصریح کرد: امروز بسیاری جرائم، ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی و فساد‌های اخلاقی در بستر فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی اتفاق می‌افتد، اما هیچ نمایندگی برای پاسخگویی وجود ندارد.
 
یزدی‌خواه با تاکید بر اینکه ما هیچ اعتقادی به فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی نداریم و تنها به دنبال ساماندهی آن‌ها و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هستیم، عنوان کرد: بهبود وضعیت معیشتی مردم و ساماندهی فضای مجازی جزو اولویت‌های مجلس یازدهم است. مجلس کمیسیون‌های مختلفی داشته و هر کمیسیون به فراخور تخصص خود به موضوعات مهم کشور ورود می‌کند. عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با تاکید بر اینکه طرح محدودیت پیام‌رسان‌های خارجی به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد، ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس نیز موضوع ساماندهی فضای مجازی را با دعوت از کارشناسان و پژوهشگران مختلف مورد بررسی قرار داده و درصدد تدوین طرحی کارآمد در این حوزه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جهان صنعت، ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۸۷۲۴۶، jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین