پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
حمید احمدی گفت: ۳۰ جلسه پرتودرمانی در مراکز خصوصی و بدون بیمه ۷۰ میلیون تومان است. بیمارستان‌های دولتی درمان را با هزینه کمتر انجام می‌دهند فقط باید در نوبت بمانند.
شعار سال: حال اقتصاد ایران خوب نیست، اما حال بیماران از آن بدتر! بار گرانی و نبود دارو روی شانه بسیاری از بیماران سنگینی می‌کند، از جمله بیماران مبتلا به سرطان پستان. تا جایی که برخی از بیماران تنها برای نداشتن پول درمان، بافت پستان را خالی می‌کنند یا از ادامه درمان منصرف می‌شوند. این در حالی است که تنها در سال ۲۰۲۰، ۱۷ هزار مورد جدید سرطان پستان در ایران شناسایی شده است.

انصراف از درمان
حمید احمدی، فوق تخصص جراحی پستان در این مورد می‌گوید: «لزوما با خالی کردن بافت پستان، سرطان از بین نمی‌رود. باتوجه به شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری، مراحل متفاوت درمان لازم است.»

این فوق تخصص با اشاره به هزینه بالای درمان سرطان پستان می‌گوید: «بسیاری از بیماران درمان را تا جایی ادامه می‌دهند که پول دارند. در هر مرحله از درمان که پولشان تمام شود درمان را متوقف می‌کنند. زیرا بحث فقط هزینه جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی نیست. بلکه سایر هزینه‌ها از جمله آزمایشات، بستری در بیمارستان، دارو‌ها و… نیز مطرح است.»

هزینه بالای درمان سرطان پستان در حالیست که برخی از بیماران بیمه ندارند و باید هزینه‌های درمان را آزاد بپردازند.

افسانه اقبال‌نیا، بنیان‌گذار پویش آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان نیز می‌گوید: «برداشتن پستان مشکلات زیادی از لحاظ روحی و روانی برای زنان دارد. برخی از پزشکان تا جایی که ممکن است بافت پستان را حفظ می‌کنند. مگر اینکه دیگر راهی نداشته باشد و پزشک تشخیص دهد که این بافت حفظ شدنی نیست.»

اقبال نیا می‌گوید برخی از پزشکان عمدی یا سهوی باعث می‌شوند که بیماران تصمیم به خالی کردن بافت پستان بگیرند و از این طریق هزینه‌هایی به بیماران تحمیل می‌شود.

او در واکنش به اینکه برخی از بیماران درخواست خالی کردن بافت پستان را می‌دهند، می‌گوید: «برخی از بیماران تنها از سر ناآگاهی از روند درمان سرطان، درخواست خالی کردن بافت پستان را دارند؛ که نیاز به اطلاع‌رسانی به آن‌ها وجود دارد. برخی بیماران فکر می‌کنند با خالی کردن بافت پستان، ریشه سرطان از بین می‌رود در حالی که اینطور نیست.»

از پرتودرمانی ۷۰ میلیونی تا کمبود دارو
اما هزینه‌های درمان سرطان از جمله پرتودرمانی چقدر است که برخی از ادامه روند درمان منصرف می‌شوند؟ اقبال‌نیا در این مورد می‌گوید: «۳۰ جلسه پرتودرمانی در مراکز خصوصی و بدون بیمه ۷۰ میلیون تومان است. بیمارستان‌های دولتی درمان را با هزینه کمتر انجام می‌دهند فقط باید در نوبت بمانند.»

او ادامه می‌دهد: قیمت «اندوکسان» که داروی اصلی برای شیمی درمانی است در داروخانه حدود ۶ هزار تومان است. اما وقتی بیمار نتواند آن را از داروخانه تهیه کند باید آن را آزاد با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان بخرد. اندوکسان بعضی مواقع در داروخانه‌ها پیدا می‌شود و بیشتر مواقع نیست.»

بیمار برای یک جلسه شیمی درمانی باید دو «اندوکسان» تزریق کند، به عبارتی ۳ میلیون تومان برای یک جلسه. علاوه بر آن باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم برای تزریق آن پرداخت کند. این تنها بخش کوچکی از هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان است.

پیش از این احمدی، فوق تخصص پستان گفته بود: ««براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ هزار مورد جدید سرطان پستان در ایران شناسایی شده است.»

آمار مبتلایان به سرطان پستان بالاست. برخی از بیماران هم بیمه هم ندارند. بسیاری از دارو‌ها در داروخانه پیدا نمی‌شود. دارو‌هایی که بیماران باید در بازار آزاد با ده‌ها برابر قیمت بخرند. شرایط برای بیماران سخت شده و برخی از آن‌ها از انجام درمان منصرف می‌شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۶۰۷۵۵، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین