پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶
مجری طرح چغندر قند گفت: در سال جاری به دلیل خشکسالی، کمبود منابع آبی و افزایش هزینه‌های تولید بخشی از قرارداد‌های کشت چغندر بهاره فسخ شده است.

شعار سال:  به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، پیمان حصادی افزود: برای جلوگیری از خسارت ناشی از خشکسالی و تنش‌های محیطی در حوزه تولید چغندرقند بهاره و نیشکر، جلوگیری از واردات شکر، خروج ارز از کشور و کاهش درآمد کشاورزان ضروری است ضمن پشتیبانی‌های فنی و اعتباری از این بخش، مسئولان و دستگاه‌های مرتبط با کشاورزی به ویژه وزارت نیرو وارد عمل شوند و با مدیریت بهینه منابع آبی نسبت به تأمین آب مورد نیاز کشت چغندرقند بهاره و نیشکر اقدام کنند.
 
حصادی اظهار داشت: در سال جاری به دلیل خشکسالی، کمبود منابع آبی و افزایش هزینه‌های تولید بخشی از قراردادهای کشت چغندر بهاره فسخ شده است.
 
وی در توضیحی بیشتر اعلام کرد: به رغم افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تضمینی چغندرقند در سال گذشته و استقبال خوب کشاورزان در ابتدای امسال از کشت این محصول، اما بنا به دلایلی همچون افزایش بی سابقه گرما، افزایش قیمت نهاده‌ها و خدمات و تنش‌های آبی، چغندرکاران به ناچار بخشی از قراردادهای کشت خود را با کارخانه‌های قند فسخ کردند و در نتیجه سطح کشت بهاره این محصول کاهش یافته است.
 
حصادی در همین حال عدم اجرای الگوی کشت و تغییر نظام زراعی به دلیل خشکسالی‌های گسترده، نوسانات نرخ ارز و تغییر نرخ تورم را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش اثر مثبت و انگیزشی افزایش قیمت تضمینی چغندرقند در سال جاری دانست.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم چغندرقند به طور تقریبی ۴۰ درصد بیشتر از قیمت تمام شده آن در مدت مشابه سال قبل برآورد شده است.
 
حصادی اظهار داشت: کاهش معنادار بارندگی با پراکنش نامناسب و افزایش دما در استان‌های کشور موجب شده به رغم سطح سبز مناسب و تراکم بوته در مزارع چغندرقند بهاره، به دلیل کمبود آب و افزایش اجباری دوره آبیاری، شاهد تنش خشکی باشیم به طوری که پیش بینی می‌شود عملکرد تولید در واحد سطح در اکثر مزارع کمتر از حد انتظار باشد و درآمد چغندرکاران کاهش یابد.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر مزارع چغندر، وضعیت مزارع نیشکر به دلیل سهمیه بندی آب در خوزستان و کاهش ۵۰ درصدی سهم آب کشت و صنعت‌های نیشکری مطلوب نیست.
 
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد: در صورت عدم تأمین آب و افزایش سهمیه تخصیص آب به کشت و صنعت‌های نیشکری، سطوح کشت‌های جدید نیشکر به شدت کاهش خواهد یافت که در نهایت منجر به کاهش تولید محصول و همچنین کاهش فعالیت‌های صنایع جانبی نیشکری و تولید فرآورده‌های جانبی آن مانند تولید کاغذ، ورق MDF و الکل می‌شود.
 
حصادی گفت: در سال زراعی جاری و در شرایط بدون تنش خشکسالی انتظار می‌رفت نزدیک به ۷ میلیون تن چغندر بهاره و پاییزه، ۷.۸ میلیون تن نیشکر، بیش از ۱.۷ میلیون تن شکر چغندری و نیشکری، بیش از ۵۴۰ هزار تن ملاس چغندری و نیشکری، بیش از ۳۸۵ هزار تن تفاله چغندر قند، نزدیک به ۲.۶ میلیون تن باگاس و بیش از ۳۸ میلیون لیتر الکل استحصال، فرآوری و تولید شود.
 
وی افزود: ارزش افزوده ایجاد شده در حوزه چغندرقند و نیشکر می‌توانست نزدیک به ۳۹۰,۲۸۷ هزار میلیارد ریال درآمد ناخالص ایجاد کند.
 
حصادی پیش بینی کرد به دلیل خشکسالی و کاهش سطح تولید و عملکرد چغندرقند و نیشکر، نزدیک به ۶۰ درصد از درآمد ناخالص برآورد شده محقق شود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایلنا، تاریخ انتشار: 13  تیر   1400، کدخبر: 1099290، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین