پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
به گفته نماینده مردم سراوان بزرگترین مشکل این شهرستان کمبود آب است. بخصوص امسال که میزان بارندگی در حد صفر بوده، البته همیشه این نگرانی وجود داشته، ولی در حال حاضر حاد و بحرانی‌تر شده است.
شعارسال:ملک فاضلی اظهار داشت:آبرسانی در این شهرستان در غالب چاه‌های سطحی و هنگام بارندگی تأمین می‌شود آب‌های سطحی جمع‌آوری شده و در موقع لزوم استفاده می‌شود که متاسفانه اکنون اغلب این چاه‌ها خشک شده و مردم دچار مشکل شده‌اند.
فاضلی ادامه داد: بعضی از این چاه‌های سروان باید کف زنی شود. سال گذشته صحبت‌هایی درباره بحران آب سراوان مسئولان آبفا در سطح استان و کشور داشتیم. اما متاسفانه هیچ راه حلی پیدا نکردیم و تلاشی در این زمینه نشد و هم اکنون با یک بحران آبرسانی روبه رو هستیم. به طوری که حتی در برخی از محلات مرکزی شهر هم با کمبود آب مواجهیم.

در سنوات گذشته در حفظ منابع آبی کم کاری شد

نماینده مردم سراوان در مجلس گفت: در مناطق دیگر شهرستان آب به صورت سقایی توزیع می‌شود که آن هم گاهی ممکن است تا چندین روز آبرسانی شکل نگیرد. مردم اینجا همه سختی‌ها را می‌توانند تحمل کنند، ولی بی آبی برایشان غیر قابل تحمل است. متاسفانه در سنوات گذشته در حفظ منابع آبی کم کاری شد، وقتی نگاهی به جغرافیای حوزه انتخابیه‌ام می‌کنم می‌بینم منابع آب در اختیار داریم، ولی متاسفانه مدیریت مناسبی برای استفاده بهینه از آن‌ها نداریم.

بجای سد تشتک تبخیر ایجاد شده است

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان ۴ حوزه آبی دارد. در شمال حوزه آبی سیستان و هیرمند، در مرکز حوزه آبی ایرانشهر و حوزه آبی سراوان هم از شرق تامین می‌شود. حوزه شرق از رودخانه ماشکید آبرسانی می‌شود و یک سری رودخانه‌های کوچک دیگر هستند که سراوان را به نوعی آبرسانی می‌کنند. بر روی رودخانه ماشکید احداث دو سد پیش بینی شده بود که در سال ۹۳ یکی از این دو سد آبگیری شد و تاکنون ۶۷ میلیون متر مکعب آب تبخیر شده که عملا فقط آنجا یک تشتک تبخیر ایجاد شده است.

برای انتقال آب از سد به روستا‌های پایین دست چاره اندیشی نشد

فاضلی عنوان کرد: آبی که قبلا در شهرستان سراوان جاری بود و روستا‌های پایین دست را سیراب می‌کرد هم اکنون با ایجاد سد این حق از آن‌ها گرفته شده و تبخیر می‌شود. باید هنگام ایجاد سد مسئولان برای انتقال آب این روستا‌های پایین دست تصفیه خانه و لوله‌گذاری می‌کردند. اگر این کار انجام می‌گرفت ۲ شهرستان با روستا‌های آن که جمعیتی غریب به ۲۰۰ هزار نفر داشت به‌خوبی آبرسانی می‌شد. متاسفانه زمانی که اعتبار بود و این کار با ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان به سرانجام می‌رسید اکنون با ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم قابل اجرا نیست.
این نماینده بر این باور است که هامون ماشکید منبع آبی که طی سالیان دراز بین بلوچستان پاکستان و آبریز شرق بلوچستان ایران در منطقه هیرمند و حوزه سیستان قرار داشته و مشترک بین کشور ایران و پاکستان است، تنها راه نجات سراوان، خاش و زاهدان از بی‌آبی است. او معتقد است از این حوزه آبی استفاده بهینه‌ای برای آبرسانی به این شهرستان‌ها نمی‌شود. اگر چه بسیاری از کارشناسان با این نظر او مخالفند.
به گفته فاضلی برای مصرف آب شرب شهر ۱۰ هزار نفری سراوان از قنوات چندین هزارساله برداشت می‌شود که متاسفانه اغلب آن‌ها خشک شده‌اند. مردم منطقه یک مادر چاه حفر کرده بودند که آب آن نیز کاهش یافته و در حال حاضر آبرسانی از این چاه با پمپاژ میسر است.

آبرسانی برای شهرستان ۱۵۰ هزارنفری اصلا امکانپذیر نیست

وی گفت: هفته گذشته به شهرستان سراوان رفتم و مردم شاکی بودند که آب قنات‌ها دارد خشک می‌شود و ذخایر آبی محدودشان روبه پایان است. اگر ظرف همین یکی دوسال آینده نتوان برای این شهرستان آب را از هامون ماشکید انتقال داد در آینده‌ای نزدیک در سراوان با بحران آبی جدی روبه رو خواهیم شد که اولا کشاورزی در این شهرستان تعطیل و آبرسانی برای جمعیت ۱۵۰ هزار نفری باید به شکل سقایی باشد که اصلا این کار امکانپذیر نیست.

برای سقایی آب با کمبود تانکر آبرسان روبه‌رو هستیم

فاضلی ادامه داد: اگر آب هارون ماشکید به سراوان منتقل نشود برای بحران کم آبی این شهرستان منابع آبی وجود ندارد. هم اکنون باید امور آبفای استان بخصوص شهرستان سراوان چاه‌های سطحی را کف‌زنی کنند که بتوانند ظرف همین یکی دو ماه در تابستان حداقل آبی را به مردم برسانند. در برخی از مناطق هم چاهی وجود ندارد که بتوانند کف زنی کنند در این مناطق نیاز به آبرسانی به صورت سقایی باید انجام شود که متاسفانه در این خصوص هم با کمبود تانکر روبه رو هستیم. در این فصل گرم سال که نمی‌شود مردم را بدون آب گذاشت پس باید تعداد تانکر‌های آبرسان را بیشتر کرد.
 
چالش آب در سراوان
 مردم شهرستان سراوان و بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های کشور در شرایط بحران بی آبی و کم آبی به سر می‌برند که به گفته بسیاری از کارشناسان آب اگر چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده نشود بسیاری از مردم مناطق خشکیده بر سر آب باهم درگیر خواهند شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۱۰ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۰۹۵۱۱۳، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین